Tokyo, Taipei & Singapore, najaar 2017

Heel erg lang getwijfeld, niet zozeer vanwege de beoogde bestemmingen, maar vooral of het (na een paar flinke stressweken op het werk) niet beter was een rustig een paar weekjes thuis te zitten en eens wat achterstallige klusjes te doen. Maar toch, dat voelt toch als verspilling van kostbare vakantiedagen, en daarom na letterlijk weken van piekeren (steeds terugkerend dagritme: 's ochtends: ik blijf thuis; 's middag: beetje zonde hè?; 's avonds: toch eens zoeken naar vluchten) gisterenavond (of eigenlijk vannacht…) dan toch vluchten geboekt: aanstaande zondag naar Tokyo, zondag over twee weken terug vanuit Singapore. Om vanuit Tokyo in Singapore te komen moet ik nog vluchten boeken, met sowieso nog ergens een leuke tussenstop. Gezien het riante aanbod aan goedkope vluchten zowel vanuit Tokyo als naar Singapore lijkt Taipei dan haast een no-brainer, maar dat is uiteraard nooit een straf.

NB: mede hierdoor ben ik de laatste tijd maar weinig toegekomen aan het bijhouden van het forum, het beantwoorden van vragen en/of PB’s, mijn excuses daarvoor…:chin:

Oorspronkelijk (maar te lang vooruitgeschoven en lastig uitvoerbaar/kostbaar) plan was om vrijdag al naar Tokyo te vliegen om dit weekend de grote Halloween-parades in Kawasaki en Ikebukuro mee te pikken, dan de zaterdag erop naar Seoul door te vliegen voor o.a. het Kimchi Festival, en dan te eindigen in Hong Kong/Macau voor het Macau Food Festival. Maar dat liep steeds tegen onpraktische en/of kostbare vluchten aan. En nu vertrek op zondagmiddag is ook net even wat relaxter dan op vrijdagochtend. Zeker als je pas op dinsdag boekt en donderdag nog moet werken…

Maar goed, het alternatief is ook zeker niet verkeerd. Hoewel ik het basisidee voor de reis al weken in m’n hoofd had heb ik er door alle twijfel nauwelijks echt werk van gemaakt, dus bewust had ik op voorhand al het idee het te beperken tot een paar grote steden, met voor mijn doen een beperkte voorbereiding.

Idee is nu om eerst een week in/rond Tokyo te blijven. De hele week is er de Tokyo Motor Show, wat feitelijk de aanleiding was voor de hele trip. Maandag en dinsdagavond is er een grote Halloween-parade in Shibuya. Vrijdag is het Culture Day, een nationale feestdag met overal in Japan talloze matsuri. En in het weekend kan ik naar Utsunomiya voor het Gyoza Festival. Ik wil eigenlijk nog kijken of ik nog een of twee nachtjes in een onsen-stadje (Kusatsu?) kan meepikken, maar waarschijnlijk blijf ik gewoon in de stad met wat dagtripjes. Komt wel goed.

Taipei is dus nog het vraagteken, ik ga nog even puzzelen of er nog andere praktische en voordelige opties zijn. Ik had ook al naar Seoul of Shanghai zitten kijken, maar dat viel nogal tegen. Maar zoals gezegd, Taipei is op zichzelf ook een prima optie.

En dan Singapore. Vooralsnog eigenlijk de grote onbekende van de reis, want eigenlijk heb ik nog geen flauw idee wat er te zien of te doen is. Ik weet alleen dat het een ellendig klimaat heeft (ook al hét grote nadeel van het verder geweldige Kuala Lumpur), dus waarschijnlijk zal ik het verblijf er beperken tot twee of drie dagen. De voornaamste reen om erheen te willen: het eten. Strictly Dumpling had laatst een hele reeks aan video’s over Singapore, en dat was toch om te kwijlen. Ik kwam hier op WWZ ook al een draadje van een paar jaar geleden tegen met wat goede tips. Maar mocht iemand nog aanbevelingen hebben, ik sta overal voor open! Voornaamste vraag op dit moment: wat is een leuke, levendige wijk om te verblijven?

En nu snel onder de wol, hopen dat dat plotseling opkomende verkoudheidje niet doorzet…

Vanwege drukte op werk had ik vorige maand ook een vergelijkbaar dilemma. Kreeg daarbij vaak te horen dat ik er wat dun uitzag. Ben last moment op save gegaan en Bangkok/Helsinki geboekt. Vervolgens heb ik getracht de verschillende soorten fastfoodrestaurants van Bangkok en Helsinki te proberen. Dat is aardig gelukt (aankomen + lekker eten) maar is uiteraard geen gezonde oplossing :teeth:

In 2011 heb ik ook iets van Halloween in Tokyo meegepikt. Was een beetje doelloos aan het rondfietsen en aan de Oostkant van het Yoyogi park was daar ineens een optocht. Kinderen met hun leraren/ouders en ze pakten best wel uit. Het had iets weg van een Braziliaanse carnavalsoptocht:

Als tussenstation Taipei klinkt inderdaad als een no-brainer. Misschien kun je nog een gekke twist maken naar Hanoi, HCMC of zelfs Manilla. Tsja, ik gooi er maar wat in, geen idee wat betreft praktische en budgetvriendelijke vluchten. Taipei is natuurlijk wel een veel “makkelijkere” stad dan de genoemde reeks, dus als je echt aan vakantie toe bent…

Wat betreft Singapore heb ik nooit de indruk gehad dat er bepaalde wijken zijn die eruit springen. Ben er overigens al drie of vier jaar niet meer geweest. Heb zelf regelmatig overnacht in Little India en Bugis. Misschien zijn dat ook wel de levendigste wijken. Wat ik zelf altijd wel de moeite waard vind is vlak voor zonsondergang naar het dak van het Marina Bay Sands (het befaamde 3-delige hotel) te gaan. Om vervolgens de avond in te luiden met een Singapore Sling :drugged:

Goh, dat ik er dun uitzie is mij nog niet verteld helaas. Toch nog te weinig stress? :lol:

Taipei had ik vooralsnog vooral voor de vluchten uitgekozen: in beide richtingen moet dat voor hooguit iets van de 100 euro makkelijk lukken, keuze genoeg. Sterker nog: ik had zelfs al een vlucht van Taipei naar Singapore gezien voor slechts 25(!) euro. Weliswaar op een onmogelijke vertrektijd, maar toch. Bij de andere opties die ik vooralsnog geprobeerd had ging het al snel om enkele honderden euro’s, en ook direct van Tokyo naar Singapore is prijzig.

Maar ik zal nog eens kijken of er nog alternatieven zijn. Vietnam zou ook zeker interessant zijn, maar daar heb ik volgens mij weer een visum voor nodig? Maar gelukkig heb ik zaterdag nog de hele dag de tijd om iets uit te zoeken, lekker ruime planning…

Het irritante van Singapore is dat ik nog wel ergens een reisgidsje moet hebben liggen. Ergens… Maar zal je genoemde wijken eens bekijken, dat was er vooralsnog niet van gekomen. Uiteraard is een nabij station het belangrijkst, maar ik hou er wel van als ik ook gewoon wat door de directe omgeving van het hotel rond kan dwalen. En als er dan toevallig ook nog een leuk hawker center om de hoek zit… :eten:

Net wel alvast voor Tokyo een hotel geboekt, dat viel nog niet mee. Het was me al eerder opgevallen dat hotels in de weekenden tegenwoordig flink vol zitten, en dan is vrijdag 3 november dus ook nog eens een nationale feestdag. En dan zitten dus werkelijk alle Toyoko Inn’s in Tokyo vol, en kom je op Booking.com ofwel uit op capsulehotels, of peperdure luxehotels. Maar via Rakuten toch nog een kamer weten te vinden in een APA Hotel bij Tawaramachi, richting Asakusa. Geen ontbijt helaas, maar wel een rooftop onsen! Maar je ziet wel mooi het prijsverloop: op de goedkoopste dagen ben ik 5.000 yen per nacht kwijt, echter op zaterdag 12.000 en die vrijdag zelfs 14.000! Wellicht dat ik dat later toch nog wel weer omboek (ik weet sowieso nog niet zeker op welke dag ik naar de volgende bestemming vlieg), maar voor nu ben ik voor een week Tokyo in ieder geval onder de pannen zonder tussentijds te hoeven verkassen. Toch wel zo prettig…

Nu alleen nog even over m’n verkoudheidje heen raken, die sloeg vannacht toch in redelijke hevigheid toe. Het lijkt nu alweer wat beter te gaan, maar ideaal is toch anders…

Bugis it is. Eigenlijk is het ook heel makkelijk: open Google Maps, en zoek een gebied wat praktisch geheel oranje is van de restaurant-icoontjes. Ik dacht eerst een aardig hotel te hebben geboekt: dicht bij MRT-station, redelijke prijs, en inclusief ontbijt. Tot ik op Wikitravel dat hotel ook voorbij zag komen, met de opmerking dat de goedkope kamers geen ramen hebben. Even checken, en jawel, geen raam. Niet onoverkomelijk, maar het heeft niet de voorkeur. En mét raam is het hotel ineens toch een stuk minder aantrekkelijk geprijsd. Maar gelukkig kon ik voor een nog aantrekkelijkere prijs bij de buurman terecht, voor een kamer met uitzicht nog wel. Oké, alle gebouwen eromheen zijn een paar keer zo hoog, maar toch. Geen ontbijt inbegrepen, maar dat lijkt me gezien de veelheid aan restaurantjes in de directe omgeving geen probleem. En anders dan Japan lijkt Singapore wel een echte straat-ontbijt cultuur te hebben.

Nog geen echte vorderingen voor de tussenstop. Ik heb inmiddels wel gezien dat qua vluchten Hong Kong niet veel verschilt met Taipei, en daar ben ik sinds een lange tussenstop in 2013 al niet meer geweest. Toch ben ik dan geneigd Taipei interessanter te vinden, daar heb ik nog wat meer ideeën voor liggen. Maar van de andere kant: Taipei lijkt momenteel in een natte periode te zitten waarbij voor de gehele volgende week (en tot hoelang daarna?) niets dan regen wordt voorspeld, terwijl Hong Kong tot volgend weekend prachtig weer zou moeten hebben. Nu blijven weersvoorspellingen zeker voor zo’n langere tijd vooruit altijd dubieus, maar toch…

Ook gezien dat ik vanaf Hanoi en Manilla (al trekt die stad me eigenlijk totaal niet) goedkoop naar Singapore kan vliegen, maar de vluchten vanuit Tokyo kosten dan wel weer honderden euro’s. En wellicht toch nog een andere optie: een dagje langer in Tokyo blijven, en twee dagen eerder zonder tussenstop naar Singapore. Dan biedt Scoot toch ook leuk geprijsde vluchten aan. Het enige opmerkelijke daaraan: zo’n beetje alle airlines vliegen in ongeveer 7,5 uur rechtstreeks van Tokyo naar Singapore. Scoot doet daar afhankelijk van de vertrektijd ruim 10 of 11 uur over. Ook rechtstreeks, en gewoon met een 787. Ikke niet begrijp :nadenken:

Verder nog Shanghai, Guangzhou, Seoul, Busan en Kaohsing geprobeerd, maar die worden het ook niet. Bangkok zou nog wel kunnen, maar dat is geen stad die me trekt. En sowieso, ik zie al op tegen de warmte van Singapore (ook de reden om het verblijf daar niet te lang te maken), dus nog zo’n warme bestemming lijkt me dan geen goed plan.

Kortom, we puzzelen/twijfelen gewoon nog even door. Nou ja, aangezien ik toch een week in Tokyo heb alvorens door te vliegen kan dat desnoods nog wel even wachten. Ik bedoel, een vlucht meer dan een week voor vertrek boeken, dat past eigenlijk totaal niet in deze vakantie :lol:

Een aanrader voor Singapore is naar mijn mening absoluut China Town. Perfect centraal gelegen, en food-street om de hoek.

In de omgeving van Temple street zou ik dan zeggen.

Laatst in Bangkok voorspelden ze op papier (diverse weerwebsites) ook elke dag regen. Je zou er bijna eng van worden… In de praktijk heb ik een paar hele heftige subtropische buien gehad van hooguit een uur bij elkaar. Misschien geldt dat weertype ook voor Taipei, zoals vaker op tropische bestemmingen?

Met die vluchten van Scoot gaat er een belletje bij me rinkelen. Een redelijk kans dat die kist wat later vertrekt, zodat je niet zozeer qua ‘vluchttijd’, wel qua ‘reistijd’ richting de elf uur gaat. Iets met slots ofzo. Of heeft de Dreamliner een soort trage economo mode, net als m’n wasmachine :smile:

Na Tokyo kun je natuurlijk ook iets aparts doen… Wat dacht je van Brunei?

Voor de gein eens geprobeerd, want ik hou ergens wel van dat soort gekke ministaatjes. Maar een korte zoektocht naar vluchten werk toch ontnuchterend: sowieso geen directe vluchten vanuit Tokyo, en ofwel je betaald ruim in de 4 cijfers voor de vlucht, ofwel je hebt al snel meerdere transfers en een vluchtduur van 20 uur of (veel) meer. Geen goed plan…

Wat betreft regen in Taipei, mijn ervaring daar is dat het dan toch meestal meer druilerig weer is zoals wij dat hier ook kennen: langdurige buien met af en toe een opklaring.

Ik zit dan ook wel een beetje in dubio: enerzijds neig ik momenteel meer naar HK (heb ook al een hotel op het oog, net om de hoek bij Temple Street Night Market…). Niet alleen vanwege de kans op beter weer (want over anderhalve week kan het zomaar weer anders zijn), maar ook omdat ik er al vier jaar niet meer geweest ben en ik het er in het verleden altijd geweldig heb gevonden. En ben ook wel benieuwd hoe HK en Singapore zich tot elkaar verhouden, want het zijn toch stadstaatjes met een hoop overeenkomsten. Maar tegelijkertijd kan ik eigenlijk geen concrete invullingen voor die dagen daar verzinnen, buiten dan gewoon wat doelloos ronddwalen en uiteraard lekker eten. En ook als ik Wikitravel er nog eens bij haal heeft het een hoog “been there, done that”-gehalte, ik zie eigenlijk niks interessants wat ik nog niet gezien heb. En dat heb ik bij Taipei dan weer totaal niet, ideeën genoeg. Maar ja, daar ben ik dus vorig jaar nog geweest, en toen had ik me eigenlijk voorgenomen de volgende keer ook de rest van Taiwan eens wat welverdiende aandacht te gunnen…

Maar goed, los daarvan het is wel een wat rare dag geweest vandaag. Ik ben nog steeds niet helemaal op orde, vooral m’n eetlust laat het nog wat afweten, en ook nog steeds wat vermoeid. Ik zou het dan ergens ook helemaal niet erg gevonden hebben om de hele trip nog een dagje uit te stellen. Maar uiteraard toch aan de gang met alle benodigde voorbereidingen, maar ook dat gaat tamelijk chaotisch. Tas inpakken, laptop opschonen (lees: 247 GB aan foto’s en filmpjes van de vorige vakantie backuppen), nog wat random speuren op internet (en ondertussen hier weer een lang verhaal van maken…), bedenken wat ik zo nog even bij de supermarkt moet gaan halen (zonder daadwerkelijk ook al te gaan), het huis nog een klein beetje aan kant maken (kansloos…), en dan vooral ook alles zo lekker ongestructureerd door elkaar. Niet erg efficient…

Overigens heb ik wel de verklaring gevonden voor die vluchtduur van Scoot. Geen Economode, maar er zit een verschil tussen rechtstreekse en non-stop vluchten. Die vlucht gaat vanaf Narita eerst naar Taipei, en dan een uurtje later met hetzelfde toestel verder naar Singapore. Tsja…

Maar nog even aan de ervaringsdeskundigen, doe ik Singapore met 2 volle dagen wellicht toch echt tekort? Nu was dat wel enigszins bewust aangezien ik (mede door m’n ervaringen in KL) ook wel weet hoe slopend dat klimaat daar voor me is, maar ergens zit ik er toch ook wel aan te denken nog een dagje langer in Tokyo te blijven (zodat ik ook mooi Tora-no-Ichi mee kan pikken), de tussenstop geheel te schrappen en dan twee dagen eerder dan gepland direct naar Singapore door te vliegen. Ik krijg toch meer en meer het idee dat ik me daar toch vrij makkelijk langer kan vermaken.

Singapore is zeker meer dan 2 dagen waard, dat heeft echt voldoende te bieden. Probeer op dag 1 eens te fietsen (Lets go bike) zodat je al een groot deel van de stad ziet en weet wat interessant is.

Je kunt bijvoorbeeld naar de nacht-zoo, reuzenrad, lichtshow op de promenade, gardens en Universal studios om zo snel maar wat te noemen. Voor mij persoonlijk een van de leukste steden in Azie.

Die nacht-zoo had ik nog niet eens gezien, lijkt me ook leuk inderdaad (maar wel prijzig…). De Gardens by the Bay was ik al wel tegengekomen, ook al ben niet echt een tuin-liefhebber, dat zag er toch wel heel erg gaaf uit. En dan nog de diverse wijken, en enkele leuke musea (ook goed om even af te koelen…), dan heb je wel een punt…

Ik weet alleen niet of ik fietsen bij 30 graden plus nou zo aanlokkelijk vind klinken…

Dat blijft toch het voornaamste dilemma: enerzijds zou ik zo langer willen gaan, maar ik vrees toch wel serieus dat klimaat daar. Twijfel, twijfel…

EDIT: Hong Kong is van de baan, Taipei gaat het worden. Alleen nog wel een nieuw ideetje: Scoot heeft ook een nachtvlucht van Taipei naar Singapore. Nadeel: het is maar een kleine 5 uur vliegen, dus dat is dan wel een kort nachtje, en een hele vroege aankomst in Singapore (6.15u). En na waarschijnlijk ook al een lange zweterige dag in Taiwan ga ik dan dus lekker plakkerig het vliegtuig in, om de volgende ochtend meteen weer door te gaan met een nog zweteriger dag in Singapore. Maar het voordeel: ik win er wel een volle besteedbare dag mee. Vakantie is afzien, was toch het motto?

Als je er dunner wilt uitzien, ga dan fietsen in Singapore :smile:

Wat betreft de dagen sluit ik me aan bij Zaan. Maak er geen ren je rot show van, ga dan bv drie dagen en koppel dat aan de basic toeristenkaart van SGD20 incl drie dagen OV. Maak een relaxed programma: ga bv in plaats van naar hawker centers ook eens binnen naar de food courts. De airco is in Singapore sowieso nooit ver weg.

Maak het klimaatprobleem niet groter dan het is :slywink:

Alvast een voorspoedige reis, wellicht is er in Japan wel een gek wondermiddeltje tegen verkoudheid!

Oké, advies gevolgd. Nu drie dagen Singapore. Want toch maar die nachtvlucht vanuit Taipei geboekt. En voor de vorm bij m’n hotel in Singapore ook meteen een inchecktijd tussen 8u en 9u 's ochtends aangevraagd, maar of dat verzoek gehonoreerd zal worden…

Nu dus eerst 7 nachten Tokyo, dan maandag de 6e naar Taipei, daar twee nachten, dan in de nacht van woensdag op donderdag vlucht naar Singapore, weer twee nachten, en ten slotte op zondag de 12e net na middernacht de vlucht terug naar huis.

Wel apart: we zitten hier op het Japan-forum, m’n reis bestaat voor meer dan de helft uit Japan, en toch hebben we het hier eigenlijk uitsluitend over andere landen dan Japan gehad :ninja:

Toch Taipei, ook leuk. Daar zou ik zeker ook even naar Xinyi gaan, voor de naar mijn mening beste Din Tai Fung vestiging.

Singapore gaat je denk ik echt wel bevallen. En mocht de temperatuur toch te erg worden dan kun je ook nog op ieder moment je hand opsteken voor een taxi, welke daar best betaalbaar zijn.

Wat het fietsen betreft, is het met de rijwind best goed te doen. Ook zijn er de nodige stops en tussendoor nog een lunch.
Als ik zelf in maart wel die kant op kan, ga ik zeker weer :wink:

Een praktisch dingetje dan pssst heeft weer geen reet met Japan te maken: in Taipei en/of Singapore een accommodatie boeken waar ze gezamenlijke douches hebben. Mijn ervaring is dat ze er in hostels e.d. meestal niet moeilijk over doen om voor incheck- of na uitchecktijd kosteloos de douches beschikbaar te stellen (want dat zijn ze toch wel). Soms zelfs inclusief handdoek.

In Singapore heb ik in de wijk Lavender eens in een zoals ze zichzelf noemen boutique hostel overnacht, met privékamers én dorms. Was helemaal geen probleem om alle faciliteiten van het hostel te gebruiken buiten de incheck-/uitchecktijden. De gezamenlijke douches hadden zelfs zo’n watervaldouche, zoals in luxere hotels.

Maar wat zie ik nu: de Yen staat wel gunstig (subtiel bruggetje naar Japan :))… Ben je al weg eigenlijk, richting Japan? <<yes, twee keer Japan in dit stuk>>

Hallo Sander,

Ben je er zonder dat ik het heb gelezen alweer tussenuit geglipt naar het Verre Oosten…:biggrin:
Natuurlijk Tokyo voor de autoshow…jij als auto-fan…
Nou veel plezier daar!

En zo zitten we dan kort voor middernacht alweer op het vliegveld van Taipei, nog zo’n anderhalf uur voor m’n vlucht naar Singapore. Het is tot nu toe een wat chaotische en (mede daardoor) vermoeiende reis geweest, en op dit moment verlang ik eigenlijk ook meer naar een hotelbed dan een vliegtuigstoel. Maar ja, vakantie is nu eenmaal afzien…

De matige voorbereiding heeft zich dan ook wel enigszins doen gelden, zowel Tokyo als Taipei zijn nu eenmaal geen steden waar je gewoon je hotel uitloopt en op de bonnefooi wat gaat doen. En nu betekende het dan ook vaak 's avonds nog maar eens snel een plan voor de volgende dag maken.

Toch heb ik er nog best wat van weten te maken:
[ul]
[li]Maandag: na aankomst in Tokyo alleen nog wat door Asakusa geslenterd, en uiteraard de onsen van m’n hotel uitgetest.[/li][li]Dinsdag: naar Ome voor het Ome Railway Park plus wat leuke kleine musea. Daarna een tussenstop in Kichijoji voor Harmonica Yokocho (teleurstellend, maar waarschijnlijk was ik ook domweg te vroeg), en vervolgens naar Shibuya voor de krankzinnige drukte van Halloween. Als je het kruispunt normaal gesproken al indrukwekkend druk vindt, vergeet het maar, you ain’t seen nothing yet…[/li][li]Woensdag: Tokyo Motor Show.[/li][li]Donderdag: dagtrip naar Enoshima.[/li][li]Vrijdag: eerst naar Senso-ji voor Shirasagi-no-mai, daarna naar Honjoh voor het plaatselijke matsuri.[/li][li]Zaterdag: een beetje een verloren dag, naar Suginami voor het Animation Museum, echter vooral lang blijven rondhangen op het Suginami Festa, een groot uitgevallen braderie. Met daarna nog het genoemde museum zat de middag er alweer op. Via Asagaya terug, maar de Anime Street daar stelde helemaal geen bal voor. En dan ook nog eens regen, dus maar een poging gedaan om bijtijds terug te gaan naar m’n hotel. Om vervolgens nog in Ueno te blijven hangen.[/li][li]Zondag: eerst naar Kumagaya, om daar de SL Paleo Express naar Chichibu te nemen. Van daaruit door naar Hanno voor het gelijknamige matsuri.[/li][li]Maandag: vlucht naar Taipei, daar na aankomst eerst maar eens op het food court van Taipei Main Station een iets te stevig bodempje leggen, en dan naar Shilin Night Market waar ik door dat te zware bodempje, regen en pijnlijke voeten niet echt optimaal van heb kunnen genieten.[/li][li]Dinsdag: met de bus naar Yeliou voor het Geo Park, ik had eigenlijk nog meer plannen voor de middag maar daar is niks meer van terchtgekomen. Dus maar de bus naar Keeling genomen voor de plaatselijke Night Market, minder groot dan ik me van een eerder bezoek herinnerde, maar nog steeds geweldig. En nu ook wél met de eetlust om er echt van te genieten.[/li][li]Vandaag: moeite met op gang komen, ook niet echt een goed plan aangezien er 's middags regen werd voorspeld. Uiteindelijk maar naar Da’an gegaan voor een iets te uitgebreide brunch bij Din Tai Fung, was maar een half uurtje wachttijd. Vervolgens naar de Core Pacific Living Mall en het naastgelegen Puppetry Museum. Vlakbij zou ook nog een oude spoorwegwerkplaats omgebouwd worden tot museum en nog dit jaar openen, maar niemand wist ergens van en het ontbrak me ook aan tijd om gewoon even een kijkje te gaan nemen. En eigenlijk had ik ook nog even de Raohe Street Night Market willen meepikken, maar ik ben te lang door die even bizarre als geweldige mall blijven dwalen. En nu dus op het vliegveld…[/li][/ul]

Ik zal na terugkeer nog wel even iets uitgebreider op alles terugkomen en ook wat filmpjes plaatsen. Zo eerst maar eens kijken of m’n vliegtuig er al is…

Toch wel weer een leuk schema hoor, voldoende highlights.
Leuk om te zien dat je bij Din Tai Fung bent geweest. Geweldig goed daar nog steeds?
Veel plezier in Singapore, wie weet ga je nog fietsen ook…

Ik had bij Din Tai Fung één grote fout gemaakt: teveel bijgerechten, te weinig dumplings. Maar verder niks te klagen.

Wel een wat valse start in Singapore: ik was echt gesloopt toen ik aankwam, en tegen betaling kon ik om 8 uur m’n kamer al in. Dus gedouched en even gestrekt gegaan…om pas om half drie weer wakker te worden, echt als een blok geslapen. Maar oké, toch maar spullen pakken en op pad. En toen brak er een enorme onweersbui los, en blijkbaar niet eentje die in een kwartiertje weer over is: het lijkt zelfs alleen maar harder te gaan regenen, en volgens de voorspellingen gaat het nog tot half acht door. En daar zit je dan, op je hotelkamer met een lege maag…
(nou ja, gelukkig heb ik nog een noodrantsoen Sultana’s…)

Herkenbaar, want bij Din Tai Fung is bijna alles lekker.

Dat is wel vervelend inderdaad. Dan zou je bijna willen dat je toch iets dichterbij de hawker stalls zat.
Of toch even een taxi regelen…

Nou ja, het is toch nog soort van goedgekomen. Het viel me op streetview op dat veel straten een overdekte stoep hebben, dus toen het even wat minder te keer leek te gaan ben ik toch gewoon gaan lopen. En zo praktisch droog in een enorme mall uitgekomen, met ook een foodcourt. Enige probleem: als je te lang niks gegeten heb (afgezien van m’n noodrantsoen was een bakje oden op het vliegveld van Taipei rond middernacht het laatste, ik had in het vliegtuig nog wel een maaltijd willen nemen maar ik heb de hele vlucht geslapen) heb je wel honger maar geen eetlust. Ik heb dus maar een halve bak clay pot rice weg weten te werken, met lange tanden.

Daarna nog een tijd door die mall gedwaald, veel leuke winkeltjes, maar na Taipei is het prijsniveau hier wel even andere koek. Maar goed, toen ik merkte dat het inmiddels droog was toch nog maar eens echt sightseeing gaan doen: Gardens at the Bay. En mooi op tijd voor de lichtshow. Verder niet meer de loopbrug op geweest of in de beide domes, maar volgens mij waren die sowieso reeds gesloten. Maar desondanks niet minder grandioos. En dan via Marina Bay Sands terug richting MRT, met mooie uitzichten op de skyline. Nog steeds wel honger maar geen eetlust, dus heb ik net maar even een sandwich bij de 7-Eleven gehaald.

Al met al is de eerste indruk toch wel positief, alleen ben ik domweg even niet in de gesteldheid om er echt optimaal van te kunnen genieten. Hopelijk voel ik me na een nachtje slapen toch wat fitter…