omdat er geen Midden-America-gedeelte is vraag ik hier maar.
Wij gaan dit jaar in September naar Panama en hebben een route uitgezet:
Panama-City -> San Blas -> Panama-City -> Boquette -> Bocas del Toro -> Panama-City
We zijn op elke locatie enkele dagen, maar Panama-City en Bocas bezoeken we minimaal elk een complete week. Zijn er mensen die op deze plekken is geweest en nog leuke tips voor ons heeft?
Beste Robert,
Panama is 'n bijzonder land. Belangrijk advies: zorg dat ze weten dat je Nederlands/Europees bent en NIET Amerikaans!
Bocas del Toro is heerlijk als tropisch toetje; duiken, strand en mooie kleine plaatsjes met veel bananenplantages. Laat je niet verleiden om zo maar met zogenaamde schildpadden-beschermings-acties in te laten. Ze garanderen je vaak de meest fantastische ervaringen maar je komt vaak bedrogen en gefrustreerd uit. Vraag naar ervaringen van andere reizigers.
Panama City: zeker de moeite nemen om de hoofdsluizen te bezoeken. Alhoewel het voor Nederlanders minder onbekend terrein (we weten wellicht iets van wat je met water kunt doen; Deltawerken, de werking van sluizen) is hoort het er wel bij. Een ander iets wat ik je ècht kan aanraden is de treinreis van P-City naar Colon, de andere kant van het kanaal. Ik heb die trip gemaakt toen de trein voor het eerst in 12 jaar weer reed. Kwam er bij toeval bij uit maar er zal inmiddels wel voor geadverteerd worden. Hij rijdt parallel langs het kanaal en je kunt in 1 dag op en neer als je wilt. Colon is, toenderdetijd (2001) i el geval, niet echt 'n prettige stad. De reis zelf is het gewoon het mooist.
Ook het oude gedeelte van P.city is mooi. Niet elk gebied is veilig, probeer niet stoerder te zijn dan nodig. Zelfs Panamezen zelf willen er niet altijd komen. Andere delen zijn echt de moeite waard, o.a. daar waar het Panamakanaal-museum is.
Mocht je nog meer willen weten lees ik het wel. Heb enkele maanden in het gebied rondgetrokken, daarna nog jaar in zuid-amerika. Ik ga zelf binnenkort ook weer terug.
grtjs en veel plezier in Panama!
omdat wij uit Limburg komen en voor veel mensen een zeer vreemd taaltje spreken, vraagt men zich sowieso vaak af waar wij vandaan komen Ze zijn er daar dus ook al net zo dol op als in bv Mexico…
Bocas hebben we idd als afsluiter genomen, maar we gaan er denk ik niet alleen luieren, althans…
De sluizen gaan we zeker bekijken en de treinreis langs het kanaal af zit ook in de planning. We weten alleen nog niet wat te doen nij Colon, omdat we daar al meer negatieve berichten over hebben gehoord. De trein komt ergens 's morgens aan en gaat pas in de middag weer terug en wat doe je dan in de tussentijd?
Panama-City bekijken we natuurlijk ook, maar gebruiken het waarschijnlijk meer als uitvalsbasis. Ach, we zijn afgelopen jaar begonnen in Mexico-City en dan kan Panama-City alleen nog maar meevallen :unsure: . Alles met een gezond verstand natuurlijk. Weet jij toevallig of men makkelijk met het ov een dag naar El Valle kan? Ik kan er nl niets duidelijks over vinden in bv de Lonely Planet en de Hunters-Panama-Guide. Ik kan wel veel organisaties vinden die (erg dure)dagtrips aanbieden, maar we doen het liever zelf. Een georganiseerde citytour voor orientatie eventueel, maar dat zien we daar wel.
Panama is een superland!! wij zijn wel zo snel mogelijk weggegaan uit de grote stad nadat we de mini-jungle daar bezocht hadden (de moeite waard!) en een nacht in het oude gedeelte van de stad hadden doorgebracht! (wat erg grappig was, maar niet als je s’avonds nog de straat op wilt, te gevaarlijk!) .
Wij hebben daarna een paar dagen in San Carlos doorgebracht om te leren surfen, supervriendelijke mensen daar!! ik ben vergeten hoe het appartementen blokje heette, maar ze hadden er echt heel mooie kamers en een heel lieve hond!!
En ook Boquete kan ik je zeker weten aanraden!!! ongelofelijk mooi en probeer een klim naar de vulkaan te maken als je daar bent, wij verbleven in een hostel bij een duitse meneer die een heel leuk hostel runt en veel kuifje op zijn muren heeft geschilderd, ik weet zeker dat deze in de lonelyplanet staat! super ontbijt met heel verse sterke koffie!
je kunt hier gerust een paar dagen doorbrengen! heel tof, let wel op dat je een dikke trui mee brengt, het is hier een stuk kouder dan aan de kust!
en bocas…ja zalig natuurlijk!! huur een paar fietsen en ga het eiland rond! je komt op plekken waar geen kip komt en waar jouw voetststappen de eerste in het zand zijn!
geweldig!
je kunt zeer gemakkelijk naar El Valle, er zijn legio bussen die over de panamerikana westwaarts rijden. Bij de afslag El Valle stap je uit en wacht op de meer locale busjes die die kant uit rijden. (is dan nog een uurtje) Ter plekke is er minimaal 1 simpel hostal maar je kunt ook bij lokale families logeren als je even navraagt. Als je van Bocas naar P-city gaat kom je er ook langs.
Uit mijn hoofd (lang geleden, 1998…) bij Bocas in de buurt is de stad David, ook leuk om een nachtje te blijven en op de bonnefooi te gaan wandelen.
Colon vond ik zelf ook wel gaaf; maar toeristen zie je er idd niet. Is maar net waar je van houdt. Ik heb toen als enige NL-er met een oranje sjaalte omringd door 250 panamezen de WK wedstrijd oranje-brazilie zitten kijken om 11.00 's ochtend met grote karaffen bier en ijsklontjes. Geweldig om in zo’n hekseketel te zitten …
we gaan pas in september, dus we kunnen nog “voor-genieten” Bedankt voor de tip met de bussen naar El Valle. We hebben het verder nog nergens duidelijk kunnen vinden, maar dit dachten/hoopten we al.
In David komen we aan, als we van P-City naar Boquete gaan. Misschien een dagje vanuit Boquete naar David? Dat zien we denk ik terplekke wel.
We zijn i.i.g. erg benieuwd naar Panama, vooral omdat we dit nooit echt gepland hebben en we het hebben uitgekozen i.v.m. met teveel andere landen op ons wenslijstje… :blink:
PANAMA!!!
Panama is prachtig, naar mijn mening veel mooier en heeft meer te bieden dan Costa Rica.
Ik ga zelf 5 Juli heen voor 11 weken!!! Ik blijf daar t/m 22 september en de meeste uitstapjes en tours zal ik natuurlijk in juli en augustus doen. Ik heb een heleboel vrienden en kennissen daar, voornamelijk in Panama City en David, en die ontvangen mij met open armen. Natuurlijk zullen ze mij naar bepaalde plekken brengen, maar ik ga toch vaak zelf op stap want zij moeten ook werken en hebben hun eigen leven. Het leuke is dat ik met hun ga stappen, uiteten naar lokale plaatsen enz enz…dingen die je als gewone toerist niet zo makkelijk doet.
Roberts, mijn e-mail is curacao82@yahoo.com . Neem contact met me op, “misschien” dat we elkaar daar kunnen ontmoeten en wat kunnen doen. Kan je toevallig Spaans? Is natuurlijk handig als je er wat van kunt spreken.
Op mijn lijstje staan o.a de Parel-eilanden (Taboga of Contadora), Colón, Portobelo, Bocas del Toro, Chiriquí provincie -> o.a Boquete, Cerro Punta, Volcán, David, Pto. Armuelles), de midden provincies en plaatsen (o.a Coclé, El Valle de Anton, Chitré, Santiago, Las Tablas…hopelijk ook Isla Iguana), en ook Panama City zelf die veel te bieden heeft. Hopelijk kan ik ook naar San Blas.
Ik heb een paar tour-operators uit Panama gevonden die goedkope tours aanbieden, en hebben speciale kortingen voor studenten (ik ben student).
Zijn er hier nog mensen die in Juli en Augustus in Panama zitten?? Neem contact met me op!!!
misschien komen we ons ergens tegen in Panama. Ik zal je binnenkort een mailtje sturen, dan kunnen we ergens een biertje gaan drinken in PC of David ofzo B)
Spaans…, un poco, maar we zijn nog aan het oefenen. San Blas hebben we inmiddels geregeld, hier blijven we maar 2 nachten, maar dat moet genoeg zijn. Naar Taboga gaan we ook zeker, is nl makkelijk vanuit PC. Elle Valle de Anton proberen we ook vanuit PC te bezoeken, maar wel het liefst op de zondag i.v.m. de markt. De stad zelf en het kanaal natuurlijk en als het even kan het gebied bij het Gatun meer. In Bocas zijn we bijna een week, maar niet alleen om te luieren. Vanuit Boquete gaan we natuurlijk naar de Baru vulkaan en waarschijnlijk een dag naar David om te slenteren.
Kan je me aub mailen?? Ik wil namelijk weten waar je die trip naar San Blas geboekt hebt, hoeveel het gekost heeft en wat er allemaal is inbegrepen. Op welke data gaan jullie naar San Blas. Want dan kan ik misschien ook mee. Twee nachten op San Blas zijn inderdaad genoeg!
Laat me aub weten, ik vertrek al over 16 dagen.
Als alles volgens plan loopt, ben ik de eerste 3 weken in Panama City, daarna ga ik naar David en blijf ik ca. 5 á 6 weken daar…en mijn laatste 2 á 3 weken ben ik weer in Panama City. Misschien dat ik tussendoor ook een paar dagen naar Nicaragua ga, want een vriendin van mij uit David heeft families wonen daar.
Groeten,
Papito
PS: Op 4 sept. is er een voetbal wedstrijd in P.C tussen Panama en Costa Rica (voor kwalificatie WK2006) en die wedstrijd wil ik zeker gaan zien! Hey, zit jij al op www.vakantievrienden.net ???
Nog een vraag: Hoe reizen jullie en met welk maatschappij?
Toen ik in 2002 ging was het A’dam-Newark-Panama-Houston-A’dam (Continental airlines).
Dit jaar is het A’dam-London-Miami-Panama-Miami-London-A’dam (British Airw. en American Airl.)…met deze reis ben ik bijna een hele dag onderweg.
Mijn naam is Maudy en ik ben 21 jaar.
Ik zit in Panama City en ben hier net twee weken. Ik vroeg mij af of hier meer Nederlanders zitten waar ik contact mee op kan nemen om eens een keer wat te gaan doen. Of die ook graag een cursus Spaans willen doen.
Ik zal hier voor een jaar blijven, ik werk als au-pair in een Nederlands gezin.