Tongariro Crossing

Hallo allemaal,

Volgende week vrijdag is het eindelijk zover! 4 weken NZ, we hebben er zin in.
Nu is er nog 1 belangrijke vraag waar we nog geen antwoord op hebben. We zouden erg graag de Tongariro crossing willen lopen, maar we hebben geen wandelschoenen. Is het echt noodzakelijk om deze crossing op wandelschoenen te lopen of kan het ook op sneakers/gympen?
Misschien zijn er ook nog andere mogelijkheden bijv fietsen?

Wie heeft er goede tips?

Groetjes Sietske

Een wandeltocht van een dag zou ik altijd, ongeacht het soort terrein, op goede stevige wandelschoenen lopen. Het dragen van goede schoenen word door ons Nederlanders nogal eens zwaar onderschat.

En in bergachtig of onverhard terrein zou ik zelf echt nooit sportschoenen dragen. Als je zwikt met goede bergschoenen zul je veel minder snel letsel oplopen dan wanneer je je Nike’s draagt. Het is echt een onzettend lange tocht om te hinken…

En fietsen? Geen idee, misschien kan Miekelien je daarover meer vertellen?

Dat zou nog een mooi plaatje maken. Het fietsen van de Tongariro Crossing. ALs er een pad is dan is dat pad veel te ruig en te stijl. Vaak is er geen pad en loop je over flinke vulkaan rotsen. Daarnaast is het verboden om het te fietsen.

Je hebt minimaal goede sportschoenen nodig met dikke zolen. Met sneakers kom je bij ons de bus niet in want de kans is te groot dat de reddings helicopter je halverwege moet oppikken omdat je niet meer kan lopen door een verzwikte enkel of omdat je zolen van je schoenen gevallen zijn. Dit is geen wandeling in het park maar een ruige hike over 2 actieve vulkanen.

En ik ben het helemaal met Hink eens. Goede wandelschoenen zijn geen overbodige luxe. Je zal veel meer plezier in je wandelingen hebben als je goede wandel schoenen hebt. Want lopen op blaren is geen pretje.

Groetjes vanuit het Tongariro Park :wereld:

Wil ik nog aan toevoegen dat ´goed´echt niet per se ´duur´ hoeft te zijn hè. Je kan natuurlijk bij Bever binnenlopen en hun topmodel vragen. Maar met een beetje shoppen en goed naar shcoenen kijken kun je goede, degelijke (= stevige) schoenen kopen voor niet al te veel geld.

Ik heb 'm op sneakers gelopen, dunne zool, weinig stevigheid.
Misschien niet het verstandigste (had mijn goede wandelschoenen 2 weken daarvoor mee terug naar NL gegeven, want had ze voor de rest van mijn trip in Azië niet meer nodig), maar ik heb er geen problemen mee gehad.
Bij de Emerald Lakes is het ff voorzichtig naar beneden gaan.
Hoewel er ook genoeg (jonge) mensen de crossing op slippers lopen, zijn goede schoenen natuurlijk beter.

Veel plezier!

Het is bekend dat veel jonge mensen de crossing op slippers of op sneekers lopen. Dit is precies de reden dat de naam van de Tongariro Crossing is veranderd in Tongariro Alpine Crossing. Zodat mensen de hike meer serious nemen en zich kleden voor Alpine condities. De helicopter moest te vaak uitvliegen om mensen te helpen die in de problemen zijn gekomen omdat ze niet goed zijn uitgerust. En soms is het weer zo slecht dat de helicopter niet kan komen, en dan moet een groep reddingswerkers de berg op lopen om je te zoeken. Deze berg is niet om mee te spotten. Er zijn mensen doodgegaan aan hyperthermia terwijl ze de crossing liepen en dat zo onnodig.

Het probleem is dat dit een serieuze berg wandeling is. Je gaat naar 1800 meter hoogte en je loopt over losse as (soms net een zand duin) en scherpe vulkaan rotsen. Zelfs met goede wandelschoenen komen mensen de berg af met zere voeten.
Daarnaast is er ook een veiligheids risico. Het weer kan in de bergen heel snel omslaan. Het ene moment heb je een heldere blauwe lucht en 25 graden en 10 minuten later giet het pijpestelen en daalt de temperatuur tot rond het vriespunt. Lekker hoor met slippertjes of sneakers door de regen en de vrieskou. Dit kan zelfs gebeuren als de weersvoorspelling voor geweldig mooi weer is. De berg doet wat hij wil. :wereld:

Nee idd, je moet niet spotten met de berg en natuur.
Ik had ook niet voor niks 8 maandenlang mijn wandelschoenen mee en goede uitrusting. Natuurlijk zijn wandelschoenen het beste. Ik heb gekkere stukken gelopen waar ik blijer met ze was.

Het is hoe je er zelf mee omgaat, het serieus nemen, je moet weten wat je doet.
Ongelukken kunnen altijd gebeuren. En jaaaa, de kans is natuurlijk wat kleiner met wandelschoenen, maar ook dat biedt geen garantie.

Maar wat ik gewoon niet begrijp is WAAROM iemand niet op wandel/bergschoenen gaat lopen. Afgezien van de veiligheid.

Om te beginnen zitten ze ook gewoon heel erg lekker aan mijn voeten!

Ik heb lekker lichtgewicht bergschoenen en die hebben echt de hoofdprijs niet gekost. Dus voor het gewicht hoef je ze niet thuis te laten, en voor de prijs niet te laten staan. Bergschoenen zijn tegenwoordig ook ademend, dus voor de zweetvoeten hoef je het ook al niet te laten.

Dus wat is dan de reden om toch voor sneakers te kiezen?

Daarom

Aha, beter lezen in mijn geval… :slapen:

Maar ik bedoel het ook een beetje algemeen. Ik zie het zo vaak namelijk.

Kunnen jullie mij ook vertellen wat ik verder zoal mee zou moeten nemen op de Tongariro Crossing? Wandelschoenen heb ik sowieso aan, ik zou niet zonder willen. Maar ik ben geen ervaren wandelaar en weet niet zo goed wat ik in mijn rugzak hoor te stoppen… blarenpleisters, een flesje drinken, energierepen en verder?

Hoi Lin,

Wat je absoluut mee moet nemen.

• Een wind- en waterdichte jas.
  • Een aantal warme lagen. Het kan erg koud zijn daarboven maar ook erg warm, dus laagjes zijn ideaal.
  • Een comfortabele wandel broek (zolang het maar geen jeans is).
  • Goede wandelschoenen
  • Een lunch en wat snacks, reken erop dat je ongeveer 7 uur onderweg bent (inclusief pauzes)
  • 1,5 liter water
  • wandelstokken zijn voor sommige mensen prettig voor extra steun vooral bij het afdalen
  • Wat pleisters en blaren pleisters zijn geen gek idee, 2 paar sokken schijnen ook wel te helpen tegen het krijgen van blaren.

Ik hoop dat dit helpt :wereld:

1 like

dankjewel

en bijna vergeten… Zonnebrandcreme en een zonnehoed
Je verbrand hier zo snel…

Waarom geen “lichte” spijkerbroek? Misschien een domme vraag, maar het is wel iets wat ik mij afvraag. Ik neem dan wel mijn regenbroek mee als het gaat regenen, zodat ik niet met een zeiknatte broek loop en dus te veel afkoel. Kan het dan wel?
Want is een afritsbroek niet veel te dun en dus te koud?
Wat is een goede wandelbroek?

Wij hebben vorig maand de Crossing gedaan.
Er liepen wel degelijk mensen rond in spijkerbroek. Als je je daar goed in voelt, waarom niet… Het grootste nadeel aan wandelen met een spijkerbroek vind ik dat je het snel te warm krijgt en dan gaat zweten. Dan krijg je een broek die heel erg plakt aan je lichaam wat niet prettig is.

Ik wandel daarom altijd met een afritsbroek. Het voordeel is dat je heel eenvoudig kan overschakelen van een lange naar een korte broek wanneer je het te warm krijgt. Aan de broekspijpen zijn ritsen tot halverwege mijn kuit voorzien, zodat, als ik deze openzet, ik de pijpen over mijn schoenen kan trekken. Zo hoef je zelfs je schoenen niet uit te doen tijdens het “omkleden”. Te koud zal het zeker niet zijn; je bent continu in beweging, dus je lichaam zal wel warm genoeg hebben (ik veronderstel dat je niet van plan bent de wandeling te doen als het vriest:beef:).

Normaal ga ik ook wandelen in een “lichtere” broek, maar als het hier frisjes is ook rustig in een spijkerbroek. Maar omdat ze bij de Tongariro (Alpine) Crossing waarschuwen voor onderkoeling :beef: , vroeg ik mij af of een afristbroek of zoiets niet veels te koud is. Ze raden zelfs aan om thermo kleding mee te nemen. Nu weet ik niet hoe ze dat willen doen, want als het warm :zon02: is dan zou dat weer veels te warm zijn. Vandaar dat ik het mij afvraag.

In ieder geval bedankt voor je reaktie.:zon02:

Hallo, daar ben ik weer…

In de zomer is een afrits broek prima. Zolang je maar genoeg laagjes en goede regenjas hebt om je bovenlichaam warm te houden voor als het koud is. Want daar zitten nu eenmaal de belangrijke organen.
Veel mensen lopen de crossing in spijkerbroek. Dat gaat prima als het mooi weer is maar mocht het weer plotseling omslaan (wat altijd kan gebeuren in de bergen) dan ben je niet blij. De spijkerbroek wordt zwaar en gaat erg schuren, en hij droogt niet snel dus bijzonder oncomfortabel wandelen voor de rest van de dag. Daarnaast laat de spijkerbroek veel meer wind door dan een afrits broek. Geen pretje lijkt me…
:wereld:

Beste Miekelien,

Dank je voor je antwoord. :dag: Hier kan ik echt wat mee.
Was ongeveer wat ik zelf bedacht had, maar fijn dat je dat zo uitlegt.
Nu maar gauw die kant op morgen. >>>

Gr. Linda.

Spannend…
Veel reis plezier en wie weet zie ik je nog :dag: