Ervaringen met Miami International Airport (Miami, VS)

Miami Airport is een vliegveld waar je, als het even mogelijk is, niet moet komen. Zorg er voor dat je in het vliegtuig je twee formuliertjes foutloos hebt ingevuld. Doorhalingen worden niet geaccepteerd en je kunt weer achter in de rij aansluiten nadat je opnieuw de formuliertjes hebt ingevuld.
Bij aankomst moet je door een paar gangen lopen tot je bij de douane bent. Daar wordt je als vee opgejaagd door een paar geuniformeerde “dames” die je toeschreeuwen in welke rij je moet staan. Zeg geen onvriendelijke dingen tegen het personeel, ze maken een aantekening op je papieren en bij de douane aangekomen wordt je mee genomen naar een speciaal onderzoekskamertje en door Security letterlijk uitgekleed en helemaal onderzocht op drugs. Dit is een kennis van mij overkomen nadat ze klaagde over de lange wachttijd voor de douane. Bij de douane mond houden en alleen ja of nee zeggen. Door zogenaamde vriendelijke vragen te stellen willen ze er achter komen of je bijvoorbeeld onlangs op een boerderij bent geweest. Je hebt dan meteen een stempel in je paspoort: FARM. Ook dat is een kennis van mij overkomen.
Na de douane ga je de koffers ophalen, of, als je in Transit bent door een nieuwe controle van je handbagage. Soms is dat erg gestressed, met name net na nieuwe aanslagen, waar ik uit persoonlijk ervaring kan vertellen, dat militairen met levensgrote geweren in de aanslag de loop op mij gericht hadden, toen ik door het controlepoortje liep en deze begon te piepen omdat ik een stukje zilverpapier in mijn jaszak had zitten.
Zorg dat je op tijd bent bij de incheckbalie. Kennissen van mij die uit Amsterdam kwamen en moesten hollen om op tijd te zijn bij de incheckbalie naar Midden Amerika, zagen voor zich de laatste mensen het vliegtuig inlopen en werden niet meer toegelaten omdat het precies één minuut te laat was en het grondpersoneel geen zin meer had deze mensen in te checken en de instapkaarten in te nemen. Ze moesten 24 uur wachten op de volgende vlucht.
Verder wordt je er onvriendelijk bejegend, men is buitengewoon ongeinterreseerd. In winkeltjes is het wat beter. Er lopen vage figuren rond in de vertrekhallen, pas op je spullen.
Ooit is er een Costaricaan doodgeschoten op het vliegveld, die uit het vliegtuig kwam met zijn moeder en helemaal de kluts kwijt was ( hij was een psychiatrische patient). De politie schooot hem dood omdat hij niet stil wilde staan, hoewel zijn moeder riep dat hij ongevaarlijk was.
Een minister komende uit Costa Rica werd op onbeschofte manier behandeld, alhoewel hij een diplomatiek paspoort had, en werd het land weer uitgezet. President Bush heeft indertijd daarvoor zijn verontschuldigingen moeten aanbieden.
De kroonprins van Spanje werd er ook onbeschoft behandeld, sindsdien is Miami niet meer de hub voor vluchten van Iberia naar Midden Amerika. Dat was indertijd een politieke rel.
Kortom: vlieg zomogelijk via het vlakbij liggende Orlando of andere Amerikaanse vliegvelden.

Otto
www.elmonofeliz.com

Ik heb geen ervaring met dit vliegveld, maar dit klinkt min of meer hetzelfde als Newark Liberty International. In ieder geval, hoe wij het ooit hebben ervaren met een overstap naar Halifax, alleen was het verschil bij ons dat wij het vliegtuig net wel hadden op 5 minuten. Wat kan helpen is toch maar proberen of je een ruimere overstap kan krijgen, meer dan een uur iig.
En ik vrees dat het formulieren drama en het in rijen moeten staan herkenbaar is voor ook de andere Amerikaanse vliegvelden.