22 nov t/m 23 dec naar Madagascar! Tips graag, m.n. over vluchten

Wij gaan van 26 nov t/m 23 december naar Madagascar.
We zijn ons nu aan het verdiepen in de ruime keus aan dingen om te doen/zien. We hebben al veel gelezen op deze site, maar hebben nog een aantal vragen:

*Heeft er iemand ervaring met de thalys van Amsterdam naar Parijs en dan verder reizen naar het vliegveld Charles de Gaulle? Dit scheelt namelijk behoorlijk in prijs t.o.v. vliegen naar Parijs en overstappen.
*Zouden jullie voor Air Madagascar kiezen of toch liever Air France of KLM?
*Met Air Madagascar kom je om 4.10 's nachts aan, maar dit is wel veel goedkoper.
*Zijn binnenlandse vluchten goed te doen? Klopt het dat die best duur zijn (wij zijn Azië gewend)? (ik heb bij Air Madagascar gekeken en kwam toch elke keer wel rond de €200 uit)
*Moet je binnenlandse vluchten van tevoren boeken of kun je dat nog ter plekke doen en bv. enkele dagen voor de vlucht? Maakt dat nog uit voor de prijs?

*In hoeverre moeten we rekening houden met het regenseizoen en begaanbaarheid van de wegen? Ik las ergens dat het oosten mogelijk niet goed te bereiken is en ook Tsingi NP. Klopt dit?

*Ankarana national park lijkt ons mooi. ik zag dat daar ook rotsformaties zijn, lijkt te veel op Tsingy? Zo ja, welk park is een aanrader?

*De treinreis van of naar Manakara lijkt ons een mooie ervaring. Moet je die tijdig reserveren?

Alvast bedankt!
Wij hebben in ieder geval veel zin om te gaan!

Groeten Sacha

Hallo Sacha,

Aller eerst een TOP beslissing om naar Madagascar te gaan. Ik heb nog nooit zo’n indrukwekkende en mooie vakantie gehad!!

Ik zal proberen om jouw vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Daar waar ik iets vergeet te vertellen, zullen vast wel andere Madagascar fans de aanvulling geven.

*Heeft er iemand ervaring met de thalys van Amsterdam naar Parijs en dan verder reizen naar het vliegveld Charles de Gaulle? Dit scheelt namelijk behoorlijk in prijs t.o.v. vliegen naar Parijs en overstappen.
Wij hebben wel de ervaring om met de Thalys van Aken naar Paris Nord te reizen. Het is heel goed te doen. Eerlijk is eerlijk…als je voor het eerst in Paris Nord komt, is het even zoeken en vragen naar de metro richting CDG Airport. Vraag iemand met een uniform en zij vertellen jou de weg!!

*Zouden jullie voor Air Madagascar kiezen of toch liever Air France of KLM?
Wij hebben (bewust) gekozen voor Air Madagascar. Het is een lange reis!! Als ik het nog eens doe, dan boek ik Business Class. Zeker met de terug reis in de nacht. Je bent sowiezo al lichtelijk gebroken van de vakantie en dan is een nachtvlucht prettig als je iets meer ruimte hebt. Voor de rest is het een prima vlucht geweest en is er niks mis met Air Madagascar. Ligt natuurlijk ook aan jullie budget :slywink:

*Met Air Madagascar kom je om 4.10 's nachts aan, maar dit is wel veel goedkoper.
Voor ons was dit geen probleem. Ramartour heeft onze reis in Madagascar geregeld en dus ook het ophalen van het vliegveld om 04:10u net als het boeken van een hotel (Hotel Sakamanga). Alles goed geregeld!!

*Zijn binnenlandse vluchten goed te doen? Klopt het dat die best duur zijn (wij zijn Azië gewend)? (ik heb bij Air Madagascar gekeken en kwam toch elke keer wel rond de €200 uit)
Binnenlandse vlucht is zeker goed te doen en misschien soms wenselijk. Wat dit precies kost weet ik niet. Zoals gezegd is onze reis verzorgd door Ramartour.

*Moet je binnenlandse vluchten van tevoren boeken of kun je dat nog ter plekke doen en bv. enkele dagen voor de vlucht? Maakt dat nog uit voor de prijs?
Sorry, hier kan ik je geen antwoord op geven. Misschien iemand anders?

*In hoeverre moeten we rekening houden met het regenseizoen en begaanbaarheid van de wegen? Ik las ergens dat het oosten mogelijk niet goed te bereiken is en ook Tsingi NP. Klopt dit?
Idem als hierboven… Iemand anders antwoord??

*Ankarana national park lijkt ons mooi. ik zag dat daar ook rotsformaties zijn, lijkt te veel op Tsingy? Zo ja, welk park is een aanrader?
Hier zijn wij (nog) niet geweest.

*De treinreis van of naar Manakara lijkt ons een mooie ervaring. Moet je die tijdig reserveren?
Volgens de verhalen wat ik heb gehoord en gelezen, moet dit een echte aanrader zijn. Als wij ooit terug gaan naar Madagascar dan staat dit op het verlanglijstje!!

Groet,
Erik

Hallo Sacha,

Je zou evt ook bij Corsair kunnen kijken, je komt dan om 6:05 in Tana aan.
Binnenlandse vluchten zijn idd wat duurder.
Mocht van Morondava naar Toliare vliegen, dan zou ik wel op tijd boeken.
Voor de prijs maakt het denk ik niet veel uit.
Wij zijn in het droge seizoen naar Tsingy NP geweest en dan is de weg al behoorlijk bumpy, laat staan in het regenseizoen.
Daarnaast is het ook niet prettige wandelen over de rotsen als het geregend heeft.

De treinreis naar Manakara is absoluut de moeite waard.
Je kaartje kun je het beste een dag van te voren reserveren of anders zorgen dat je heel vroeg op het station bent.

Groeten,
Klaas

Hoi Sacha,

Ik kan me qua antwoorden bij de voorgaande schrijvers aansluiten.

Nog wat kleine dingetjes:
Wij hebben de Thalys vanaf Brussel gedaan (omdat we bij Eindhoven wonen). Dat gaat prima, en is heel comfortabel.

Business class is zeker lekker maar er hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. (Wij hebben overigens business class met Air France gevlogen, dat was een award ticket, ik denk dat ik het prijsverschil anders toch te groot had gevonden).

Lokale vluchten: ik zou het risico op vol niet nemen en van tevoren reserveren. Geen idee of er prijsverschil is (maar verwacht het eigenlijk niet).

Wat de regen betreft: geen idee, wij waren in april.

En de trein naar Manakara: let op het is wel een lange zit (wij hebben ivm een aardverschuiving maar twee stations gedaan). Van tevoren reserveren is zeker aan te bevelen evenals 1e klas.

Veel plezier! Frans

Hallo Sacha,

Wij gaan binnenkort naar Madagascar. Eerst met de Thalys vanuit Amsterdam naar Paris Nord en vervolgens met de RER naar Charles de Gaulle.

We reizen met Air Madagascar en hebben de binnenlandse vluchten tegelijk met de internationale vlucht bij de Nederlandse agent van Air Madagascar ([COLOR=black]APG Air Agencies) [/COLOR]geboekt. Op deze wijze hebben we 50% korting op de binnenlandse vluchten gekregen.

APG Air Agencies is te bereiken op:
Flamingoweg 9 - kamer 280
1118 EE Schiphol
phone 0031 (20) 3161916
email [EMAIL=“pax@airagencies.nl”]pax@airagencies.nl

Groeten en alvast een mooie reis toegewenst,
Carla & Marco

Bedankt voor jullie reacties!

Wij hebben er nu uiteindelijk toch maar voor gekozen om de vliegtickets Amsterdam-Parijs en Parijs-Antananrivo tegelijk te boeken. Er zat uiteindelijk niet zo veel prijsverschil in met de thalys (omdat de goedkopere treinkaarten inmiddels al weg waren) en het gaat wel wat sneller.

@ Witte005 Ik zag net jullie reactie over de aanbieding van de APG AIR Agencies, 50% op binnelandse vluchten is wel echt een goede deal!
Helaas hebben wij nu al geboekt.

Iemand anders nog tips waar we goedkoop de binnenlandse vluchten kunnen boeken?

We denken nu na over de route Tana Tulear in 7-9 dg (ook afh van mogelijkheden i.v.m. regenseizoen), daarna vliegen naar Morondava en in 5-6 dg terug naar Tana om door te vliegen naar het noorden en in 4-5 dg naar Nosy Be, daar nog 5-6 dg te relaxen op/rond Nosy Be.

Denken jullie dat dit haalbaar is in 4 weken? En nog tips?

Hier is nog wat invullende info:

Dat maakt voor de prijs niets uit, maar better to be safe then sorry en vooraf boeken als je de data weet. Prijs is ongeveer 160-170 euro per ticket.

*In hoeverre moeten we rekening houden met het regenseizoen en begaanbaarheid van de wegen? Ik las ergens dat het oosten mogelijk niet goed te bereiken is en ook Tsingy NP. Klopt dit?
Tsingy de Bemaraja is inderdaad dicht, want de weg daarnaartoe is waarschijnlijk onbegaanbaar. Ik zeg niet onmogelijk, want er zijn altijd mensen die het wel doen en zeggen dat alles kan. De weg is het hele jaar alleen te rijden met een 4WD.
Richting het oosten kan je best en een bezoekje aan Andasibe is zeker de moeite waard. Je kan pech hebben en stromende regen, maar ook gewoon zonnig en alleen in de avond een stevige bui. Het park zal zowiezo drassig zijn en goede wandelschoenen zijn welkom.

Ankarana is vergelijkbaar met tsinngy de bemaraha. Er zijn ook tsingy en grotten met grote vleermuizen. Voor een kenner is het natuurlijk onvergelijkbaar. In December kan je niet naar Bemaraha, dus een bezoek aan Mountain d’Ambre en Ankarana in het noorden is een goede combi.

Nee, dat hoeft niet. Je gaat de avond vantevoren naar het loket of de volgende ochtend heel vroeg voor vertrek. Denk er wel aan dat de trein vanaf Fianarantsoa naar Manakara alleen rijdt op dinsdag, donderdag en zaterdag. en van Manakara naar Fianarantsoa op woensdag, vrijdag en zondag.

Veel plezier
Wendy