Tours Chengdu, Datong en Xi'an

Komende zomer gaan mijn man en ik van Delhi naar Beijing. Wij zullen in China Chengdu, Xi’an, Datong en Beijing aandoen.

Nu willen we graag vanuit Chengdu natuurlijk de panda’s bekijken, maar ook de grote buddha in Leshan.

Wie weet hoe ik dit gemakkelijk en betaalbaar kan regelen? Ik kom alleen maar op hele dure tourtjes (100 euro +, per persoon).

Er moet toch een andere weg zijn lijkt mij?
Hetzelfde geldt eigenlijk voor tours vanuit Datong…

En wat betreft het Terracotta leger, is dit goed zelf te bezoeken of boeken we beter een tourtje ergens?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Chengdu heeft meerdere uitstekende hostels (mijn favoriet is Lazybones, maar anderen zijn ook prima) met privekamers (!) waar tours aangeboden worden. Vaak met een minibusjes en hoe meer zielen hoe meer bijdragen om de kosten te delen. Op die manier houden bekpekkers de kosten ook laag.
Het kan goedkoper met lokale bussen, maar dan zul je wat meer research moeten doen of het (goed Engels sprekende) personeel vragen of zij aanwijzingen voor taxi- en buschauffeurs in het Chinees voor je op papier willen zetten.

Datong is lastiger. Wij hadden een hotel in de buurt van de zuidpoort. Yungang grotten zijn dan goed met een lokale bus te doen, is niet zo ver. Vraag bij je hotel welke bus je moet nemen.
Het hangende klooster is verder en lastiger. Het goedkoopste is een combinatie van taxi (met meter) naar west busstation, busrit, en dan ter plekke nog een klein stukje per gedeelde taxi (geen meter, dus onderhandelen). Beter is denk ik een taxi voor een halve dag te regelen.
De entree van de sites is vrij hoog. Duur in vergelijking met veelbezochte plekken in Beijing zoals Verboden Stad en Zomerpaleis, voor zover ik me kan herinneren. Beide sites waren in genoemde volgorde samen in 1 dag te doen. Wij hadden daarnaast nog een volle dag voor het centrum.

Voor het Terracotta-leger geldt het zelfde verhaal als voor Chengdu. Via een hostel dus. Ik geloof dat er bij de zuidmuur een populair hostel zat.
Ik had zelf een hotel in de buurt van de drumtoren omdat de Airport Shuttle bus daar voor de deur stopte. (Melody Hotel geboekt via ctrip, zie wikivoyage.)

Succes!
Johan

Bedankt voor je duidelijke antwoord Johan, hier heb ik al een hoop aan!
Ik heb inderdaad het Lazybones Hostel geboekt. Enig idee aan wat voor prijzen ik ongeveer moet denken voor een tourtje panda’s + Leshan?

Bij aankomst kijken of er een briefje bij de receptie hangt van iemand die meereizigers zoekt voor een tour, of vragen bij de receptie, of zelf het initiatief nemen en zorgen dat het busje (max 8 personen) vol komt. Ik betaalde bijvoorbeeld RMB130 voor Leshan.

Tip 1: Chinese chauffeurs kunnen een beetje raar zijn, wat daar heel gebruikelijk is: rechts inhalen, snel rijden waar het niet kan en traag waar het niet hoeft, 's ochtends met het raam open zodat je zou willen dat je een jasje had en op de terugweg met de ramen dicht en de verwarming aan (bij wijze van spreken dan). De logica ontgaat mij vaak…
Tip 2: Precies tegenover Lazybones zit een uitstekend Sichuan snack restaurant waar je voor zeer weinig geld prima kunt eten (ook ontbijt, bijvoorbeeld gestoomde broodjes). Gewoon aanwijzen wat anderen op hun tafel hebben, want er spreekt bijna niemand Engels. Het hostel heeft ook een menu.
Tip 3: Wanneer je op GoogleMaps kijkt, dan zit er een Carrefour supermarkt een stukje naar het noorden op loopafstand. Daar kun je gewoon brood en kaas halen wanneer je het Chinese eten even zat bent.

Johan

Dank voor de tips weer! Wij zitten in het Lazybones Poshpacker hostel, dat is op een andere locatie denk ik…

We zullen het ter plaatse eens goed bekijken. We hebben maar kort de tijd en maar 1 dag de mogelijkheid voor deze tour, dus daarom leg ik graag dingen van te voren vast, al weet ik dat ter plaatse boeken meestal gunstiger is.

Aha, zo te zien een nieuw hostel, misschien van de zelfde eigenaar. Kende ik nog niet.
Zit in de buurt van de Wenshu tempel.

Op de route Beijing – Datong – Xian zou je ook nog Pingyao kunnen toevoegen, dus Beijing – Datong – Pingyao – Xian. Een leuke stad die je in 1 dag grotendeels wel kunt zien, ik zou er echter 1 nacht verblijven zodat je de stad ook ’s avonds kunt zien.

Datong
Mijn ervaring is dat de (dag) tours en chauffeurs je staan op te wachten als je ’s ochtends met de trein aankomt en het station uitloopt.

Xian Terracotta leger
De bussen vetrekken van het Xian treinstation aan de rechterkant van het station als je recht voor het treinstation staat. Je moet busnummer 307 hebben, een kaartje voor deze bus kost CNY 7,- en krijg je in de bus.

Chengdu – Leshan
Je kunt met de trein naar Leshan reizen en daar neem je een gele directe bus naar de Budha a CNY 10,- of busnummer 3 voor CNY 1,- ritduur ongeveer 45 minuten.