Informatie over Panama City

Over 3,5 week is het eindelijk zover. Eindelijk in het vliegtuig richting Costa Rica voor 1 maand! De laatste week zijn we in panama en zitten we op de Bocas del Toro eilanden en de laatste 2 dagen in Panama City. Omdat die 2 dagen nu 1 dag en 1 avond is geworden weet ik niet hoe ik de laatste dag in moet vullen.
Wie is in Panama City geweest en kan mij adviseren. Blijf ik in de stad en ga Panama City zelf ontdekken of moet ik voor de excursie Panama kanaal gaan? En moet deze excursie vooraf geboekt worden? We komen op vrijdagavond aan en zijn daar dus op zaterdag de hele dag. (helaas zondagochtend weer terug naar nederland)

Hallo Nicole,

het moeilijk met maar 1 dag, maar misschien is een georganiseerde city-trip van een halve dag een idee? Casco Antigua en Casco Viejo zijn erg mooi. Ga, als je er tijd voor hebt, lekker wandelen aan de boulevard. De Causeway zou ik alleen aanraden als je tijd over zou hebben, maar dat is mijn mening. Doe de City-trip gewoon op dezelfde dag als de kanaalexcursie. Het kanaal bij Miraflores is leuk om te zien, maar stel je er niet teveel van voor. Ik ben dan toevallig wel opgegroeid vlakbij een grote sluis in de maas, maar het is m.i. (helaas) wel hetzelfde idee…:nod: Het kanaalmuseum bij de Miraflores-Locks vonden wij weer wel erg leuk, want er zijn veel oude foto’s te zien. Het blijft natuurlijk toch een “must-see”.

Barro Colorado is echt ook heel mooi, maar i.v.m. de bezoekersquota weet ik niet of dat dat ook op zaterdag gaat. Overigens ga je dan met de boot op het Gatunmeer en krijg je zo e.e.a. van het kanaal mee.

De city-trip hebben wij geboekt bij www.pesantez-tours.com

Hoeveel dagen blijven jullie op Bocas?

Hi Robert,

Bedankt voor de informatie. Dat kanaal dat geloof ik dan wel. Ik woon vlakbij IJmuiden, en heb het nooit indrukwekkend gevonden. Dus wil mijn dag in Panama City goed besteden. 1 dag is inderdaad erg weinig. We wilde er eigenlijk vrijdagochtend al zijn, maar door de vlucht vanaf bocas komen we pas vrijdagavond aan.
Een city trip is dus wel aan te raden. Ik zal eens informeren. Waarschijnlijk gaan de andere wel de kanaaltrip doen, dus als ik alleen door de stad moet slenteren is het wel veilig om het georganiseerd te doen. Of kan je daar best alleen de stad door lopen? Het wordt aan alle kanten sterk afgeraden…
Op Bocas zijn we dan 5 dagen, op Hacienda del Toro. Heb je daar nog leuke tips voor?

Bedankt alvast!

Gr. nicole

Hi Nicole,

er zijn enkele delen van de stad die als onveilig worden beschreven, maar zulke delen heeft iedere stad. In de LP staat het redelijk zoals het is. Wij zaten 2 of 3 straten van de boulevard af en liepen in zo’n 20 minuten naar het standbeeld van Balboa en een kwartiertje verder was een grote mall(handig voor inkopen).

Wij hebben iets van USD 25,-/pp in 2005 betaald voor de 4 uur durende city-trip en daar zat ook nog een typisch Panamese lunch bij. Wij hadden een gids voor ons twee alleen overigens. Ook om een beetje orientatie mbt de stad te krijgen doen we dit wel eens trouwens. Was nl onze 1e dag in Panama en dan zijn we meestal lui. De afstanden tussen bepaalde interessante stukken zijn toch best groot en met taxi’s ben je dat bedrag zeker ook kwijt. Casco Antigua ligt niet in de stad, maar een stukje buiten de stad.

Bocas vonden wij erg saai en absoluut niet vergelijkbaar met de rest van Panama… Wij zijn wel 4 dagen bij de Kuna’s geweest en daarna valt natuurlijk wel meer tegen qua strand etcetera. Drago Beach en Red Frog Beach zijn best leuk, maar je moet wel een taxi of een boot regelen. Dolfijnen zijn we niet gaan spotten en ook niet gaan snorkelen, omdat we in de regentijn waren en dan is het water nl te troebel.

Heel gaaf… je gaat een supertijd tegemoet! Wij komen er net vandaan en waren zeer verrast over Panama en ook over PanamaCity zelf… (lees ons stukje over panamacity maar even op onze weblog) Ongelooflijk vriendelijke mensen en alles is zeer makkelijk zelf te bereizen.

Vooral Panamakanaal zelfstandig doen. Vanuit de ´Gran Terminal´ gaan er geen bussen heen maar kan je voor 5,- dollar de taxi pakken. Terug kan je heel makkelijk met de bus!

Verder zoals in elke grote stad in sommige wijken oppassen als je er ´s avonds over straat wilt!

P.S. Neem een studneten kaart mee als je die (nog) hebt. cheelt echt veel op entreeprijzen bij parken en ook bij het kanaal!