Planning 4 weken Panama

Hallo reizigers,

na te hebben rondgereisd in verschillende landen in Azië willen we nu naar Panama trekken.

We zouden voor een kleine 4 weken daar willen verblijven. Is deze termijn te lang om een klein land als Panama te bezoeken? Of combineren we deze best met Costa Rica ofzo?
Wat raden jullie aan van logische verbindingen/planning?

Het bezoeken van regenwouden, nationale parken, cultuur en mooie steden en stranden/eilanden zijn onze favoriete bezigheden op reis, dus op dat vlak zitten we hier wel goed denk ik.

Het volgende staat al zeker op ons lijstje:

  • Panama city
  • El Valle
  • Baru vulkaan
  • Bocas del Torro
  • San Blas islands
  • Boquete

Hopelijk kunnen jullie ons wat advies geven betreffende de “gangbare” route? We zouden het merendeel per bus afleggen.

Bedankt!!!

Vier weken lijkt me zeker niet te lang, er is vreselijk veel te zien en te doen in Panama. Ik was er 2 maanden en heb nog lang niet alles gezien :).
Wat de planning betreft vliegen jullie vast naar Panama city, vanuit daar kun je San Blas regelen. Onderweg naar Boquete/vulkaan doe je El Valle (en eventueel Azuero schiereiland?) en Bocas om af te sluiten. Kom je in tijdnood dan kun je vanuit daar terugvliegen naar Panama city. Verveel je je toch al na 2 weken in Panama dan kun je vanuit hier ook zo naar Costa Rica :wink:
Zie hier wat wat mij betreft het beste van Panama was: Panama highlights – weg

Hoi Zizwa,

bedankt voor uw snelle reactie.

Doe je alle transfers met de bus?
Weet je een goede busmaatschappij?
In Nicaragua is dit de Ticabus en zoiets gelijkaardigs kan ik precies niet goed vinden om in Panama zelf van plaats tot plaats te reizen.

Bedankt!

Ik heb alles per bus gedaan ja, kan niet een maatschappij opnoemen, je gaat gewoon naar de terminal en neemt een bus. Makkelijk, en de bussen zijn allemaal wel ok geloof ik.

Ok en zijn dit dan de zogenaamde Chicken Buses? Zijn ze comfortabel binnenin?
Of zijn er ook express bussen? Want ik hoorde dat sommige om de zoveel meter stoppen…

Alle soorten bussen. Grote bussen die non-stop tussen bepaalde steden rijden, en kleine busjes die stoppen waar je maar wilt. Comfortabel? De grote bussen zijn gewoon goede bussen, maar ook weer niet de luxe slaapbussen die je in sommige landen hebt.

Leuk dat je naar Panama gaat! Ik vond het super en weet zeker dat je je er 4 weken goed kan vermaken; er is zoveel te zien! Er zijn verder o.a. ook nog Pearl islands, isla Boca Brava NP Omar Torijos.
Busstation in Panama-city zit bij Albrook Mall.
Wij zijn vanaf daar met de bus naar El Valle gegaan. Het bleek dat we bij het loket een kaartje voor de bus om een bepaald tijdstip hadden gekocht. dus zeg maar de bus van 15.00 uur (waren we ons iet van bewust). Om van de loketten naar de bussen te komen moet je een muntje van een zeer laag geldbedrag (iets va 2 cent o.i.d.) in een toegangspoortje doen. Als je Spaans spreekt, kan je direct bij het loket vragen welk muntje dat is (anders kom je er later achter en moet je stel op sprong zo’n muntje regelen e ndaardoor weer een bus missen).

Oh ja, behalve met de bus kan je ook met binnenlandse vluchten op verschillende plekken in Panama komen. De maatschappijnen staan vemreld in de reisboeken. Domestic airport is niet bij de international airport/ Tocumen. Het is bij de Albrook Mall. Prijzen zijn niet goedkoop. Bus is heel goedkoop. Jullie hebbe ngenoeg tijd, dus ik kan me voorstellen dat je alles/ het meeste met de bus wilt doen.