Wij willen naar the northern territory, maar hebben gezien dat de tours naar Kakadu, Katherine Gorge enz vrij prijzig zijn. En wij begrijpen dat je af en toe een gids nodig hebt.
Weten jullie iemand waar je voor een redelijk bedrag tours kunt krijgen.
Het is maar de vraag of je een gids nodig hebt. In Kakadu zijn op een aantal plaatsen Information centers. Hier kun je een visistors guided krijgen. Ook kun je daar een overzicht krijgen wanneer de rangers een guided tour geven. Deze zijn niet heel lang, maar wel erg interessant en gratis. In de visitor guide staat ook heel veel informatie over wandel routes.
Ook in Katherine is een visitor center maar ik weet niet meer of de rangers ook een guided tour geven. Bij the K Gorge kun je wel verschillende tours boeken die al dan niet verder de Gorge ingaan.
Het voordeel is van een tour is wel dat je soms op enkele punten net iets meer informatie krijgt. Ook weten de gidsen plekjes net langs de bekende gangbare plaatsen die je zonder gids moeilijker vindt.
Begrijp ik goed dat je geen auto hebt en daarom mee wilt met een tour?
De tours zijn duur omdat de parken duur zijn.
Als je er zelf heen wilt moet je een auto huren en er overnachten, kost ook veel geld.
Op zich heb je geen gids nodig om in Kakadu rond te kijken of de Katherine Gorge te zien. Maar dan moet je er wel zelf heen rijden.
Het is een keuze.
Als je met een tour mee wilt moet je gewoon googlen. Je kunt ook ter plekke kijken of er aanbiedingen zijn. Maar als je tijd beperkt is is dat een risico natuurlijk.
Helemaal eens met Jacqdus.
Je hebt geen gids nodig voor Kakadu, Litchfield en Katherine Gorge. Je kunt voldoende informatie vinden in de gidsen die je meekrijgt als je naar een van de parken gaat. Wel moet je zelf een auto huren en er aan denken dat sommige plekken alleen met een 4WD te bereiken zijn. Accommodatie is duur al zijn sommige campings (met weinig voorzieningen) heel goedkoop. Alles staat in die gidsen en is ook te vinden op internet. Uitgebreide informatie (incl. een download van de genoemde visitor guide) over bijvoorbeeld Kakadu is te vinden op: http://kakadu.com.au/
Voordeel van een gids: je weet waar je kunt gaan en staan en komt soms op plekken waar anderen niet snel komen.
Voordeel van eigen vervoer: je bent vrij om ergens langer of korter te blijven.
Katherine Gorge heeft een paar geweldige wandelpaden. Veel mensen blijven steken bij kanoën in de gorge, maar neem ook de tijd eens om te wandelen. Echt prachtig!
Neem krokodillenwaarschuwingen in de parken overigens serieus!
Bedankt voor de goede tips allemaal. Ik heb net de site even gelezen. Ik zag dat wij er komen als het gratis gids seizoen net is afgelopen. We willen een auto huren. Voor de veiligheid leek het mij een goed idee om een gids te regelen. Ik weet niet hoe makkelijk je in die parken verdwaald. Raden jullie een four wheel aan of is het ook te doen met een gewone auto? Mis je veel als je op de normale paden blijft?
Verdwalen doe je er zo maar niet. Maar wat veel interessanter is, is wanneer je gaat. En een fourwheel drive is wel leuk, maar vereist ervaring. Als die nodig is, is hij ook echt nodig. Waar je geen 4wd ervaring nodig hebt kun je ook met een gewone auto komen. En er zijn verhuurders die Kakadu uitsluiten als je een 4wd huurt. Ze hebben er al te veel van de tracks naar Triplet Falls en Jim Jim Falls moeten halen. Maar de eerste vraag is wanneer je gaat. Dat het seizoen voor gratis gidsen voorbij is, zegt wellicht ook wel wat.
Maar een echte 4wd drive huren is ook niet goedkoop
Heb je op de site die Francine doorgaf de Road and Acces reports gelezen? En nu is het de droge tijd!
Als je een auto huurt krijg je er wel een kaart bij. Er zijn niet zoveel wegen, verdwalen doe je niet.
Met ‘voor de veiligheid’ bedoel je dat je niet kunt verdwalen als je met gids gaat? Als het alleen daarvoor is is dat niet nodig.
Met een 4wd kun je in Kakadu naar jimJimfalls en nog wat plaatsen.
Wij zijn er niet geweest (hadden wel een 4wd), gewoon geen tijd. We zijn over de gewone weg naar Ubirr en Yellow rivers gereden en vandaar naar Katherine.
In Litchfield zijn er wel meer plaatsen waar je echt een 4wd voor nodig hebt vlg mij.
Met een gewone auto kun je ook aardig wat zien. Er zijn altijd dingen die je ‘mist’. Het gebied is zo groot.
Gewoon eerst kijken wat je echt wilt zien, er staat wel bij of je daar alleen kunt komen met 4wd. En goed kijken of je in de tijd dat jij gaat wel op die plaatsen kunt komen.
-Een 4wd is duurder.
+Rijdt wel lekker hoog.
-Slurpt wel weer benzine.
Neem wat Willem zegt ook goed in je op: als een 4WD nodig is, is hij ook echt nodig! Je moet het dus ook kunnen rijden! Een 4WD brengt je niet zomaar overal heen.
Over de weg zul je niet verdwalen en als je op de wandelpaden blijft, verdwaal je ook niet. Maar blijf wel op de paden! Ga er niet vanaf, want je ‘o, zo duidelijke paadje’ kan opeens verdwenen zijn. Heb je een aanwijzing gemist, keer dan op je voetstappen terug naar de laatste en kijk goed om je heen.
Zowel in Litchfield, Kakadu als bij Katherine Gorge zijn de paden echt goed aangegeven. Ik heb er veel gewandeld (dagtochten van tussen de 10-15-20 km) en dat ging echt prima zonder gids. Ik heb deze nationale parken zowel met een tour (dus met gids) als op eigen houtje bezocht en vond het voordeel van op eigen houtje gaan dat je mooie, lange wandelingen kunt maken. Met een tour doe je dat toch minder en ik vind de wandelingen zeker de moeite waard. Overigens zijn de meeste wandelingen maar maximaal 5 km ofzo.
Nog even specifiek op je vragen ingaand:
eigen auto huren: verstandig: je bent lekker vrij!
gids regelen: niet nodig. Alles is echt goed aangegeven.
4WD nemen als je er ook mee om weet te gaan (er zijn evt cursussen, ook in NL) en anders kun je met een gewone auto op heel veel plaatsen prima komen! Natuurlijk kun je ook bepaalde plekken niet bezoeken, maar de Nationale Parken zijn enorm groot (Kakadu is vergelijkbaar met heel NL!) en je kunt mogelijk toch niet alles bezoeken.
Ik heb met twee tours slechts twee wandelingetjes gedaan die van het pad afgingen. Voor de rest heb je veel andere mogelijkheden. Je mist dus beslist niet veel als je met een gewone auto en zonder gids gaat. Ik heb zonder gids, met eigen (gewone) auto meer van de parken gezien dan met gids! Die zijn immers beperkt in hun tijd en moeten rekening houden met de hele groep. Ik vond dat we met de tours echt veel te lang bij allemaal waterholes bleven hangen om te zwemmen. Lekker hoor, maar ik had graag meer van het park gezien.
Die cursus zou ik ook aanraden. Want het is geen kwestie van instappen en wegrijden. Weet je wanneer je je hubs moet locken, wat je sperdifferentieel doet? Waar je op moet letten als je je lier moet gebruiken?
Ik heb mijn cursus gedaan bij De Recreatieve (www.recreatieve.nl). Zij hebben een oefenterrein in Zeewolde. Maar ook Traffic Control doet het op verschillende plaatsen in het land. www.trafficcontrol.nl
De cursus is vooral goed om er achter te komen wat een 4wd kan, in de juiste handen. Aan het eind van de dag doe je dingen die je 's ochtends niet durft. Let op of er een compressor bij de wagen is. Voor zand moet je soms je bandendruk verlagen tot 12 tot 15 psi. En als je daarmee te lang op asfalt rijdt, heb je geen banden meer.
Als je wat ervaringen wil lezen, ga dan naar www.dutchjumbo.nl, Reisverslagen 2010 en dan naar verslag 3 en 8. Was natuurlijk een heel ander voertuig maar de basis is hetzelfde.
En wil je ons alsjeblieft, please, bitte, vertellen wanneer je gaat. Dat kan zo belangrijk zijn!