Overnachting Northern Territory

Wij zijn in de periode van 29 juli tot en met 2 augustus in de omgeving van Darwin. Vanaf 30 juli in Darwin een auto gehuurd en daarna willen we 4 dagen rondtrekken in het Kakadu NP en omgeving. Geen tent mee. Is het handig om vooraf accomodatie te boeken in deze periode of kunnen we overal wel terecht ? En nog een andere vraag: vier dagen Kakadu, is dat te doen ? Bijvoorbeeld een rondje rijden, kakadu, katherine, litchfield, darwin, of hebben we daar te weinig tijd voor ?

1 like

Dat kan in 4 dagen maar ook langer. Ik zou zeker overnachtingen boeken die tijd van het jaar. Dichterbij Darwin vonden we Fogg Dam en Windows On the Wetlands ook leuk en we hebben ook een croc tour gedaan op Adelaide River.

Als je geen tent mee hebt, is het zeker handig om accommodatie te regelen (zie ook reactie Yeehaw) in die tijd. Zelfs met tent hadden wij maar net plek op sommige campings in die tijd van het jaar.
Ik vind vier dagen voor Litchfield, Katherine gorge én Kakadu nogal kort, maar qua afstanden is het wel te doen ja. Direct vanuit Darwin naar Litchfield, dan doorrijden naar Katherine. De gorge de volgende dag bekijken en aan het einde van de middag naar Kakadu. Maar bedenk dat je tegen de scherming NIET meer moet gaan rijden (te veel wild op de weg) en dat je toch wat kms per dag maakt.

Ik zou volgens mij eerder kiezen om dan Katherine gorge over te slaan en Litchfield en Kakadu goed te bekijken. Of Litchfield overslaan en Katherine en Kakadu goed te doen. Het is namelijk niet alleen een kwestie van er naar toe rijden, je wilt ook wat zien, neem ik aan. Reken toch wel een hele dag voor Litchfield en ook voor Katherine Gorge. En ik zou Kakadu eigenlijk zeker drie hele dagen geven en niet een dag en dan nog een dag nodig hebben om terug te rijden…
Je kunt op de heenweg Litchfield doen, dan door naar Kakadu, daar rondkijken en dan terug via Fogg Dam naar Darwin. In Kakadu kun je gerust vier dagen zoet zijn. Er is veel te zien en er zijn een paar mooie wandelingen.

Ik heb zowel krokodillentours gedaan in de Adelaide river (jumping crocs (beetje nep, maar wel spectaculair) en gewoon in een klein bootje) en op Yellow Water. Die laatste is duurder, maar vond ik een van de beste tochten die ik in Australie heb gemaakt. Je ziet ook tientallen soorten vogels. Echt prachtig!

Ik vind dat je Kakadu, Litchfield en Katherine Gorge niet kunt doen in 4 dagen. Ja, op z’n Japans gaat het. Erheen rijden, foto maken, doorrijden, foto maken etcetera.
Op 30 juli vertrek. Stel naar Kakadu (Jabiru). Rond de middag in Kakadu. Zonder te zwemmen met de barramundi’s in Howard Springs, zonder een goede stop bij de Windows on the Wetlands, zonder de krokodillentrip op de Adelaide River (door velen niet ‘een beetje nep’ genoemd). In Kakadu 's middags gauw een paar dingen bekijken. Geen Jim Jim Falls of Triplet Falls, geen rock-art in Ubirr en ga nog maar even door.
Op 31 juli 's ochtends de fantastische excursie Yellow Waters. Ik geef toe, de krokodillen springen er niet naar een kip aan een hengel maar zoals je ze er van dichtbij ziet is heel indrukwekkend. En de vogels, Francine zei het al.
Na de excursie op pad naar Katherine Gorge. Daar aangekomen een stukje de gorge in wandelen of, nog mooier, in de kano de gorge in. Maar vlug, want de dag is zo om. Een kijkje nemen bij de honderden zo niet duizenden vleermuizen. Op het balkon van het restaurant zagen we ze 's avonds uren lang uitvliegen en viel weer eens op hoe geluidsloos deze dieren vliegen. Een onvergetelijke ervaring.
Op 1 augustus, hup naar Litchfield. Daar een keuze maken uit al het moois.
2 augustus nog ‘iets’ in Litchfield. Zwemmen bij Wangi of Florence Falls, wandelen rond de Magnetic Termite Mounds, zeg maar termietenbergen. En rond de middag terug om voor donker in Darwin te zijn.
Tja, als ik het zo opschrijf kan het, op papier, maar zeg nooit dat ik gezegd heb dat het kan.
Francine heeft groot gelijk, laat Katherine vallen en je hebt iets meer speelruimte die je met gemak drie keer kunt invullen zonder te denken ‘wat moeten we nu eigenlijk nog eens doen, we hebben alles gezien.’

Nog een paar tips. Onderweg van Darwin naar Kakadu tref je circa 6 kilometer voor Marrakai de Leaning Tree Lagoon. Een paradijs voor vogelliefhebbers, de hele lagoon bedekt met bloeiende waterplanten. We zagen er onder meer een heel aantal jabiru´s.Jabiru at the Leaning Tree Lagoon | Limey2007 | Flickr
Voordeel is dat het heel dicht aan de weg ligt en toch door de meeste mensen overgeslagen op weg naar Kakadu.
Overigens, en ik weet niet of Yeehaw en Francine er iets over willen zeggen, Australiers noemen Kadau vaak Kakadont. Litchfield daarentegen scoort altijd hoog. Komt ook door de grote afstanden naar en binnen Kakadu. Wij waren er ooit in juli, na een hele droge wet´ en het was er erg droog. Dus geen water vanaf Jim Jim Falls, een paar druppels vanaf Twin Falls. Yellow Water maakte weer veel goed. Maar wellicht kun je, via dit forum, kort voor vertrek ook eens informeren of mensen recentelijk in Kakadu zijn geweest.
Want dan zou je, ook al vanwege de tijd en makkelijkere berijkbaarheid, voor Litchfield en Katherine Gorge kunnen kiezen.
Als geld een rol speelt telt de ´omweg´ naar Kakadu welicht ook mee in de brandstofkosten. De brandstof is in Kakadu uiteraard niet goedkoop. Verder is de toegang tot Litchfield gratis en betaal je in Kakadu 25 dollar. Maar goed, op een dergelijke vakantie maakt dat niet alles uit.
Het is alleen jammer als je veel geld extra uitgeeft en je enorm moet haasten.
En onderweg naar of vanuit Litchfield is Banyan Tree Caravan Pärk een goede stop. Verschillende soorten accommodatie. http://www.banyan-tree.com.au/
Er zijn airco units van 120 maar ook budget kamers van 65 dollar.
Ik heb vluchtig gekeken naar accommodatie in Kakadu maar daar is het duidelijk fors duurder. De ‘goedkope’ kamers van 155 dollar zijn op 31 juli en 1 augustus al uitverkocht, daarna kom je in de 300 dollar categorie terecht.
Begrijp me goed, ik wil de pret niet bederven (juist groter maken) maar waarschuwen voor zogeheten ‘tourist traps’. Francine en Yeehaw?

Lieve mensen,
Bedankt voor alle goede tips. We laten Katherine vallen. Wat vinden jullie van:
30 juli richting Kakadu, ergens halverwege overnachten (Stuart Wilderness lodge?). 31 juli naar Cooinda voor overnachting. Ik begrijp dat hier de budget kamers al vol zijn ? 1 augustus naar dat Caravan Park in Litchfield.
Volgens mij is er dan tijd en ruimte om al jullie goede tips op te volgen.

Marinka

Hoe kom je bij Stuart Wilderness Lodge. Dat ligt een eind uit de koers. Gezien de tijd zou ik het zo doen: op de 30e zorgen dat ik in Kakadu (Jabiru) kwam en daar overnachten. Als je hebt geboekt, heb je tot een uur of zes (niet veel later vanwege de duisternis) de tijd om er te komen. Kun je zelfs onderweg nog wat ondernemen (Fogg Dam, Window on Wetlands, Adelaide River Jumping Crocodile cruise of Leaning Tree Lagoon) Niet alles, natuurlijk, gewoon even de websites bekijken. Jumping Croc cruises gaan meerdere keren per dag.
Op de 31 ‘de rest van Kakadu’ doen Ubir Rock art etc. en halverwege de middag naar Pine Creek rijden en daar overnachten. Goymarr Tourist Park of het Railway Resort. De 1e naar Litchfield, van 1 op 2 aug. in Batchelor (Banyan Tree) overnachten, de 2e nog een stukje Litchfield doen en rond de middag koers zetten naar Darwin.

Verstandig om in elk geval één onderdeel te laten vallen. Kakadon’t ken ik ook, maar ik vind Kakadu persoonlijk nog steeds een van de mooiste natuurparken van Australië. De afstanden zijn flink, de prijzen hoog en er zijn toeristen, maar het is niet voor niets zo’n populaire plek, denk ik.

Willem geeft een goed voorstel voor de trip. Ik zou er zelf denk ik voor kiezen om twee nachten in Jabiru te blijven en meer van Kakadu te zien. Dan naar Pine Creek, 's morgens vroeg vertrekken uit PC, Litchfield in een dag doen en einde van de middag terugreizen naar Darwin. Er zijn veel dagtochten vanuit Darwin naar Litchfield, dus vanuit Pine Creek en dan door naar Darwin is ook goed te doen.

De watervallen in Kakadu staan vaker droog dan nat. Ik ben nu in drie seizoenen (april/mei, november/december en juli) in Kakadu geweest, maar heb de watervallen nooit zien vloeien. Soms zijn ze een dag of drie vol water en dan weer tijden niet. Reken dus niet altijd te veel op de watervallen!

Verder geeft Willem al goede tips voor accommodatie.

Hartelijk dank ! Ik ga al jullie tips opvolgen.
Nog één vraagje: de yellow river cruise lijkt me geweldig. Is het dan niet handig om in Cooinda te overnachten ? Of kan het ook vanuit Jabiru of Pine Creek.

Yellow River ligt binnen Kakadu NP. Dus niet vanuit Pine Creek doen.
De cruise begint al om 06:45 uur, dus Cooinda is wellicht de beste optie. Boek vroeg!!
Kijk hier voor de verschillende accommodaties: http://www.gagudju-dreaming.com/Accommodation.aspx

Wat is het beste ? Dag 1 jabiru, dag 2 cooinda, dag 3 Litchfield.
Of: Dag 1 Cooinda, dag 2 Pine creek, dag 3 Litchfield ?

Wij hebben overnacht in Cooinda en toch niet de 1e tocht (6 uur) maar de 2e (9 uur) genomen. (1e tocht werd uitgelsoten door onze tieners lol2

Voordeel vd 1e toc t is dat je meer vogels ziet, helaas zijn de crocs dan meestal nog neit op.
De dag dat wij gingen had het gevroren 's nacht en kwamen de mensen vd 1e toch totaal verkleumd de boot uit.Was eerlijk gezegd blij dat ik daar niet op had gezeten

Wi hebben vogels én krokodillen gezien .Was 1 vd mooiste natuurtochten die ik ooit heb gemaakt . de gids zag ook álles, ze wees slangen aan, en crocs die vlakbij de boot in het water lagen die wij pas na een minuut of wat konden vinden. Echt super.

Vanuit Jabiru kun je een tocht boeken en het is een uur rijden naar Cooinda.
Als je de 2e tocht neemt kun je die evt vanuit Jabiru nemen.
Je kunt ook de 1e tocht nemen daarvandaan met vervoer erbij.Heeft een vriendin van me gedaan.
Wij zaten in een budgetroom in gagadju lodge/Cooinda, er is ook een camping bij het complex.
Daarvandaan is het weer 2 uur rijden naar Ubirr, vanuit Jabiru is het een uur. Wij hebben 1 dag gereen van Darwin naar Cooinda ,tussenstop bij fogg dam. 2e dag yellow river toer en ubirr, 3e dag verder reizen.

Ik weet niet waar Pine Creek ligt. Vlg mi als je de yellowriver toer wilt doen en ubirr wilt bezoeken zit je het best in jabiru of cooinda

Ik zal een poging wagen.

Dag 1. Auto zo vroeg mogelijk ophalen en naar Kakadu (Cooinda). Mogelijkheden onderweg: Howard Springs, zwemmen met barramundi’s http://www.arounddarwin.com.au/darwin_swimming.html
De enorme vissen zijn absoluut ongevaarlijk. Is ca 35 kilometer van Darwin.
Je parkeert ‘ernaast’ dus binnen een uur kun je weer op weg zijn.
Dan kun je een wandeling doen bij Fogg Dam (70 kilometer van Darwin) nabij Humpty Doo http://www.tripadvisor.nl/Attraction_Review-g1937824-d2277718-Reviews-Fogg_Dam_Conservation_Reserve-Humpty_Doo_Top_End_Northern_Territory.html

Daarna kom je Window on Wetlands tegen http://www.exploroz.com/Places/25678/NT/Window_On_The_Wetlands.aspx

En daarna nog Leaning Tree Lagoon, 6 kilometer voor Marrakai aan de rechterkant van de weg. Vlak bij de weg, als je tijd genoeg hebt rijd je er in, anders rijd je door. Leuke meertjes, veel bloemen en veel vogels.

Dan door naar Kakadu en Cooinda.

Dag 2.

Vroeg de Yellow Waters Cruise, daarna Ubirr Rock paintings, de crossing naar Arnhem Land, krokodillen spotten langs de rivier (houd afstand!) en evt excursie naar Jim Jim Falls of Triplet Falls. Zoals ik al eerder zei, en Francine ook, vraag wel of er water is. Anders zijn er meer plekken voor wandelingen en rock-art. Google op Kakadu National Park en je ziet waar je met een gewone auto kunt komen en waar 4wd noodzakelijk is.

Dag 3. Evt nog ruim halve dag Kakadu en dan naar Pine Creek voor de overnachting. Cooinda - Pine Creek is 162 km, 2 uur

Dag 4. Pine Creek naar Lichfield, ca 175 km.

Maar nu vervalt de overnachting in Pine Creek al.

Wordt anders als je op dag 2 de Yellow Waters Cruise doet, nog wat in Kakadu en dan naar Pine Creek rijdt. Dan heb je dag 3 en 4 voor Pine Creek-Litchfield-Batchelor-Litchfield en dan weer naar Darwin.

Je ziet, het is een kwestie van plannen en doorrijden.

Je kunt ook zorgen dat je op dag 1 rond de middag in Kakadu bent, alles onderweg overslaan zodat je meer tijd hebt in Kakadu.

Het is allemaal niet simpel, de mogelijkheden en attracties zijn legio en de afstanden zijn toch nog fors. Mijn enige echte vaste punt zou zijn de Yellow Waters Cruise.

Ik denk dat je voor jezelf de verschillende alternatieven eens op papier moet zetten, 80 kilometer gemiddeld per uur aanhouden om aan de veilige kant te zitten en via Google Maps de afstanden erbij te zoeken.

Ik kan niet anders dan je sterkte wensen. Bij een heel leuk probleem overigens. Ik herbeleef het allemaal weer. Alleen hebben wij over Darwin-Darwin via Katherine vier of vijf weken gedaan. Lucky us.

Nog even dit, volgens mij gaat er in juli maar 1 keer per dag een cruise, om 06:45. Zie de eerder genoemde website.

Nou, bijna alle tips zijn al gegeven. Ik geef Willem helemaal gelijk en doe in elk geval de Yellow Water cruise. Die is echt geweldig! Ik heb overigens de vroege tocht genomen en vogels én krokodillen gezien. Dat was vorig jaar juli. Toen werden er gewoon meerdere tochten per dag gegeven. Wij namen de vroege tocht omdat die veel kans op vogels gaf, maar de meeste vogels die wij zagen, kun je ook overdag prima zien. De tocht is overigens niet goedkoop!

Kijk ook even op www.kakadu.com.au. Hier vind je ook een download van de visitor guide die je meekrijgt als je Kakadu binnenkomt en een vergunning afhaalt. In de gids staan oa kaarten van het gebied. Op die kaarten staan de meeste bezienswaardigheden en wandelmogelijkheden.
Ubirr lijkt wat uit de richting te liggen. Maar de weg erheen is mooi, er zijn mooie rotstekeningen en het uitzicht daar is prachtig! Een van de dingen die mij het meest is bijgebleven van mijn eerste reis naar Kakadu. Verder zijn de rotstekeningen bij Nourlangie rock beroemd.
Mocht je vlakbij Yellow water overnachten (er is een camping, mogelijk ook met huisjes?) en je kunt lopend naar het water, ga dan 's avonds even bij de zonsondergang kijken. Die is, vanaf de bootjeshaven, echt prachtig! Het is niet de reden waarom het er Yellow Water heet, maar het zou een reden kunnen zijn:-)

Even ter geruststelling, ik heb contact opgenomen met de organisatie die de Yellow Water cruise uitvoert en die bevestigden me wat Francine al schreef, er zijn wel degelijk meerdere cruises per dag. Ziehier wat de website meldt en een stukje uit de mail van reservations agent Megaan Baker.

De website:
Yellow Water Cruises depart 365 days a year and operate in two seasons:
Dry Season
April to October
Duration Depart Return Adult Child
2.00 hrs 6:45 AM 8:45 AM $99 $70
Wet Season
November to March
Duration Depart Return Adult Child
2.00 hrs 6:45 AM 8:45 AM $99 $70
1.50 hrs 11:30 AM 1:00 PM $68 $47
1.50 hrs 1:15 PM 2:45 PM $68 $47
2.00 hrs 4:30 PM 6:30 PM $88 $60

En uit de mail van vanochtend:
6.45am -2 hour cruise 1.15pm - 1.5 hour cruise

9.00am- 2 hour cruise 2.45pm - 1.5 hour cruise

11.30am -1.5 hour cruise 4.30pm- 2 hour cruise

And the prices of the cruises below:

• 2 hour Yellow Water Sunrise Breakfast Cruise is $99 per adult and $70 per child.

• 2 hour Yellow Water Boat Cruise is $88 per adult and $60 per child.

• 1.5 hour Yellow Water Boat Cruise is $68 per adult, and $47 per child.

Je ziet, de vroegste is de duurste.
Ik heb het ze gemeld hoe het nu op de website staat en ze waren blij met de melding en zouden het direct veranderen.

Ik wou al zeggen, verleden jaar waren er ook meer per dag.
Wij hadden dus die van 8.45 uur.

Goeie actie Willem

Oh jongens, wat lief dat jullie zoveel moeite nemen. Ik ben echt heel erg geholpen. Ga in ieder geval vandaag toch even boeken in Cooinda en boek dan gelijk de Yellow Water cruise en blijven denk ik 2 nachten in Cooinda.
Laatste nacht wordt dan waarschijnlijk ergens halvewege terugreis.
Ik laat nog even weten wat het geworden is.

Ik heb er heel veel zin in. Aanstaande donderdag vertrekken we. Eerst Sydney, dan Uluru en vervolgens naar Darwin. Als laatste nog twee weken met een campertje trekken in de omgeving van Cairns.

Héél veel plezier, maar dat zal wel lukken! :cheer:

Heel veel plezier! Ik wou dat ik mee kon;-)