bijna alle tours die ik op internet kan vinden, schommelen tussen de 100 en de 150$ per persoon.
Zijn er echt nergens “goedkopere” tours te vinden want als je regelmatig een tour boekt, dan ben je toch een hoop geld kwijt, wat wel boven ons budget zal zijn.
Iemand tips of interessante links naar goedkopere en betrouwbare touroperators?
hopelijk heeft iemand tips of kan iemand mij zeggen met welk budget ik moet rekening houden om een tour te doen in Panama (Boquete, Panama city,…)
Indien de tours er echt 100$ pp zouden kosten, dan moeten we Panama namelijk laten vallen en een andere goedkopere bestemming kiezen die wel binnen ons budget valt… en we willen 1 van deze weken ons ticket toch gaan boeken, dus reacties zijn erg welkom!
Aan wat voor soort tour zitten jullie te denken? Ik heb een paar keer in Panama rondgereisd en eigenlijk nooit een tour geboekt. Waarom willen jullie persee een tour willen doen en niet lekker gewoon zelf reizen?
Vanuit Panama city zouden we bijvoorbeeld naar de Embara indianen gaan. Ook het bekijken van de walvissen lijkt ons interessant, maar dit moet je denk ik wel georganiseerd doen.
Ook eventueel een uitstap naar een regenwoud vanuit Panama city?
Naar de San Blas eilanden. Heb een hostel gezien waar je vervoer ernaartoe kan laten regelen voor 50$pp retour met de jeep. Is dit veel of kan dit goedkoper?
Voor de Embara indianen weet ik niet, dat heb ik zelf niet gedaan en voor de walvissen is het beter om naar de kustplaats te gaan waar de boten vertrekken en daar direct te vragen ipv een tour te regelen. Voor het regenwoud heb ik ook geen idee, omdat ik dit in Ecuador en Colombia al had gedaan (gewoon naar de plaats in het regenwoud toe gaan met openbaar vervoer en dan daar regelen, altijd goedkoper en avontuurlijker) voor San Blas is het best duur volgens mij, ik heb dat ook gedaan vanaf Panama City en betaalde rond de 30 dollar voor een retour.
Hey Heyer87,
bedankt voor je reacties, nu weten we tenminste dat we veel zaken zelf kunnen regelen.
Hoe is het in Panama voor de rest om zelf met de bus ergens naartoe te gaan? Is hier een uitgebreid busnetwerk? Zijn dit gewone openbare bussen of zijn dit typische toeristenbussen?
In Panama is het erg gemakkelijk om zelf ergens met de bus naartoe te gaan, je kan bij je hostel vragen naar de vertrekplaats (meestal is er wel een centraal busstationnetje) en daar stap je dan gewoon in… Dit zijn openbare bussen, niet typische toeristenbussen. Toen ik aan het rondreizen was in Panama was ik meestal de enige toerist.
Als je bijna de enige toerist was dan zullen de lange afstandsbussen zeker ook niet typische toeristenbussen zijn?
Is bijvoorbeeld de nachtbus van Almirante (Bocas) naar Panama City redelijk te doen? Of is het niet echt comfortabel om daarin de nacht door te brengen?
De ligt er net aan in welke periode je er bent, misschien zijn er wel meer toeristen wanneer jij er bent.
Ik denk dat die nachtbus wel redelijk te doen is, slapen lukt mij meestal wel in de bus, alhoewel je je soms echt niet kan bewegen (ligt er natuurlijk aan hoe lang je bent)
Het is zeker wel mogelijk om goedkopere tours te doen. Je kan bijvoorbeeld een jungle tour doen voor 15 USD te Bocas de Toro en dan ben je zeker 3 uur aan het wandelen met een gids. Verder kan je voor 25 USD een boottour doen op Bocas de Toro.
Kennel, de prijzen die je noemt voor de tours vond ik ook prijzig, maar echt goedkoper kan in P. niet. Ik kwam daar ook steeds op uit.
Retour met jeep naar San Blas islands is vlgs mij altijd 50 dollar. Zorg dat je goed afpsreekt hoe laat je wordt opgehaald. Ging bij ons mis waardoor we een dag misten.
Je noemt de Embera-mensen: ja, de tour naar hen toe is niet goedkoop, maar wel heeeeeeeel leuk; hele leuke, lieve mensen, je kan zien hoe zij in het bos wonen. Voor ons was het verblijf bij hen (je kan 1 dag of met een overnachting) het hoogtepunt van de reis.
Hier i.i.g. 2 leuke dingen die je kan doen die niets kosten:
over de causeway lopen
op de Cerro Ancon lopen: mooi groen en wat een uitzicht!!
Lees net dat Unicotravel nog een paar goed tips heeft voor tours die niet prijig zijn. Nou gelukkig zijn die er dus toch. Maar mijn ervaring was idd dat alles rond de prijs was die je noemde.
ja, de tours naar de San Blas eilanden en naar de Embera indianen zijn prijzig.
Maar inderdaad een dag of overnachten bij de Embera indianen is absoluut de moeite waard!
iemand nog tips om bultruggen te spotten? Er zei reeds iemand dat je gewoon naar de haven kan gaan. Liggen daar dan boten aangemeerd waar je zo mee mag? Hoeveel betaal je daar ongeveer? (Voor de bultruggen te zien kan ik er wel mee leven dat de uitstap iets meer kost )
De haven bezoeken bezoeken is sowieso een must als je in Panama komt. Heel indrukwekkend. We hebben ons laten vertellen dat je het beste smorgens rond 09.00u of einde middag (maar check het nog ff na als je het belangrijk vindt om de grote schepen te zien).
Overigens kan je in de haven niet zomaar ff een boot op. Je gaat naar het -hoe je noem je dat?- bezoekerscentrum/ museum met uitkijkplatform en daar betaal je entree voor. Denk dat je het beste met de taxi erheen kan.
Kan me moeilijk voorstellen dat je bultruggen in de haven kan zien liggen, maar mogelijk dat anderen daar nog wat specifieker in kunnen zijn.
Verder voor bultruggen: mogelijk dat Anne Gordon daar tours voor regelt en ik zie op de site Whale watching Panama dat er 1- en meerdaagse tours in de Pareleilanden (ook heel leuk!) worden georganiseerd (en nu zie ik dat dat ook van haar is). Wij hebben een fijne ervaring met Ann Gordon.
In april aanstaande will ik vanuit Panama stad met due bus of trein naar cruise terminal 2000 in Colon. Wie heeft informatie hierover voor mij?
Alvast bedankt.
Gr. Diana