Hallo Wendy en andere ervaringsdeskundigen, Ik ben heel nieuwsgierig naar het huren van een R4tje, hoe, waar, wat kost het? We willen ook die tocht naar Morondava maken, is de baobablane die tocht waard? Zijn er daar nog andere bezienswaardigheden? Kan je vanuit Morondava naar Toliara “rijden” of moet je de zelfde weg weer terug naar Tana?
Is het een klein beetje te volbrengen 21 uur in zo’n busje! hoe werkt dat!
Ik weet niet hoeveel tijd je hebt maar je kunt je tocht van Tana naar Morondava natuurlijk ook onderbreken door te stoppen in Miandravazo en daar een tocht te organiseren over de Tsiribihina rivier. Aan het eind van die trip kun je met de taxi-brousse naar Morondava, je komt dan langs de Avenue du Baobab. Vanuit Morondava naar Toliara hebben wij toendertijd gevlogen. Je kunt ook fietsen huren in Morondava en dan naar Avenue du Baobab fietsen.
Hallo Manfred, bedankt voor je reactie! Wij hebben 5 weken tot onze beschikking, maar het is moeilijk kiezen tussen zoveel moois. Weet je nog meer over de tocht over de Tsiribihina rivier?
Is Mirandravazo leuk? Gaat er elke dag een taxi-brousse of moet je maar afwachten? Hoe slecht/goed is die weg?
Groeten Wil
Hi Wil,
Ja, Madagascar heeft veel moois te bieden, maar je hebt 5 weken de tijd. Mijn eerste reis in Madagascar was drie weken en ik heb toen veel gezien. Je zou ervoor kunnen kiezen om een stuk met een R4 te reizen en eventueel stukken te vliegen om tijd te winnen. Als je zelf rijdt zal je altijd weer terug naar Tana moeten. je kan niet van Morondava naar Tulear rijden. Alleen met een 4x4 en het duurt drie dagen. Je moet over diverse rivieren op een vlot worden overgetrokken. Het is meer een groots avontuur dan dat je veel diverse flora en fauna tegenkomt. Het is dan ook verstandig om dat stuk met een gids / chauffeur af te leggen.
De meeste toeristen vliegen van Morondava-Tulear, dat is maar anderhalf uur.
Ook de weg van Tana-Antsirabe-Miandrivaza-Morondava is niet allemaal geasfalteerd. Totaan Miandrivazo is het prima en daarna is het langzaam hobbelen tot Morondava. Is te doen in een Renault 4.
Veel mensen zoeken het avontuur op tijdens de Tsiribihina rivier tocht. Van Miandrivazo ga je stroomafwaarts in een houten kano. Je slaapt twee nachten in een tent op de rivieroever. De gids zorgt voor eten, tenten en slaapzakken. Vervolgens ga je naar Morondava of bezoek je eerst Nationaal Park Tsingy de Bemaraha en daarna naar Morondava.
Er is te veel om op te noemen en dit is alleen wat informatie over het Westen.
Ik hoop dat dit alvast een beetje helpt.
groetjes,
Wendy van Tilburg
Hier zijn twee foto’s van mezelf tijdens de riviertocht. Eentje in de ochtend, klaar voor vertrek en een beetje zenuwachtig of die houten kano de rugzakken, het eten, de bootsmannen en mij wel kan dragen.
De tweede foto is tijdens een stop ergens langs de rivier.
Ik vond het een avontuur, terwijl alles goed geregeld was. Onderweg zie je veel verschillende watervogels, je komt langs dorpjes en je aanschouwt al het leven in en rondom de rivier, kleren wassen, vissen, herders met hun zebu’s. Je gaat aan wal voor lunch en tegen de avond wordt het kamp gemaakt. Het was genieten van de sterrenhemel en het eten en je gaat heel vroeg slapen, want je staat vroeg weer op om de rivier weer op te gaan.
Op de laatse dag stop je bij een waterval voor een heerlijke natuurlijke douche, terwijl de bootsmannen wederom het eten klaarmaken.
De hele tocht is zo rustig, kalm en vol natuurschoon dat je direct het hectische dagelijkse leven vergeet.
Ik sluit me helemaal aan bij de reacties van Wendy.
Vanaf Tana en o.a. Antsirabe vertrekken er dagelijks minibusjes naar Miandrivazo (en Morondava) en in het dorpje aan het eind van de eventuele trip over de Tsiribihina rivier vertrekt er zover ik weet dagelijks een taxi-brousse naar Morondava. Je kunt wel een paar uur moeten wachten tot dat er voldoende passagiers zijn. Het is geen straf om in dat dorpje te moeten wachten.
Hallo Wendy en Manfred, bedankt voor jullie reacties! Wat krijgen we zo al weer een zin om lekker te gaan reizen! Voorlopig staan we er zo voor: Aankomst in Tana dan vliegen we naar Ilse Saint Marie, dan bussen we terug naar Tana, dan naar Antsirabe dan mischien het retourtje Morondava, vervolgens verder via de RN7 naar Tulear. Vanuit hier bussen naar Fort Dauphine vanwaar we al een vlucht hebben terug naar Tana.
Natuurlijk vinden we het heel leuk om al julie tips te horen. Die boottrip b.v.lijkt ons super. We vinden de huurpijs van zo’n 4tje wel erg hoog.
Tot mails
Wil Verhoeven
Beste Wil,
Heb je al een idee waar je heen wilt en/of wat je gaat doen? Ik zag dat Wendy van Ramartour al gereageerd had op je vraag. Wij hebben via haar een reis gemaakt en waren zeer tevreden. Ik hou ervan om een beetje te duiken in de cultuur van andere landen en we zijn te gast geweest bij Wendy’s schoonfamilie vlakbij Manakara. Helemaal super. Er komen zelden toeristen. Kijk maar even bij mijn foto’s.
groetjes,
Babs