NT & Kakadu NP-vraag

Hallo allemaal

Eind juni 2012 vetrekken we met onze 2 kindjes (4 en 9 jaar tegen dan) richting Australië. Ik heb al een hele route uitgestippeld en de meeste zaken zijn geboekt, maar het stuk in Darwin & regio geeft me wat ‘problemen’.

Aangezien er al een deel is vastgelegd, wil ik graag om reistips vragen rekening houdend met de vaste gegevens en die zijn:

• 4-berth camper ligt vast van do. 19/7 t.e.m. di. 24/7 van Darwin tot Darwin (bedoeling was om tot Katherine Gorge te rijden en terug, met op de terugweg o.a. cattle station stay en Litchfield NP)
  • 1 nachtje hotel in Darwin en dan was het de bedoeling om van wo. 25/7 t.e.m. za. avond 28/7 (of eventueel zondagochtend) een 4WD te huren (ophalen Darwin/afleveren Darwin) (4WD is nog niet geboekt)
  • in Kakadu verblijven we 3 nachten in Jabiru in een bush bungalow, dus we moeten van daaruit onze uitstappen doen
  • we reizen met kinderen

De 4WD zorgt voor problemen. Is ofwel extreem duur, niet beschikbaar, of we mogen er niet mee tot aan de Jim Jim Falls, en dat was wat mij betreft de enige reden om er een te huren.
Ik wou dus even weten of het te doen is om met een gewone wagen Kakadu NP te bezoeken (geen Jim Jim Falls dan, maar dat scheelt ons dan ook wel een heel stuk in budget).
Verder zijn alle tips over (budgetvriendelijke) uitstapjes en de hoogtepunten ook heel welkom. Mijn zoontje is tegen dan net 4 en kan geen verre wandelingen aan, dus lange bushwalks zijn helaas geen optie.

Groetjes en alvast bedankt voor de reacties
Ilse

Hallo Ilse,
Je zou dat hele stuk ook met een gewone wagen kunnen rijden. is grotendeels verhard.

Er zijn verschillende wandelroutes in Kakadu. De meeste hebben ook een leuk rondje van ca 1 -2 uur. Is voor 4 jarige ook te lopen.
Wij konden ook met een 4wd niet bij de Jim Jim falls komen omdat de weg te slecht was (ZELFS voor een 4 WD). We kregen deze info van een park ranger.
Ook zijn er in het park enkele begeleide wandeltochten met Park Rangers. Voor info even bij de kiosken vragen. Kosten voor de NL €0. Voor alle andere gasten trouwens ook gratis.
Je kunt in principe met de Kamper in 6 dagen naar Katherine en via Kakadu terug. Ca 4 uur rijden naar van Darwin naar Katherine. Kampeerplaats zoeken. In Katherine Centrum is grote shopping mall waar je voorraden kunt inslaan.
Dag daarna Gorge e.o bezoeken. Later op de dag vertrekken naar Kakadu.
Als je even in het Park bent ligt een Ranger station. Hier kun je gelijk wat info vragen en free maps ophalen. Staan ook veel wandelroutes op.
Iets verder op licht aan de linkerkant een redelijk grote free camping. s’Avonds komt een park ranger kampeer geld halen, paar AU$ per nacht. Park ranger heeft meestal wel een beestje bij zich (is leuk voor de kids). Schoon sanitair, alleen niet te veel warm water.
3e nacht naar Jabiru, 4e nacht Ubir, Terug naar Jabiru (of iets verder baar Darwin ligt nog een leuke Aurora camping) en dan door naar Darwin met tussenstop bij Crociile cruise in Yellow waters.
Wel 's morgens echt op tijd opstaan.
Evt kun je later vanuit Darwin terug naar Litchfield. Heb hier niet zoveel info over.
Alvast heel veel plezier met je vakantie Down under.
Wim

Ik zou met de kinderen ook naar het Territory Wildlife Park gaan. Een HOHO brengt je waar je wil zijn. Ook zou ik een Crocodile cruise op Adelaide River doen. Je kan ook een nachtcruise vanaf Springvale Homestead bij Katherine doen maar wellicht is de 4 jarige daar nog te jong voor. Ik heb geen ervaring met RV’s maar die Homestead zag er aardig uit. Wel iets buiten Katherine.
Yeehaw

In aanvulling op Yeehaw: voor krokodillen kijken zou ik voor jezelf een beetje bedenken wat je wilt. Ik heb zowel de ‘Jumping crocodiles’ als de ‘gewone krokodillen’ op de Adelaide River gezien en krokodillen bij Yellow Water, midden in Kakadu.
Het nadeel van de ‘jumping crocs’ vond ik dat het weinig natuurlijk was, wat daar gebeurde. het is wel zeer spectaculair, maar voor kleine kinderen misschien ook best eng. De beesten komen flink uit het water.
Je kunt op de A’laide river ook gewoon met een bootje langs de crocs varen. Het is een vrij brede rivier. Je ziet wel echt veel krokodillen. Ze liggen soms op de zandbanken en zwemmen soms rond.
Bij Yellow Water vond ik het zelf het mooiste. Ik vond de omgeving veel mooier (afwisseling in landschap, kleine riviertjes, ook veel vogels waar op gewezen werd) en je kon de crocs, naar mijn idee, even goed bekijken als op de A. River. Yellow Water is wel duurder!
Nu ja, nu weet je wat plekken en kun je je een beetje orienteren.
Zie verder mijn antwoord op je vragen op het andere forum.

Zoals Wim1 al opmerkte Kakadu is volledig met een gewone auto te rijden. Volledig geasfalteerd.
Wij hebben de JJ- falls bezocht door een dagtocht te boeken vanuit de camping in Jabiru (even googlen in Nederland), dat was prima en redelijk betaalbaar. Bij Katherine zou ik ook de Edith falls doen. Prima camping in de bush en prachtig zwemwater, ook voor kinderen. Het is daar een plaatje.
De cruise in Yellowwater is duur maar biedt heel veel. Niet alleen krokodillen, maar vooral veel vogelsoorten, zoals al opgemerkt, wel de vroege tour nemen. De camping is prachtig, met zwembad (kids). Rij in Lichtfield ditect door naar Wangi-faals, zwemgelegenheid voor de kinderen en wonderschoon, niet uit te leggen…Er is geen camping in het park, wel een leuke in Batcheler.
Veel plezier
Rob M.

Hallo allemaal

Bedankt voor de vele tips en ervaringen. Ik heb ze grondig doorgenomen en op basis daarvan beslist om de camperhuur te verlengen van 6 naar 10 dagen (1 nacht Darwin & 3 nachten in de bush bungalows in Jabiru geannuleerd + de 2 dagen hotel nadien in Darwin waren non-refundable, dus die moet ik sowieso houden, maar nadien vliegen we toch vanuit Darwin naar Perth, dus dat is niet zo erg).
Ik kan zo ‘het driehoekje’ Darwin-Katherine-Kakadu doen. 10 dagen is redelijk veel voor die regio, lees ik, maar mijn dochter van 9 rijdt enorm graag paard en is gek van het programma McLeod’s Daughters, dus ze wil per se een aantal dagen op een cattle station doorbrengen. Dat zouden we in Mount Bundy Station (Adelaide River) doen, wat ook al een paar dagen van de 10 ‘opslorpt’.
Ik ben heel blij dat ik mijn vraag hier ben komen posten, want anders had ik me mijn eerste route waarschijnlijk ginds toch beklaagd. Zeker als achteraf zou blijken dat ik zelf met de jeep niet bij de Jim Jim falls geraak.

Nogmaals hartelijk bedankt en fijn kerstfeest voor jullie allemaal!
Ilse

Ik zou dan ook zuidelijker dan Katherine gaan. Niet ver van Katherine is Mataranka en Elsie National Park. Mooie campground en warm water bronnen om in te zwemmen. Plus vele flying foxes die bij zonsondergang uitvliegen. Een spectaculair gezicht tegen de rode hemel. Zou hier zeker 2 nachten blijven. Je kan gemakkelijk 10 dagen voor je geplande reis rond Darwin nemen.
Yeehaw

Voor vleermuizen hoef je niet naar Mataranka. Bij katherine gorge stikt het er ook van op de nitmiluk camping.

Vond de boottocht bij Yellow waters ook erg mooi, veel vogels en krokodillen van heel dichtbij gezien.

Mount Bundy Station is zeker geschikt voor wat je dochter graag wil! Ik heb zelf 2 maanden bij op een cattlestation gezeten, 40km ten noordoosten van Adelaide River, hier hebben ze helaas geen paarden anders kon je hier ook wel terecht!
Jullie plannen klinken in ieder geval heel erg leuk! En Litchfield NP is zeker de moeite waard om te bezoeken…in een dag zou je dit kunnen doen…beter iets langer…