Gezocht ervaring met Ramartour in Madagascar

Hallo,

We hebben het plan om volgend jaar een maand naar Madagascar te gaan en we hebben wat gezocht en via wereldwijzer kwamen we bij Ramartour in Madagascar, wie heeft ervaring met deze organisatie zowel positief als negatief. Heb ook nog een vraag an Wendy, ben je betrokken bij deze organisatie?
Wie heeft ervaring in het zelf rijdende in Madagascar? Hoe zit het met afstanden daar is het te doen? Wat voor soort auto 4x4 of gewoon. Heeft iemand ervaring met walvissen spotten op Saint Marie wat kost het welke organisatie.
Zoals jullie kunnen lezen een hoop vragenden we hopen dat we mogelijk antwoorden krijgen.
Alvast bedankt voor de genomen moeite voor ons.
Met vriendelijke groet Lou en Petri

Hoi Lou en Petri,

Ik ben niet meer betrokken bij Ramartour. Er zijn wel mensen op het forum die met Ramartour gereist hebben, maar ik zie dat er nog niemand heeft gereageerd.
Ik hou me bezig met het Guesthouse, onze drie kinderen en werk ook nog part time op een school. De leiding van Ramartour is volledig in Jonah zijn handen. heb je ze al gemaild?
je kan Ramartour voor een reis voorstel vragen en van daaruit verder kijken.
De afstanden zijn groot en je spendeert veel uren in de auto van hot naar her. daarom kopen veel mensen ook binnenlandse vluchten erbij om snel terug te vliegen. Bijvoorbeeld met de auto richting StMarie en dingen bezoeken onderweg, maar dan een vlucht terug naar de hoofdstad, Antananarivo.
Daarom kiezen vaakmensen voor een chauffeur en de auto rijdt leeg terug en jij vliegt terug. Als je zelf rijdt zal je vaak openneer rijden, want je kan haast niet een “rondje” rijden, want de wegen lopen weg vanuit de hoofdstad en je gaat over dezelfde weg weer terug.
Het is maar wat je voorkeur heeft. Zelf uitzoeken en rijden, of luxe met een chauffeur. Zelf hotels boeken of het reisbureau laten regelen. wel of geen binnenlandse vluchten om reisafstanden in te korten. Dit hangt ook weer van je reisbudget af natuurlijk.

Alle hotels op St.Marie bieden walvisspotten aan. Ik weet niet precies wat het kost, misschien €30-40 pp?
In het walvis seizoen kun je ze ook vanaf het strand zien, maar met een bootje dichtbij is erg spectaculair.

Laat maar weten als je nog meer vragen hebt?

Wendy

Wendy bedankt voor je reactie, we hebben contact met Ramartour, We zijn nog steeds op zoek naar ideeën voor een reis van een maand, en we willen wel met de auto maar we willen ook niet dagen in de auto zitten met de auto geeft toch een gevoel van dicht bij de mensen te zijn, en we kunnen onder weg veel fotograferen. Maar zoals jij beschrijft zijn binnenlandse vluchten een optie. We vragen ons dan wel af zijn deze betrouwbaar, en passen deze in een rondreis. Zijn er mensen die een rondreis hebben gemaakt met daar in binnenlandse vluchten. We zijn erg geïnteresseerd in verhalen en ideeën van een rondreis die door andere gemaakt zijn, zo kunnen wij ook kijken of dat er dingen zijn die wij ook willen inpassen in onze reis.

Wendy en andere lezers we hopen dat er vele zullen reageren op onze vragen.

Alvast bedankt voor de moeite in deze,

Met vriendelijke groet
Lou en petri

Dag Lou en Petri,

Ik heb hier al een verslag geschreven van onze reis naar Madagaskar deze zomer, ik neem aan dat jullie dat al gelezen hebben. Helemaal georganiseerd met Ramartour en het was een uitstekende ervaring.

Verder hebben we een binnenlandse vlucht genomen van Ste Marie naar Tana. Dat is altijd een risico want er vallen veel vluchten uit of er is veel vertraging. Wij kwamen aan toen Air Madagascar net een maand aan het staken was waardoor onze 1e vlucht van Tana naar Tulear meteen gecancelled was. we zijn toen met de auto gegaan, een zeer lange rit van 2 dagen. Wel mooi om zo te doen want de omgeving is schitterend en je zit het echte Malagsy leven.

Wij hebben niet zelf gereden en ik zou het ook nooit doen. De wegen zijn slecht en het is druk op de weg met voetgangers (en dieren). Ik moet er niet aan denken dat ik daar iemand omver rij. Het is ook niet altijd makkelijk om de weg te vinden. Maar goed als je helemaal gek bent van autorijden dan kan het natuurlijk.

Walvissen spotten op Saint Marie kan - zoals Wendy zegt - overal, geen probleem. Wij zaten helemaal op het zuidpuntje op ĂŽle aux Nattes. De bedrijfsleider van ons verblijf (La Petite Traversee) had ook een grote kano waarmee we het water zijn opgegaan. 320.000 Ar voor 2 vw en 3 kinderen (zeg maar 100 euro). Er zijn ook grote boten waar je met veel meer personen op kunt en die zijn wat duurder (inderdaad zoals Wendy aangeeft).

Tot zover mijn reactie,

Wil je meer weten, dan hoor ik het wel.

Succes,

Lodewijk

1 like

Ik ben 2x naar Madagascar geweest met Ramartour. De eerste keer was alles echt perfect geregeld! De eerste keer had Jonah alles zelf geregeld. De tweede keer traden er wat foutjes op in de reis… Ze hebben wel hun best gedaan om het nog zo goed mogelijk op orde te krijgen maar we hebben toen een aantal dingen helaas niet kunnen doen die wel op het programma stonden. De tweede keer werden een aantal zaken door werknemers geregeld die minder secuur waren en dat is jammer gezien we echt super tevreden waren over de eerste reis! Als wij nog eens zouden gaan, zouden we wel zeker weer met Ramartour gaan. Madagascar is een prachtig land met werkelijk prachtige nationale parken en hele bijzondere dieren! Wat ik echt een enorme ervaring vond was de hike in Marojejy NP. Hier komen weinig toeristen en wij hebben hier zelfs de Silky sifake gezien die erg zeldzaam is! Verder vond ik Nosy Komba en Nosy Mangabe echt geweldig! Beide een paradijs midden in de natuur! Een ervaring die je echt nergens anders gaat tegenkomen! Ik zou zeker met een reisorganisatie naar Madagascar gaan. Ik denk dat individueel reizen daar moeilijk is.
Betreft nationale vluchten: wij hebben een aantal vluchten gehad welke prima zijn verlopen maar ik het wel zeker zo plannen dat je geen nationale vlucht moet hebben op bijvoorbeeld een internationale aansluiting. Dat is een te groot risico dat je bijvoorbeeld je aansluiting niet hebt.

Beste Loesje,

Bedankt voor je reactie, we zullen het mee nemen in onze plannen

Hallo,

Wij hebben een mindere ervaring met Ramartours. Wij hebben alleen ene auto met chauffeur geboekt, en geen hele reis bij hen.

In het kort:

  • Op de ochtend van vertrek vanuit Tana eerst nog drie kwartier wachten op kantoor zodat de eigenaar ons een hand kon geven
  • Wij kregen een oude auto die twee keer kapot is gegaan
  • De chauffeur die een keer geld terugkreeg wat wij betaald hadden en in zijn zak stak (bij de veerboot, en mogelijk ook bij het tanken).
  • Hij heeft een paar keer zelf met de auto gereden (naar familie bijvoorbeeld), omdat wij een dagje de auto niet nodig hadden.

Het staat ook in ons reisverslag (misschien dat je daar ook nog wat aan hebt).

Wij zouden hier niet nog eens een auto boeken.

Groetjes,
Stefan en Lieke

Hoi,

Wij hebben een rondreis met Ramartour gemaakt. Onze ervaring is helaas niet goed!
Na veel vragen van onze kant, kregen we dag voor ons vertrek informatie over hotels. We kregen toen ook pas te horen dat onze reis aangepast was. Een dag voor vertrek kun je natuurlijk niets meer aanpassen… Maar: dit wisten ze al enkele maanden, maar ze waren “vergeten” ons hierover te berichten.
Doordat de reis was aangepast, zijn we veel dagen verloren (veel meer/extra reistijd, minder tijd op het strand). Ook hebben we een keer 5 uur op een chauffeur moeten wachten! Ook hadden we niet altijd een Engels-sprekende chauffeur. Het was een dure reis en wij vinden dat we niet hebben gekregen waar we recht op hadden. De communicatie is heel erg slecht. Ons advies: ga **niet **met Ramartour.

Grtz, Tes

Hoi Tes,

Wat jammer te horen dat het voor jullie zo tegengevallen is. Nu ook al de 2e negatieve reactie. Wij vonden het de 2e keer ook minder dan de eerste keer dus het lijkt erop dat Ramartour niet meer zo kritisch op zichzelf is. Zonde!! Nu ik dit gelezen heb zou ik zelf ook een andere organisatie kiezen.

Wij hebben een fantastische reis gehad met Ramartour in 2015. Ik weet dat er personeelsproblemen zijn geweest en dat er goede mensen zijn weggegaan. Ik denk dat het daardoor achteruit is gegaan.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Wereldwijzer Reisforums