Mooie rondreis door Madagascar met Ramartour

Mijn vriend en ik hebben 3,5 week rondgereisd door Madagascar en vonden het een erg mooi land (op een aantal plekken is de armoede wel goed merkbaar). Van politieke onrust hebben wij niets gemerkt, al valt wel op dat de hotelletjes vaak behoorlijk leeg zijn, omdat toeristen nu het land niet durven te bezoeken. Zonde, want het land verdient het om bezocht te worden! Het afwisselende landschap, de maki’s en kameleons en de schitterende nationale parken vonden wij zeker de moeite waard.

Wij hebben ervoor gekozen om de reis vooraf te laten regelen door Ramartour. We twijfelden vooraf of wij alles ter plekke wilden organiseren of niet. Elkaar eerlijk aankijkend kwamen wij tot de conclusie dat wij nu het vakantiegevoel krijgen van veel zien in een korte tijd, niet teveel geregel ter plekke en redelijk comfortabel reizen. Een (individuele) georganiseerde rondreis met chauffeur en gids paste dan ook goed bij ons.

Er zijn redelijk veel reisorganisaties die rondreizen verzorgen, individueel of in groepsverband. Wij hebben goede ervaringen met Ramartour. Hun onderscheidend vermogen hebben wij mogen ervaren op het moment dat onze hele rondreis een maand van tevoren omgeboekt moest worden doordat Air France onze terugvlucht geannuleerd had. Hun flexibiliteit en persoonlijke benadering hebben wij zeer op prijs gesteld! Ter plekke was alles goed geregeld.

In het kort is dit onze reis geweest:
Tana - Antsirabe - Tsiribihina Rivier (riviertocht van 3 dagen) - Morondava - Ifaty - Isalo NP - Ranomofana NP - Ambositra - Tana - Andasibe NP.

Mocht je onze ervaringen willen weten over deze plekken of over onze manier van reizen, mail mij gerust!

Groeten

Sandra van Dijk

2 likes

Beste Sandra,
Hoe was de weg na Antsirabe richting Miandrivazo (startpunt afdaling Tsiribihina Rivier). Hebben jullie overnacht in Miandrivazo en hoe was dan het hotel? Wat waren de ervaringen in Morondava? Parken zoals Kirindy bezocht? Hotel? Hoeveel dagen kostte het om naar Ifaty te rijden? Hebben jullie daar gedoken? Accomodatie in Ifaty/Mangily? Heel wat vragen maar ik ben een reis aan het voorbreiden die kant op.
groet Eric

Hoi Eric,

De weg naar Miandrivazo was prima qua kwaliteit, makkelijk bereisbaar (goed asfalt). Ik vond die rit verder niet bijzonder boeiend of zo, maar dat is persoonlijk. Miandrivazo vonden wij een lelijk en bloedheet dorpje, niet de moeite waard als je de trip niet doet vonden wij. Als je er toch heen gaat, vraag dan een kamer op het zuiden. Ik ben helaas de naam vergeten van ons hotel daar, het zag er niet heel netjes uit (wij hadden slechts 2 mindere hotels tijdens onze trip en dit was er een van). Wij kregen een kamer op het noorden, wat betekent dat de hele dag de zon in je kamer brandt. Het koelt 's nachts nauwelijks af. Op het zuiden waren de kamers een stuk koeler. Check ook of je ventilator het doet!!! Wij hebben niet geslapen daar van de ellende.

Ik begin wat negatief nu merk ik, maar onze eerste week was ook de minste week vonden wij. Denk bv ook goed na over die riviertrip. Wij hebben heel weinig beesten gezien, het uitzicht verandert wel maar heeeeeeeeeeeeeeeeel langzaam en het was soms een aantal uren achter elkaar erg heet doordat wij in de zon voeren. En 3 dagen tegen een schuine koffer aanzitten is ook geen pretje. Alle andere toeristen die wij onderweg tegenkwamen op dezelfde trip vonden hetzelfde. Maar wederom: het is heel persoonlijk. Dat het ontstressend is, is wel zonder meer waar. En al die zwaaiende mensen en het slapen op een zandbank heeft ook zeker wat. Zorg overigens dat je niet gaat logeren in het dorpje na de riviertocht, Entsiraka (oid). superslecht hotel met een ton rivierwater als douche en na 8 uur geen water meer om de franse toilet door te spoelen. wij krakten ook nog eens door ons bed en het licht deed het niet. Dit was dus het 2e slechte hotel. De overweging snapten wij overigens wel om daar te slapen, Belo was nog een paar uur verder met een veerpont ertussen die na een bepaald tijdstip niet meer vaart.

Het duurt dik een dag om van Tsingy (mooooooooooooooooi!!!) naar Morondava te komen. De avenue de baobab vonden wij schitterend, mooie plaatjes! Waar wij zaten in Morondava was aan het strandgedeelte, de huizen leken min of meer op het zand gebouwd. Wij logeerden bij Chez Maggie en dat was echt een paradijsje vonden wij! Het strand vonden wij niet echt om aan te liggen, veel erosie en troep en erg stil. Zee was daar ook meer bruingekleurd. Dorpje zelf vonden wij ook niet bijzonder. Toch mooie tijd gehad, lekker aan het zwembad gezeten en genoten van het prima eten.

Van Morondava zijn wij naar Tulear gevlogen met Air Madagscar. Mocht je dat doen: houd rekening met ernstige vertragingen. Die van ons was slechts 9,5 uur vertraagd, wat reuze meeviel, van anderen was hij 2 dagen later. Naar Nosy Be schijnt Air Madagascar wel goed te vliegen overigens. Van het vliegveld van Tulear naar Ifaty duurt nog ongeveer 1,5 uur met auto. Wij hebben daar niet gedoken, maar dat had wel gekund. Wij hebben een snorkeltocht gedaan naar helaas dood koraal, wel mooie vissen. Die tocht was heel relaxed, met gebakken kreeft incl! Wij logeerden in Bamboo Club, prima de prima. Iets minder luxe dan Chez Maggie, maar toch goed vertoeven.

Vanaf Morondava hebben wij het reuze naar ons zin gehad. De parken Isalo, Ranomafana en Andasibe vonden wij ook schitterend. Maki’s en kameleon’s verzekerd! Goede accomodatie ook, Grace Lodge in Andasibe vonden wij geweldig. Kirindy hebben wij niet gezien.

Ik heb geen idee wat je voor reistype bent, wellicht houd je juist van back to basic (zie uitleg hotel Entsiraka). Dit waren onze ervaringen iig.

Enkele overwegingen:

  • de taxi brousses zagen er echt niet comfortabel uit…
  • een chauffeur is raadzaam gezien de slechte wegen (echt heel slecht)
  • neem kleren mee en oude elektronische apparatuur die het wel doet maar waar je niet meer aan gehecht bent.
  • wisselen kan op het vliegveld, heel makkelijk. Neem cash euro’s mee.

Als je meer wilt weten, shoot!

Groeten

Sandra

Beste Sandra,
bedankt voor de info.
In Miandrivazo zijn oa hotel Chez La Reine Rasalimo, La Piroque, Coin d’Or en Baobab. Van Tana naar Morondava is het een kleine 700 km rijden. Dat lukt niet in één dag. Dus moeten wij wel overnachten in Miandrivazo. De rivier doen wij niet. In 2000 hebben wij de noordelijk gelegen rivier de Manombolo gedaan. 3 Nachten in de natuur kamperen. Fantastisch! Wel blaren op de handen.
In Morondava had ik al voor Chez Maggie gekozen. Zij regelen ook park Kirindy.
Willen per 4x4 afzakken naar Tulear.
Wij zijn wel wat gewend. Maar van 2 hotels schrik ik wel van. Al 5x naar Madagascar geweest. Veel in het Noorden en Oosten. Nu willen wij naar het Zuid-Westen.
Bedankt zover,
groet Eric