Onmogelijk te zeggen, dat varieert continu, en is uiteraard ook nog wel enigszins seizoensafhankelijk. De zomer is niet de goedkoopste periode om te vliegen, maar over het algemeen moet je wel vluchten (met overstap) tussen de €500 en €700 kunnen vinden. Indien je iets goedkopers ziet, direct boeken, indien duurder, gewoon nog even wachten.
Ik heb zelf steeds in Ueno gezeten, dat bevalt me altijd goed: levendige omgeving met volop restaurantjes, een groot park nabij, en het belangrijkste: qua openbaar vervoer is het zeer praktisch gelegen. Maar er zijn volop andere geschikte wijken, zolang het maar in de buurt van de Yamanote-spoorlijn ligt zit je eigenlijk altijd wel goed. Tokyo is nu eenmaal een gigantische stad, je ontkomt er niet aan rond te reizen.
Tokyo heeft geen echt enorme bezienswaardigheden van het kaliber Eiffeltoren of zo, maar er is volop te zien om het langere tijd uit te houden. Ik ben er verspreid over 5 reizen in totaal ongeveer een maand geweest, en heb me geen seconde verveeld. Om een idee te krijgen, kijk eens op deze site.
En mocht je de drukte van de stad even helemaal zat zijn, dan zijn er diverse dagtrips mogelijk, bijvoorbeeld naar Nikko, Kamakura of Hakone.
Of het lekker is is uiteraard zeer persoonlijk, maar wat mij betreft een heel duidelijk “ja”. Er zitten in Tokyo tienduizenden restaurantjes, met de meest uiteenlopende gerechten. Ook westers eten kom je wel tegen, vaak echter wel met een Japanse draai eraan. Er wordt veel vis gegeten, en dan zeker niet alleen als sushi. Rijst en/of noedels vormen meestal de basis, maar de variatie aan gerechten is oneindig. Veel restaurants hebben een menu met foto’s of een etalage met plastic modellen, zodat je vooraf een beeld hebt van wat je gaat krijgen. En anders dan weleens beweerd wordt is Tokyo ook helemaal niet zo duur, voor een paar euro heb je al een kom noedels, en voor zo’n 10 tot 15 euro heb je de restaurants voor het uitzoeken.
Ja, maar met een kanttekening. Japanners zijn vrij gesloten, ze zullen niet snel contact zoeken. Enerzijds zit dat in de volksaard, anderzijds schamen ze zich vaak ook voor hun gebrekkige Engels, als ze dat überhaupt al spreken. Als je dan zelf met een paar ingestudeerde woordjes Japans begint is dat vaak wel over.
In de normale omgang is het vooral beleefdheid boven alles, opdringerig of onvriendelijk gedrag past daar niet bij.
Doe zoals de andere mensen doen, dan zit dat wel goed. Er zijn teveel do’s en dont’s om op te noemen, maar met een beetje gezond verstand kom je een heel eind.