Tot Sydney of Melbourne

Hallo iedereen,

Omdat het hier zon nuttig forum is heb ik nog een vraag over mijn reis aan de oostkust. Ik heb 5 weken om naar het zuiden te reizen vanaf Cairns vanaf 10 november. Wat raden jullie mij aan? om tot Sydney te reizen of tot Melbourne. Uiteraard zou ik graag in de omgeving van Melbourne willen komen, maar is dit dan echt een beetje te veel gerij vanaf Cairns of is de omgeving zonde om te missen bij deze trip?!
en wat zijn jullie ervaringen met jetlag in oz?! we komen ws om 03.00 's nachts op Darwin aan. Zouden jullie diezelfde nacht nog boeken in een hotel/hostel? en is dan een extra nacht voldoende om een btj te acclamatiseren?! daarna hebben we een tour van een week dus willen wel een beetje fit beginnen natuurlijk :wink:
thanxx grtz

Hallo,

Ja ik heb altijd last gehad van een jetlag wanneer ik naar Australie en Nieuw Zeeland vloog heftig ook zo’n 3 dagen last van gehad. Verder zou ik voor Sydney gaan al is dat heel persoonlijk want je of je houd van Sydney of je vind Melbourne geweldig ik zit in het Sydney straatje. Vind Melbourne zelf helemaal niets geen sfeer hebben en erg grauw maar nogmaals het is persoonlijk

Ieder verwerkt de jetlag op zijn eigen manier. Is geen regel voor te geven. We hebben wel eens een week zitten gapen maar ook meegemaakt dat we nergens last van hadden. Wat ons wel goed beviel was een stop onderweg voor 2 dagen bv in Singapore of Kuala Lumpur. Daarna hadden we in Australia nergens last meer van.
Wij zijn ook meer Sydney liefhebbers dan Melbourne aanhangers en de rit van S naar M is niet erg opwindend tenzij je de kustroute neemt maar dan ben je veel langer onderweg. Met 5 weken zou je dat trouwens best kunnen doen.
Als ik om 3 am in Cairns zou aankomen zou ik trouwens nog graag een extra nachtje willen blijven voor de tour begint.
Yeehaw

Wij zijn vanaf Cairns in 5-6 weken tot aan Adelaide gereden: Brisbane viel ons (toen) tegen, Sydney geweldig, Canberra, heel mooi, Melbourne viel weer tegen, Adelaide, heerlijke mooie stad. Wij hebben heel veel gezien en op diverse plaatsen meedere nachten gebleven. De tijd was er zeker niet te krap voor.

Ik ben een absolute Melbourne fan (heb er ook een paar maand gewoond en gewerkt), maar het is een stad/omgeving die je rustig moet leren kennen. Het geeft niet het overweldigende gevoel wat je hebt als je de eerste keer in Sydney bent, met die typische scenery (harbour bridge, opera house, bondi beach, …).
Dus hoewel ik ontzettend veel van Melbourne houd, raad ik het je toch af.

Ik zou voor die eerste nacht en de daaropvolgende zeker een hostel boeken. Het is gewoon fijner om meteen lekker op een kamer terecht te kunnen en te slapen dan dat je uren moet rondsjouwen met je spullen (veel hostels kun je ook pas 's middags in) in de hitte. En jetlag of niet, meestal ben je ook gewoon allemachtig moe van die lange zit in een vliegtuig.
Ik zou zeggen: hostel boeken, beetje uitslapen (niet te lang om van die jetlag af te komen) rustig de stad eens bekijken, lekker op de Esplanade luieren. Vroeg naar bed voor een echt goede nacht rust en dan op reis!
In een week of 5, 6 is Cairns-Melbourne te doen, maar als je lekker veel dingen wilt zien, zou ik het afraden om zo door te racen.