Heel erg lang getwijfeld, niet zozeer vanwege de beoogde bestemmingen, maar vooral of het (na een paar flinke stressweken op het werk) niet beter was een rustig een paar weekjes thuis te zitten en eens wat achterstallige klusjes te doen. Maar toch, dat voelt toch als verspilling van kostbare vakantiedagen, en daarom na letterlijk weken van piekeren (steeds terugkerend dagritme: 's ochtends: ik blijf thuis; 's middag: beetje zonde hè?; 's avonds: toch eens zoeken naar vluchten) gisterenavond (of eigenlijk vannacht…) dan toch vluchten geboekt: aanstaande zondag naar Tokyo, zondag over twee weken terug vanuit Singapore. Om vanuit Tokyo in Singapore te komen moet ik nog vluchten boeken, met sowieso nog ergens een leuke tussenstop. Gezien het riante aanbod aan goedkope vluchten zowel vanuit Tokyo als naar Singapore lijkt Taipei dan haast een no-brainer, maar dat is uiteraard nooit een straf.
NB: mede hierdoor ben ik de laatste tijd maar weinig toegekomen aan het bijhouden van het forum, het beantwoorden van vragen en/of PB’s, mijn excuses daarvoor…:chin:
Oorspronkelijk (maar te lang vooruitgeschoven en lastig uitvoerbaar/kostbaar) plan was om vrijdag al naar Tokyo te vliegen om dit weekend de grote Halloween-parades in Kawasaki en Ikebukuro mee te pikken, dan de zaterdag erop naar Seoul door te vliegen voor o.a. het Kimchi Festival, en dan te eindigen in Hong Kong/Macau voor het Macau Food Festival. Maar dat liep steeds tegen onpraktische en/of kostbare vluchten aan. En nu vertrek op zondagmiddag is ook net even wat relaxter dan op vrijdagochtend. Zeker als je pas op dinsdag boekt en donderdag nog moet werken…
Maar goed, het alternatief is ook zeker niet verkeerd. Hoewel ik het basisidee voor de reis al weken in m’n hoofd had heb ik er door alle twijfel nauwelijks echt werk van gemaakt, dus bewust had ik op voorhand al het idee het te beperken tot een paar grote steden, met voor mijn doen een beperkte voorbereiding.
Idee is nu om eerst een week in/rond Tokyo te blijven. De hele week is er de Tokyo Motor Show, wat feitelijk de aanleiding was voor de hele trip. Maandag en dinsdagavond is er een grote Halloween-parade in Shibuya. Vrijdag is het Culture Day, een nationale feestdag met overal in Japan talloze matsuri. En in het weekend kan ik naar Utsunomiya voor het Gyoza Festival. Ik wil eigenlijk nog kijken of ik nog een of twee nachtjes in een onsen-stadje (Kusatsu?) kan meepikken, maar waarschijnlijk blijf ik gewoon in de stad met wat dagtripjes. Komt wel goed.
Taipei is dus nog het vraagteken, ik ga nog even puzzelen of er nog andere praktische en voordelige opties zijn. Ik had ook al naar Seoul of Shanghai zitten kijken, maar dat viel nogal tegen. Maar zoals gezegd, Taipei is op zichzelf ook een prima optie.
En dan Singapore. Vooralsnog eigenlijk de grote onbekende van de reis, want eigenlijk heb ik nog geen flauw idee wat er te zien of te doen is. Ik weet alleen dat het een ellendig klimaat heeft (ook al hét grote nadeel van het verder geweldige Kuala Lumpur), dus waarschijnlijk zal ik het verblijf er beperken tot twee of drie dagen. De voornaamste reen om erheen te willen: het eten. Strictly Dumpling had laatst een hele reeks aan video’s over Singapore, en dat was toch om te kwijlen. Ik kwam hier op WWZ ook al een draadje van een paar jaar geleden tegen met wat goede tips. Maar mocht iemand nog aanbevelingen hebben, ik sta overal voor open! Voornaamste vraag op dit moment: wat is een leuke, levendige wijk om te verblijven?
En nu snel onder de wol, hopen dat dat plotseling opkomende verkoudheidje niet doorzet…