Training & gekko's

(origineel bericht op be-more.nl)

Training & gekko’s

Er zijn alweer een paar dagen voorbij en ik besef nog steeds niet helemaal dat ik in zuid-afrika ben.
We hebben de afgelopen dagen training gehad. Voornamelijk over HIV; hoe het virus werkt in je lichaam, wat de PEP medicatie doet (krijg je binnen 72 uur na evt besmetting en vermindert de kans op besmetting met 80 procent, hier word je zo een 28 dagen doodziek van). Er werd verteld dat in deze omgeving maar liefst 51 procent van de mensen besmet is met het virus, en dat van de vrouwen die HIV positief zijn, maar eenderde van de kinderen ook HIV positief zijn. Het grootste deel van de besmette mensen komt dus door seksueel misbruik. Ook kregen we uitleg over het gebruik van de beren als er een nieuwe case is, en de stappen die er verder genomen moeten worden (police, hospital, court). Via de beer laten de kinderen zien wat er met hen gebeurd is, en het staat voor zowel het slachtoffer als de dader. Ze doen dit o.a. door het tekenen op de beer met een permanent marker en het plakken van pleisters. Deze beer wordt ook meegenomen naar court. In de afrikaanse cultuur is het ongebruikelijk en beschamend om de genitalieen te noemen en dit gebeurt dus met een omweg, zoals vele dingen hier eigenlijk. De beer schept meer afstand zodat de kinderen het niet bij zichzelf hoeven aan te wijzen en dus niet het trauma herleven of zich gaan schamen.

Ook moesten we allemaal een johari window maken, door middel van plaatjes uit tijdschriften te scheuren en die in te plakken in een van de 4, of eigenlijk 5, vlakken. Dit moesten we aan elkaar presenteren en uitleggen waarom we voor die plaatjes gekozen hadden. Was erg bijzonder om te doen en het heeft ons als groep denk ik wel hechter gemaakt. Ik vond vooral Jackie, de oprichtster van Bobbi Bear, erg goed. Ze wist precies wat ze moest vragen of zeggen om tot de kern te komen. Sowieso heb ik ontzettend respect gekregen voor de mensen die hier werken. We hebben bijv. ook de documentaire ‘ rough aunties’ gekeken, waar je de dames aan het werk ziet en ziet wat Bobbi Bear doet, wat ontzettend mooi was om te zien.

Vrijdag ging de training over de HIV edu toy. Hier lieten ze zien hoe er voorlichting gegeven wordt op basisscholen over HIV. Ze gebruiken hiervoor lappen stof etc. om het virus, de antistoffen, lichaamsvloeistoffen e.d. te representeren.
Na deze voorlichting was de training over en we kunnen nu ieder moment worden ingezet als er een nieuwe case is.
Voor wie trouwens denkt dat het afrika is en er dus a. geen eten is of b. mooi weer is: helaas ik moet jullie teleurstellen. Vandaag en gister heeft het continu geregent en was het nog koud ook. Daarbij kregen we vandaag een supergoed verzorgde lunch waar je u tegen zegt. Verhongeren doen we hier dus absoluut niet ;).
Wat wel afrikaans is, is onze gekko! Gister waren we lekker aan het kletsen, komt er ineens een gekko tevoorschijn. Wij alledrie gillen natuurlijk en we hebben dan ook geslapen met een deken voor de kier van de deur, just in case haha.
Apen zijn hier ook niet ongewoon. Ze lopen doodleuk over de telefoonlijn achter ons huisje te springen. De eerste keer dat we ze zagen sprongen we allemaal op en begonnen blij als een kind in ons handen te klappen, maar inmiddels zijn we er al wat meer aan gewend.
We beginnen trouwens ook al aardig te wennen aan de Zuid-Afrikaanse tijd, wat inhoudt dat niks op tijd gaat hier en dat je dus vaak aan het wachten bent.

Aankomende dinsdag hebben we ons eerste tripje al gepland! We gaan dan Durban by Night doen, waarbij we met een politie agent in een auto ’ s avonds de stad in gaan om het echte leven hier te zien. Daar kijk ik wel naar uit, omdat er zoveel verhalen de ronde doen over Durban, en we daar nog niks van hebben gemerkt hier op straat (en natuurlijk wel willen zien J).
Morgen is de eerste supportgroup, althans, we hopen dat het doorgaat ivm de regen. Vandaag ging de Tree namelijk ook niet door vanwege het weer. Ben wel erg benieuwd hoe het allemaal gaat en eruit ziet; ik kan eigenlijk gewoon niet wachten om echt aan het werk te gaan!

Hier is trouwens mijn nummer en postadres voor degenen die dat willen hebben:)
Nummer: 0027 789757494! Dat is incl landcode

Postadres:
Bobbi Bear
volunteer: mijn naam
PO Box 535
4126 Amanzimtoti
KwaZulu- Natal, South- Africa

Ik zie m’n verjaardagskaartjes al tegemoet, haha ;).

Nou lieve mensen dit was het weer voor vandaag, ik spreek jullie snel weer!

Dikke kus & liefs

(origineel bericht op be-more.nl)