Torres del Paine en Perito Moreno

Hoi,

Medio/eind december 2012 zijn we geland in Punta Arenas (nog te boeken).
We willen graag eerst de W trekking doen in Torres Del Paine (Chili) en vanuit daar door naar Perito Moreno.

Hoe van TDP naar Perito Moreno te geraken?

Hoe van Perito Moreno door te vliegen naar omgeving Bariloche (we willen eigenlijk naar Parque Pumalin, aan de Chileense zijde, maar dat ligt dus ter hoogte van Bariloche. Helaas vind ik het lastig om een geschikte vlucht voor deze route te vinden, die niet via Buenos Aires gaat. Iemand advies?

Bedankt!

Het eerste deel is vrij simpel. Er vertrekken dagelijks bussen vanuit Puerto Natales naar El Calafate.
Puerto Natales wordt zo goed als altijd gebruikt om vandaar uit naar Torres Del Paine te gaan.
Bezoek aan de Perito Moreno is ook zo goed als altijd vanuit El Calafate. Als ik me niet vergis is het ongeveer 4-5u rijden met de bus.

Voor je 2de stuk is het wat lastiger. Je kan de bus nemen van El calafate naar Bariloche maar is lang (+/- 36u dacht ik). De bussen zijn wel luxueus dus op zich valt het mee.
Met het vliegtuig kan je rechtstreeks van El Calafate naar Bariloche vliegen maar dit is duur. Aerolinas vliegt rechtstreeks voor zo’n 350€ (enkel).

Ligt er maar aan wat je voorkeur is…

Merci, Statler. Is het noodzakelijk om de bus te reserveren, of is er altijd wel plek voor twee?

De oversteek van El Calafate naar Bariloche ben ik nog niet zo zeker van, maar ik blijf nog even doorzoeken. Wel bedankt voor het meedenken! Ik vrees dat deze afstand toch zo’n geldbedrag zal moeten gaan kosten. Het vervoer per bus over zo’n grote afstand is voor ons geen optie.

Best wel, zeker de periode waarin jij gaat. Je kan bijvoorbeeld je bus boeken wanneer je aankomt in Puerto Natales alvorens naar Torres Del Paine te gaan. Niet boeken zou wel een nefast kunnen uitdraaien :slight_smile:

Bij aankomst in Puerto Natales dus de bustocht boeken naar Torres del Paine. Zijn er meerdere busorganisaties?
Ook heb ik begrepen dat je in Puerto Natales kampeerspullen kunt huren, iemand ervaring mee (en is ook hiervoor vooraf reserveren noodzakelijk gezien het hoogseizoen)?
En na de Wtrekking is het het slimst om weer terug naar Puerto Natales te reizen, om vanuit daar opnieuw met de bus naar Perito Moreno te gaan. Is dit dezelfde busorganisatie?

De bus naar Torres Del Paine is meestal inbegrepen wanneer je kampeermateriaal huurt. Er zijn hiervoor talrijke bureau’s. Het vooraf reserveren van kampeermeteriaal is niet nodig en volgens mij ook niet nodig. Het terugkeren vanuit Torres Del Paine is ook eenvoudig hoor. Ik weet niet meer zeker of dit samen geregeld was in het bureau of niet. De mensen daar zullen ook alles duidelijk uitleggen dus dit zal z’n eigen uitwijzen.
De bus van Puerto Natales kan je ook op diverse plaatsen boeken hoor, er zijn diverse maatschapijen die deze rit doen.
Nogmaals ter plaatste zal er veel duidelijk worden want alles in het stadje draait rond Torres Del Paine dus er zijn redelijk wat reisbureau’s.

No Worriezzz :slight_smile:

Allemaal ter plekke goed te regelen inderdaad. Een geweldig gebied om te bezoeken!

Op google maps - routebeschrijving - is het 16 uur (of doe ik dan iets verkeerd)?

even een off-topic vraagje: Ik vertrek in Januari om 2 maanden argentinie en chili te zien dus heb tijd genoeg. Aan de oostkust hebben we eigenlijk alleen Buenos Aires en Puerto Madryn gevonden wat leuk is om te bezoeken… zijn er nog meer plekken de moeite waard? (Bahia Blanca of Plata del Mar?) Anders zijn we in 2 busritjes helemaal in t zuiden (al hebben we dan we nog heerlijk de tijd om de grensstreek met chili omhoog te gaan)

@koekie, laat de oostkust maar zitten, de gebied tegen chili aan is veeeel mooier.

@debbiee, je kunt in puerto natales ook tourtjes boeken die je na de w trek bij de grens naar argentinie afzetten waar je een bus kunt pakken naar El Calafate. Even navragen bij je tourbureautje in Puerto Natales!
Vliegen in Argentinie is duur. Ik weet niet of de heenvlucht al niet geboekt is, maar het is te overwegen om vanuit Buanos Aires naar bariloche te reizen, dat gebied bekijken, en door reizen naar Puerto montt Chili. Hier kun je dan een goedkoop retourtje boeken naar punta arenas (=binnenlandse vlucht). Hebben wij ook gedaan. Het enige nadeel hieraan is dat je vanuit el calafate terug moet naar punta arenas. Als je dan even stopt bij isla magdalena om de honderdduizenden pinguins te bekijken is je dag weer goed.
Vergeet ook niet om naar el chalten te gaan om het fitzroy massif te bekijken. prachtig gebied, en niet zo druk als torres.

@schoentje bedankt… (ik ben bang om iets te missen geloof ik haha)