Half december ´09 zijn wij terug gekomen uit het geweldige Madagascar.
Ik ben in mijn reizen vele ervaren reizigers tegen gekomen en vele raden me aan om het prachtige Madagascar te bezoeken.
Ik heb ook al heel wat in de wereld mogen bewonderen, en idd Madagascar is een geweldig mooi land.
De mensen zijn super vriendelijk, prachtige natuur en heel bijzondere dieren.
Met stip een aanrader!!! Mits je Frans spreekt…
Helaas spreek ik dat niet, maar dat weerhield me niet om dit prachtige land te bezoeken. Maar ik heb daarvoor wel iets meer moeten ondernemen. Via Ramartour hebben we onze 6,5 week laten plannen en bijna de hele reis hadden we een gids bij ons die iig een paar woorden Engels sprak.
Eind oktober 2009 ben ik na een aantal weken genieten van Zuid-Afrika naar Madagascar gevlogen.
Antananarivo, ook wel Tana, is een prachtig prentenboek stadje.
Maar onze reis ging snel verder, met een mini-brousse naar Antsirabe en verder naar Miandrivazo. Mini-brousses zijn het locale vervoer in Mada. Niet heel comfortabel voor lange mensen en je moet wat geduld hebben, maar dan is het een hele goeie manier op dit land mee door te reizen. De reis ging door de prachtige omgeving met vele rijstvelden.
Vanaf Tana ging het allemaal met weinig problemen, in Antsirabe werd ons geduld al een stuk meer op de proef gesteld. 7 uur ´s ochtends waren we op het busstation en toen eindelijk om 1 uur de hele bus vol was en dus klaar voor vertrek, bleek dat de chauffeur het wat lang vond duren en was even een middag dutje gaan doen. Rond half 4 waren we blij dat we dan eindelijk vertrokken….
Miandrivazo is één van de heetste plaatsen van Mada en dat hebben geweten, maar vanaf hier zou onze boottrip op de Tsirihibina River beginnen.
2,5 dag hebben we op een boot gezeten, kleine dorpjes kwamen voorbij waar mensen zichzelf, de was, de vaat, alles aan het wassen waren in de rivier, vissertjes met netten of op boten. Was gewoon genieten… Voor lunch en slaapplaats gingen we aan land. Dorpjes in gelopen, een duik kunnen maken in een waterval, Lemuren en Kameleonen……we zijn van alles tegen gekomen.
Aan het einde van de trip was er geregeld dat er een 4wd ons kwam oppikken om ons naar de Tsingy te brengen. Een prachtig gevormt gesteente.
Daarna langs een aantal Baobab bomen, speciale bomen die dit land bezit, naar Morondava.
Daar gingen we met een mini-brousse terug naar Antsirabe, waar een gids met auto op ons stond te wachten.
Met de auto zakte we af naar Ambositra naar Fianarantsoa. De trein naar Manakara, een hele dag in de trein, dwars door het regenwoud. Onderweg kom je langs verschillende stationetjes waar de kinderen achter de trein aan rennen en iedereen probeert wat te verkopen. Een hele happening, het gebeurt dan ook maar 6 keer in de week dat er een trein langs komt, 3 keer in beide richtingen.
Op de vele rijstvelden of andere plantages werd het werk even neergelegd als de trein langs kwam en verder genieten van de schitterende uitzichten.
In Manakara een boottripje gemaakt naar wat vissersdorpjes en een vanille plantage. De auto was ook naar manakara gereden en pikte ons daar weer op.
Op naar Ranomafana, een National Park in het regenwoud met vele verschillende Lemuren. En daarna een lekker duik in een warmwaterbron.
Via de N7 naar Ambalavao, waar we naar de Zebu-markt zijn geweest, wijnproeverij en papiermakerij. En natuurlijk een bezoek hebben gebracht aan het Anja Reserve, waar vele ring-tail Lemuren rond lopen die wat minder bang zijn voor mensen. En de tijd die overblijft heerlijk over de markt struinen, dat is pas genieten.
De reis ging verder naar Ranohira, het dorpje vlakbij Isalo NP. Een geheel droge vlakte met enkele cactussen en wat bomen is een grote hoge rotsvlakte. Toen Mada is gescheiden van Afrika zijn er breuken gekomen in dat gesteente en daar zijn rivieren ontstaan. Deze rivieren hebben zich uitgebreid tot een prachtige oase met natuurlijke zwembaden en watervallen.
In Mangily (het plaatsje naast Ifaty) heerlijk een paar dagen van zon, zee en strand genoten. Regelmatig kwamen er natuurlijk ook verkopertjes langs die proberen hun kettingen en andere souvenirs proberen te slijten. Je kan massages krijgen voor nog geen 2 euro en ze willen graag je haar invlechten.
Duiken, snorkelen en verder vissertjes en spelende kinderen kijken. Hierna keerde we per vliegtuig terug naar Tana.
Vanaf Tana kwam een andere auto met chauffeur ons ophalen waarmee we richting Andasibe reisde. Onderweg naar Peyrieras, een klein parkje waar je heel veel Kameleonen kan bezichtigen van heel dichtbij. Je kan ze vast houden en voeren met sprinkhanen, die je dan wel eerst zelf moet vangen.
In Andasibe kan je de grootste Lemur, de Indri Indri zien en horen. Net een 4-jarig kind dat in de boom zit en kei harde geluiden maakt om andere families op afstand te houden. En ´s avonds hebben we op een nachtwandeling de kleinste Lemur, de Mousse-Lemur, mogen bewonderen.
Wat ook een geweldige ervaring was in Andasibe was de faciliteiten die Vakona Forest Lodge bied. Ze beschikken over een eiland met een aantal verschillende Lemuren doe onder andere op je schouders springen en die je kan voeren. Dit is ook het eiland waar Floortje Dessing naast een Indri Indri staat. En je kan ook nog een rondje maken met een kano waarbij je langs een eiland komt met ring-tail Lemuren die op de kano springen en die ook wel een stukje banaan lusten.
Vanaf Andasibe zijn we verder gereden naar Brickaville waar we aan een 5-daagse trekking begonnen. Voor ons was het redelijk aan de zware kant, maar ohh wat was dat een geweldige ervaring. Lopen door het regenwoud en af en toe kwamen we in dorpjes aan waar voor ons een lunch of diner werd gemaakt, er werd een hutje voor ons opgeofferd en een slaapplaats klaargemaakt.
De mensen die in deze dorpjes wonen, leven van de natuur, een paar rijstvelden die ze in de buurt hebben aangelegd en elkaar. De oprechte vriendelijkheid is daar echt nog te vinden. Ik dacht dat heel Mada wel vriendelijke mensen bevatte, maar als je in deze dorpjes bent geweest dan weet je pas wat vriendelijkheid is en dan konden wij nog niet eens een woord met hen wisselen. Jammer dat het ook 2 dagen veel regende, waardoor we door de regen liepen en door vele ondergelopen paden en sloten moesten, over glibberige paden de berg afglijden. Dit alles maakte het wel een stuk vermoeiender, maar ik had het zeker niet willen missen.
Na deze trekking waren we dan ook echt wel toe aan een paar dagen strand. Vlucht naar Nosy Be en daar zo snel mogelijk naar Nosy Komba om op een iets rustiger eiland, in goedkopere accommodatie aan het strand heerlijk te relaxen. Nog mooiere duiklocaties bezocht en genoten van de zon.
Hierna zat onze trip naar het geweldige land Madagascar er alweer op.
Zo… petje af voor iemand die dit helemaal gelezen heeft, best een lang verhaal geworden.
Maar ik zou het iedereen aanraden dit prachtige land te bezoeken! Als je nog iets wilt weten of herinneringen uit wilt wisselen laat t me weten.
In ieder geval een hele fijne vakantie!
Groetjes Karin