Trans-Mongolië Express aug/sep 2011 of juni/juli 2012

Dag allemaal,

Ik wil graag de Trans-Mongolië Express doen, liefst augustus/begin september 2011, of juni 2012. Normaal gesproken reis ik graag alleen, maar voor deze reis lijkt het me praktischer en leuker om een of meer reisgenoten te hebben (misschien kunnen we met een klein groepje gaan).

Wat
Ik heb bij verschillende aanbieders gekeken, en kom geloof ik uit bij Trans-Sputnik Nederland. Ik wil de volgende reis maken:
Totale reisduur: 24 dagen, met de volgende pakketten:
-2 dagen Moskou
-3 dagen Jekaterinenburg
-17 dagen TME via Irkoetsk (stop van 2 dagen) en Ulaan Bataar, incl. 8 dagen expeditie in Gobiwoestijn
-3 dagen Beijing

Kosten
De prijzen hiervoor zijn als volgt:

• Moskou € 88,- (budgethotel, wel privékamer per 2 personen)

• Jekaterinenburg € 135,- (budgethotel, wel privékamer per 2 personen)

• TME + Irk. & Mong. € 1395,- (trein 4persoonshut, gerkampen in Mongolië)

• Beijing € 180,- (hofjescategorie, heel charmant)

• vlucht Moskou/Beijing € 750,- (duurste cat.; hoogseizoen, wrsch goedkoper)

• visa en boekingskosten € 215,- (Rusland 60, Mongolië 80, China 50, + boek.)

• inentingen € 130,- (+/-. Nodig: buiktyfus, hep. A/B)

• excursies, eten, etc. € 600,- (naar eigen inzicht natuurlijk)

Dit totaal komt neer op € 3493,- (= € 145,50 per dag). Maaltijden in de Gobiwoestijn zijn inclusief. In de hotels verder alleen ontbijt (in elk geval in Beijing).
    Alle transfers zijn geregeld. In de steden zijn geen excursies inbegrepen, behalve in Mongolië (stadsbezoeken, tempels, en de tocht door de woestijn).

Wanneer
Zoals boven gezegd: ik denk aan augustus/september 2011, of juni 2012. Ivm andere reizen in het voorjaar van 2011 kan ik niet in juni 2011, en ik geloof niet dat ik voor hardcore winterRusland/Mongolië wil gaan, dus dan kom ik op deze periodes uit.

Hoe
Aan boord van de TME is alles vrij basic: 4-persoonshutten, wc&wastafel op de gang, geen douches. Ik heb niks tegen budget, maar ik verblijf niet in hostels waar geen tweepersoonskamers met eigen voorzieningen zijn (behalve in de trein, en in de Gobiwoestijn, waar we in gertenten slapen). Ik wil ook geen treinhut delen met alleen maar onbekenden, dus wil in ieder geval een iemand hebben met wie ik samen op pad kan.

De opties die ik hierboven genoemd heb zijn allemaal budget, dwz goedkope categorie, maar wel met eigen kamer, behalve in Beijing. Daar heb ik de duurste optie gekozen (goedkoopste optie zou € 119,- zijn), de hofjescategorie. Het Double Happiness Courtyard Hotel ziet er erg leuk uit, en lijkt mij een mooie afsluiter van de reis. Over meer comfort valt te praten (zolang ik het kan bekostigen), over minder niet.

De totale kosten zijn mogelijk iets lager, omdat er een kleine overlap van het trein+Gobipakket en de uitbreidingen Moskou. Voor de prijs van de vluchten ben ik voor het gemak even uitgegaan van het hoogseizoen, zodat de prijs uiteindelijk alleen maar mee kan vallen :slight_smile:

Het liefst maak ik ook een 5-daagse trip naar Olkhoneiland, in het Baikalmeer (€ 169,-, overnachtingen in homestay, alle maaltijden inclusief). Met het oog op op te nemen vakantiedagen, kan dit mogelijk in 2011, en in ieder geval in 2012 (incl. 5 dagen Okhol komt de max.prijs op € 3662,- ofwel ongeveer € 127,- per dag, voor een reis van 29 dagen).

Wie
Ik (28), dus, en wie weet anderen :slight_smile: Zoals gezegd, ik slaap niet op slaapzalen, en deel faciliteiten niet met vreemden. Ik ga op reis voor natuur&cultuur, en hoewel ik zeker niet vies ben van een drankje, ben ik geen feestende nachtbraker (dus geen Vodkatrain van Kilroy voor mij, brrr), maar ik houd wel van gezelligheid.
Deze pakketten worden individueel geboekt, dwz, je bent geen groepsreis, maar transfers en overnachtingen zijn geregeld, alsmede lokale gidsen (Gobiwoestijn). De trip naar de Gobiwoestijn maak je met een eigen gids, en evt. met andere reizigers die hetzelfde geboekt hebben voor dezelfde tijd.

Dus, ken of ben je iemand die denkt “hm, dat wil ik ook wel”, dan ben ik te bereiken via email (feminadocta at gmail.com)

Sorry kan je niet helpen. Ik wil heeeeeel graag in 2012 gaan, als ik genoeg geld heb en een reisgenoot kan vinden :slight_smile:
Maar leuk, ben jaloers :smiley:
Hopelijk ga je iemand vinden… Heb je op de site van couchsurfing geprobeerd?

edit: ow dit is echt een oud topic hahaah, je bent wsl al terug…

Ehm, nee hoor, vanmorgen gepost! :slight_smile:

Ahhh haha, sorry, ik keek verkeerd, naar wanneer je aangemeld was.
Nogmaals succes :wink:

Dit kan in ieder geval een stuk goedkoper als je zal willen…

Dat weet ik, maar daar gaat het mij niet om :slight_smile: Ik wil een reis maken waarbij ik de dingen zie die ik wil zien, en waarbij ik me prettig voel. Ik voel me dus niet prettig bij reizen on a shoestring.

up :slight_smile:

het lijkt mij ook super om in 2012 voor 2 a 3 maanden te gaan reizen in het buitenland. Bestemming nog niet gepland. Ik zou het leuk vinden om te brainstormen met degene die met mij mee zou willen.
Ik vind het leuk om veel te zien, mensen te ontmoeten en feestjes
x faar vrouw 27

Heey Melanthe,

Ik ben Stephanie, 23 (in januari 24jaar) en heb al redelijk wat gereisd in mijn leven. Vorig jaar had ik de Trans-Mongolie express als vakantie idee maar dat is hem door geld toen niet geworden. Hoewel ik zelf het liefst naar Jordanie zou gaan kriebelt t idee om de trans-mongolie express te doen ook nog steeds. Ik vind t vooral ook een leuk idee om met een groepje te gaan en 24dagen lijkt mij opzich prima. Laten we contact houden en eens kijken wat mogelijk is :slight_smile:

Groetjes,
Stephanie

Hai Melanthe,

Je oproepje spreekt me zeker aan. Staat al een tijd op mijn lijstje namelijk en ben van plan het in 2011 ook echt uit te voeren.

Heb je al meer reacties?

Oow Stephanie Jordanie is echt een aanrader heb ik afgelopen september gedaan met Shoestring was echt geweldig!

Groetjes,

Laura

hallo allemaal,

Ik heb 3 jaar geleden deze reis gemaakt en dat was super. Deeld eea via mevo-reizen georganiseerd en een sstuk goedkoper dan wat ik hier lees.
Je kunt via hen regelen wat je wilt (ik werk hier niet hoor). Wij hebben in Mongolie bv zelf onderdak (voor weinig, hooguit 10 euro/nacht) geregeld. Heb nu zin in weer een treinreis in Azie of zuid-amerika.

Frans