Wij willen in september rond gaan trekken in Madagascar. Kan iemand ons helpen aan leuke, knusse, madagascar style overnachtingsplaatsen? Is het noodzakelijk om vooraf te reserveren in september? We denken dat de route ongeveer als volgt zal zijn: Tana - Miandrivazo - Morondova - Ranohira - Ranomafana NP en afsluiten op Sainte Marie.
Zeker weten doen we dat niet omdat we het liefst van te voren niets vastleggen.
Of heeft iemand een betere suggestie?
Heeft iemand de “rivier-cruise” gedaan bij Miandrivazo? Hoe is dat bevallen? Is het mogelijk om dat ter plekke te regelen?
Tana: Moonlight, netjes en ontbijt op het balkon, heel relaxed
PN de Ranomafana: direct bij de ingang van het park, kan ik even niet op komen, zeer basic maar goed, een gite (paar kamers met 8 slaapplaatsen), sanitair iets minder, kan het wel voor je opzoeken mocht je het willen weten.
Ranohira: Hotel l’Orchidee de Isalo: nette kamers, echt een plek waar bussen komen, dus beetje massaal, daarnaast zit hotel Berny, daar hebben we gezellig op het terras gezeten, kamers ook goed (wat wij wilden zat helaas vol).
Ile Sainte Marie: La Palourde, fantastisch, direct aan zee, koude douche, maar dat was geen punt, lekker weer, goed eten etc etc, een paradijsje.
We hebben basic gereisd, daardoor ook basic verblijf gezocht, maar je krijgt al best veel voor heel weinig, maar meer is ook niet nodig in Madagascar vind ik.
Mocht je naar Ifaty gaan: Chez Daniel, ook aan zee, aardige eigenaars, ontbijt op het terras met uitzicht op zee, trapje naar beneden en je bent op het strand.
De riviercruise vond ik echt geweldig. Het was mijn eerste reis in Madagascar. Het duurt 2,5 dag en samen met gids en bootsmannen in een houten kano. tenten en eten mee, slapen op de rivieroever. Ik voelde me echt lekker ver weg van de westerse wereld en superrustig en relaxed.
Als je het wat lijkt kan je het het beste vanaf Tana regelen (of via mij!). Een auto brengt je dan eerst naar Antsirabe, de volgende dag naar Miandrivazo en dag 3 vertrek je met de kano.
Aan het eind van de rit ga je met een 4x4 naar Morondava of je brengt eerst een bezoek aan NP Tsingy de Bemaraha.
Het aantal toeristen in Madagascar is dit jaar lager dan normaal, want door een politieke crisis in het begin van het jaar hadden veel mensen hun reisplannen gewijzigd. Vooraf hotels reserveren is dus niet echt nodig.
Naar mijn idee is het goedkoper om de boottocht over de Tsiribinirivier en NP Tsingy de Bemaraha vanuit Antsirabe te regelen. Wij vonden deze 7 daagse trip een hele mooie ervaring! je hebt op de rivier inderdaad echt het idee dat je ver van de bewoonde wereld bent. Back to basic en prachtige natuur!
Een goede gids is Jobi (hij heet eigenlijk Rajobison). Hij werkt sinds kort samen met een reisbureautje: www.luckyadventures.netfast.org [EMAIL=“lucky.travels2007@yahoo.fr”]lucky.travels2007@yahoo.fr,
tel 00261(0)324211481
Qua (basic) hotelletjes kan ik je de volgende aanraden:
Tana: hotel Cosmopolite, schone kamers en rustig (westers)
Antsirabe: Cercle Mess Mixte, ruime, schone kamers
Fianarantsoa: Raza-otel, een sfeervol Malagasy huis, schoon, relaxed (fianar zelf is niet zo veel aan)
Ranohira: Chez Alice, een TOPPER! ronde hutjes met een rieten dak en een super uitzicht op de canyon Isalo
Bovenstaande hotelletjes kosten ongeveer tussen de 6 en 11 euro per nacht
De rivier cruise is makkelijk ter plaatse te regelen. Als je met de taxi-brousse aan komt in Miandrivazo dan hoef je niet op zoek om de trip te regelen. De mensen die zo’n trip organiseren vinden jou wel.
Dank voor al jullie tips!
plan is nu om ticket te boeken en met ons woordje frans dat we spreken ter plekke eea te regelen. met jullie tips hebben we in elk geval een aantal plekjes waar we naar toe kunnen.
Heeft er sinds maart nog iemand in madagascar gereisd? is er iets te merken van de onrustige politieke situatie? Is het verstanding om dichtbij het vliegveld van tana te overnachten ipv het centrum? Heeft iemand daar nog suggesties voor?
Ook wij gaan in November naar Madagascar. Vliegen met kenya airlines vanuit Londen. Vlucht kun je ook (wel telefonisch) bij KLM boeken. Je moet dan wel nog een ticket naar Londen boeken maar ook dan scheelt het nog de nodige honderden euro’s. Op de site van Kenya airways kun je de vluchtschema’s raadplegen. Handig om te weten op welke dagen ze naar Antananarivo vliegen.
De vlucht is geboekt! Nu zijn we nog op zoek naar een leuk hotelletje nabij de luchthaven. We komen om 22:00 uur aan en dan willen we niet meer te lang rijden. Wat is een goede suggestie? Staan er voldoende taxi’s klaar op het vliegveld om ons daar naar toe te brengen?
In een ander forumtopic is al advies gegeven voor meerdere over hotels om het vliegveld van de hoofdstad Antananarivo. Hier komt de samenvatting:
Mahavelo: www.hotel-antananarivo.com (middenklas)
manoir rouge: www.manoirrouge.com (goedkoop)
Ik vind zelf Sifaka Auberge erg leuk. Middenklas, klein en daarom knus. Helaas hebben ze geen internetsite, dus als je daar wilt logeren kan ik wel voor je reserveren en een pickup regelen van het vliegveld. schrijf even een mailtje dan!