Transfers via Miami

In maart zijn wij in Midden Amerika op vakantie geweest met een tussenstop (transfer) in Miami. Iedereen die Amerika binnenkomt, ook voor een transfer, moet door de paspoortcontrole en met een beetje pech moet je ook je bagage nog ophalen en opnieuw inleveren ondanks dat het een transfer betreft.
Het ergste zijn de wachttijden voor de douaneloketten: zowel op de heen als terugreis hebben wij ruim 2 (!!!) uur in de rij gestaan voor de paspoortcontrole. Ze hebben meer dan 70 loketten waarvan er hooguit 40 open zijn (in verband met bezuinigingen staat er dan op een bord aangeplakt) en van die 40 zijn er dan ook nog eens bijna de helft alleen voor Amerikaanse staatsburgers (en de wachtrijen zijn daar ook nog eens korter…). Dat er passagiers zijn die door deze extreem lange wachttijden hun aansluitende vlucht missen interesseert die Amerikanen helemaal niets. “Iedereen heeft nog een vlucht te halen” is het standaard antwoord. Gelukkig hadden wij een tussenstop van 3 uur dus wij hebben het gehaald maar ik denk dat tientallen passagiers hun aansluitende vlucht wel gemist hebben.
Kortom een waardeloos vliegveld vanwege de extreem lange wachttijden voor een transfer. Volgende keer proberen wij naar Midden Amerika te vliegen zonder tussenstop in Amerika, ook als dat betekent dat een vliegticket 100 tot 150 euro pp duurder is, dan staan we tenminste niet (in totaal voor de heen- en terugreis) bijna 5 uur in de wachtrij……
Ik wil dan ook alleen maar als tip meegeven dat als men een transfer heeft via Miami, dat men dan zeker een tussenstop van 3 uur nodig heeft om een aansluitende vlucht te kunnen halen.

Vliegen via de VS is verschrikkelijk. Ik heb ook meerdere ervaringen van 2,5 uur in rijen op Atlanta en JFK New York. Alleen maar voor overstappen en doorvliegen, naar Midden- of Zuid-Amerika, of terug naar Amsterdam.

Dan dacht je met 3 uren overstaptijd nog even rustig te kunnen shoppen en eten op het vliegveld. Vergeet het maar. Rennen om je aansluiting nog te halen. Nadat je eerst in meerdere rijen 2x je schoenen uit hebt gedaan, riem af, sjaal af, alles door x-ray, zelf full body scan, fouilleren, pasfoto, vingerafdrukken (!!!)…

En je had natuurlijk al op je ESTA moeten aangeven dat je geen terrorist, nazi oorlogsmisdadiger of drugdealer bent. En daar had je nog geld voor betaald ook, om alsjeblieft zo’n achterlijk formulier te mogen invullen.

Ze schieten nog nét geen chip onder je huid met ál je persoonsggevens erop maar ik ben bang dat dat niet lang meer duurt (mark my words).

Die lui zij gewoon gek geworden van paranoia.
Als het even kan, probeer dan de VS te vermijden. Ik betaal er ook graag een paar honderd euro meer voor.

Haha, ik moet het in de zomer meemaken, ik wil al bijna niet meer gaan als ik dit hier zo lees.

American Airlines had mij eerst zelfs omgeboekt tussen La Paz en NY, met een overstap van, hou u vast, 1.5 uur in Miami. Hoe ze daar denken dat zoiets zou lukken snap ik ook niet goed. Gelukkig opnieuw kunnen omboeken naar een overstap van 3 uur. Maar dan zal ik blijkbaar nog steeds mogen rennen.

Hoe en wanneer weet je eigenlijk of je je bagage moet ophalen en laten controleren? De websites van Miami international en AA maken mij niet veel wijzer.

Sterkte Eva… en geen grappen maken tegen de douane-beambten anders ben je nog langer bezig! Ze hebben geen humor.

1 like

Je bagage wordt precies behandeld als wanneer je over zou stappen op binnenlandse USA vlucht. Dus na die lange wachtrij bij douane haal je 'm van de band; of beter gezegd alle kans dat de band voor jouw vlucht al lang leeggehaald is, dan ligt de bagage op een grote kluit ernaast. Met die bagage door de douane (dat gaat snel) en gelijk daarna zijn ‘luggage drop-off’ desks voor elke airline. Omdat ie al doorgelabeld is naar je eindbestemming, in jouw geval weer buiten USA, is dat gewoon afgeven en doorlopen.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Uiteindelijk ging het allemaal nog verbazingwekkend vlot, maar toen de man van de paspoortcontrole vroeg wat ik in Bolivië ging doen, had ik héél veel zin om te zeggen dat ik Edward Snowden ging zoeken voor hen. Hard op mijn tong moeten bijten toen, haha.

Maar dus: Miami is blijkbaar toch wel wat verbeterd, bij de paspoortcontrole stonden er nergens meer dan 4 mensen aan te schuiven (er waren héél veel balies open), en het wachten duurde dus maar 10 minuten.

Hahahaha, Snowden zoeken… ik had toch hun gezichten wel willen zien. Maarja waarschijnlijk is het dan: “loopt u maar even mee naar dit kamertje, mevrouw.”

hoi hoi ik ga met mijn vriend volgende week 10 november naar Peru en hebben een tussentop in philadelphia van 4 uur maar hebben ook nog een andere tussenstop op Miami en daar komen we aan om 23.07 en vertrekken we weer om 23.59… als ik alles zo lees hier en daar gaat me dat dus nooit lukken maar heb alles tegelijkertijd geboekt via vliegwinkel.nl (officieel via de site budgetair maar zijn aangesloten bij vliegwinkel.nl) maar zouden ze dit gewoon verkopen terwijl het eigenlijk niet haalbaar is? hebben al wel een esta online aangevraagd maar weer niet of we ook door de immigratiedienst moeten in miami voor de overstap? hoop dat je antwoord hebt voor me. Thx

Hoi Natalie,

Is niet duidelijk in je tekst. Vlieg je Amsterdam-Philly-Miami-Lima of kom je ‘internationaal’ in Miami aan? Als het is zoals ik nu schrijf, met binnenlandse vlucht, geen enkel probleem ant dat moet je niet langs immigratiedienst. Je komt aan op gate x en loopt simpelweg door naar gate y, X-ray checks enzo zijn er op die route in principe niet.
Overigens nog handige site voor wachttijden op o.a. Philly:

http://awt.cbp.gov

Geeft een idee.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hey erik dank voor je reactie. het is een vlucht van ams-philly-miami-lima. Had al met de site gebeld waar ik geboekt had en die zeggen dat ik op philly door de immigratiedienst moet dus daarom daar langere wachttijd en mijn backpack dan moet ophalen en weer bij andere desk moet inleveren en dat ik op miami dan idd alleen van de ene gate naar de andere gate hoef te gaan dus ik hoop dat dat ook zo is en dat het goed komt… Op de terug weg gaan we dus eerst de tussenstop doen in miami en daar hebben we dan 3,5 uur om door immigratie te gaan… hopelijk is dat voldoende maar ja dat is de terugweg dus minder stress haha…

Thx voor de site die je stuurde. Ga ik wel even naar kijken. Btw heb jij ervaring met reizen in Peru? bijv amazone gebied? qua slapen en wat voor trekkingen je daar kunt doen?

Thx Gr natalie

      • Updated - - -

Hey erik dank voor je reactie. het is een vlucht van ams-philly-miami-lima. Had al met de site gebeld waar ik geboekt had en die zeggen dat ik op philly door de immigratiedienst moet dus daarom daar langere wachttijd en mijn backpack dan moet ophalen en weer bij andere desk moet inleveren en dat ik op miami dan idd alleen van de ene gate naar de andere gate hoef te gaan dus ik hoop dat dat ook zo is en dat het goed komt… Op de terug weg gaan we dus eerst de tussenstop doen in miami en daar hebben we dan 3,5 uur om door immigratie te gaan… hopelijk is dat voldoende maar ja dat is de terugweg dus minder stress haha…

Thx voor de site die je stuurde. Ga ik wel even naar kijken. Btw heb jij ervaring met reizen in Peru? bijv amazone gebied? qua slapen en wat voor trekkingen je daar kunt doen?

Thx Gr natalie

Okay prima, die transfer moet dus lukken. Inderdaad, op heenreis in Miami zie je ook de bagage niet, vandaar.

Nee we zijn nooit verder gekomen dan Guatamala en Guyana/Suri, je kunt het beste een nieuwe vraag stellen in het www.wereldwijzer.nl/peru gedeelte van de site.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]