Naar Japan 21 juli/4 aug 2011

Heey allemaal,:chin:

Ik en een vriend van mij (allebei 18 jaar oud) gaan voor het eerst reizen deze zomer. Na vier weken Thailand/Laos/Cambodja en een week strandvakantie gaan we voor twee weken naar Japan. Voor het eerste deel van onze reis (Indochina) hebben mijn oom en tante mij geholpen (veel tips gegeven etc) en ik heb gemerkt dat ik daar heel veel uit heb gehaald.
Ze hadden echter geen tips voor Japan, want daar waren ze nog nooit geweest. Ik had een aantal vragen en een speciaal verzoek.

Verlanglijst om te zien:
Tokyo (eerst een aantal dagen)
Kyoto (na Tokyo)
Nara (dagexcursie)
(ik zou wel meer willen zien, maar je moet pragmatisch blijven met maar 2 weken de tijd)

Mijn vragen:

• We komen 21 juli om 20:30 aan op Haneda. Is het dan al donker? En hoe kunnen we dit het beste met overnachten regelen zonder dat het meteen peperduur wordt?
  • Wat zijn de belangrijke dingen om te zien in Tokyo? In de LonelyPlanet staat de Vismarkt. Ook hoorde ik over het bos rond Tokyo (spookbos?) en Mount Fuji.
  • Waar kun je leuk uitgaan in Tokyo?
  • Zijn er nog leuke haalbare plaatsen tussen Tokyo en Kyoto in? Daar wilden we ons eigenlijk tot beperken, tenzij er natuurlijk een topper buiten ligt.
  • We hebben als budget 70 euro per dag? Hoe haalbaar is dit? Wat voor tips hebben jullie als het gaat om goedkoop eten? Ik las al op het forum iets over sushi uit de supermarkt. En waar kun je goedkoop slapen in Tokyo/Kyoto?
  • Is Seishun Jühachi Kippu geldig als wij gaan?

Bij voorkeur zouden ik en mijn vriend een keer met iemand op dit forum een middag afspreken (bijv in de stad of bij iemand thuis), zodat we meerdere vragen kunnen stellen, dieper op dingen kunnen ingaan. We komen uit de omgeving Eindhoven.

Mocht je dit lezen en rond deze tijd in Japan zijn, zou ik graag nog met je spreken. Het is altijd leuk om mensen te leren kennen.

Alvast bedankt voor tips,
en zie je in Japan :japan:

Lucien en Ramon

- We komen 21 juli om 20:30 aan op Haneda. Is het dan al donker? En hoe kunnen we dit het beste met overnachten regelen zonder dat het meteen peperduur wordt?

In de zomer is het rond 19:00 donker. Haneda ligt in Tokyo, je hebt genoeg tijd om je hotel te bereiken, als je bang bent voor vertragingen zou je bv de eerste nacht een hotel in de buurt van Haneda kunnen nemen. Ik heb alleen ervaring met binnenlandse vluchten op Haneda, maar ik kon altijd binnen een half uur met bagage naar buiten lopen. Ik neem aan dat het met douane erbij iets langer zal duren. Hotels zijn niet duurder dan in Europa.

- Wat zijn de belangrijke dingen om te zien in Tokyo? In de LonelyPlanet staat de Vismarkt. Ook hoorde ik over het bos rond Tokyo (spookbos?) en Mount Fuji.

Er is echt heel veel te zien en te doen:

Zeker bezoeken: Akihabara, Asakusa, Shinjuku Metropolitan Gouvernment Building met observatiedek, Shibuya

Mount Fuji: Mount Fuji Travel Guide - What to do around Fujisan

Spookbos: waarschijnlijk Aokigahara Jukai ook bekend als het zelfmoordbos. Is niets voor mij, wel fascinerend overigens. Heb wel eens foto’s op tv gezien van mensen die erheen waren gegaan en dan stond er ineens iemand die ze niet kenden en helemaal niet hadden gezien samen met ze op de foto…Hier wat meer info: http://www.japan-guide.com/forum/quereadisplay.html?0+47175

- Waar kun je leuk uitgaan in Tokyo?
de grootste uitgaansgebieden in Tokyo zijn Shibuya of Shinjuku. Roppongi is ook heel groot en bekend, maar daar zijn zoveel buitenlanders dat je niet meer het gevoel hebt in Japan te zijn. Bars en cafes vind je overigens bij bijna elk station. Ook karaoke boxen kun je overal goedkoop huren, vaak met onbeperkt drinken voor weinig geld. Een leuke plek om een feestje te bouwen. Pas altijd op voor mensen die je uitnodigen op straat, kies altijd zelf waar je wilt uitgaan en zorg dat je van te voren de prijzen weet.
In Osaka is het trouwens ook heel leuk uitgaan. De mensen daar maken sneller een praatje met je en zijn meer open. Voor Tokyo en Osaka geld dat je er elke dag van de week kunt uitgaan, in Kyoto is het doordeweeks rustig.

*- Zijn er nog leuke haalbare plaatsen tussen Tokyo en Kyoto in? Daar wilden we ons eigenlijk tot beperken, tenzij er natuurlijk een topper buiten ligt. *

Tussen Tokyo en Kyoto in heb je de Kiso Valley die hoog op mijn lijst staat met plaatsen die ik nog wil bezoeken. Mount Fuji en Hakone liggen ook min of meer onderweg. Andere plaatsen waar je aan zou kunnen denken zijn Takayama/Shirakawa-go en Matsumoto. Vanuit Kyoto kun je makkelijk reizen naar Hiroshima/Miyajima een absolute topbestemming.

*- We hebben als budget 70 euro per dag? Hoe haalbaar is dit? Wat voor tips hebben jullie als het gaat om goedkoop eten? Ik las al op het forum iets over sushi uit de supermarkt. *

70 euro zonder verblijfskosten is goed te doen. Je kunt overal goedkope maaltijden, bento in het Japans, kopen in convenience stores en supermarkten. De goedkope bento’s zijn rond 4-5 euro. Bento’s zijn complete maaltijden bestaande uit rijst, groente en vlees/vis en uiteraard verkoopt men overal sushi, maar ook allerlei broodjes en sandwiches en rijstballen voor enkele euros’s. Een andere goedkope optie zijn Gyudon restaurants, de Japanse versie van fast food en net als McDonalds vind je ze overal in Japan. Hier kun je een grote kom rijst met rundvlees en groenten al voor vanaf 3 euro krijgen. Bekende Gyudon restaurants zijn Yoshinoya, Sukiya en Matsuya. Ook noedels zijn goedkoop. Je hebt oa ramen, udon en soba.

En waar kun je goedkoop slapen in Tokyo/Kyoto?

Mijn tips:
K’s House: K's House Hostels - the largest hostel chain in Japan

Rakuten Travel in combinatie met reviews op bv Tripadvisor: http://travel.rakuten.co.jp/en/
let wel op dat veel hotels pas 3 maanden van te voren hun kamers en prijzen vrijgeven.

*- Is Seishun Jühachi Kippu geldig als wij gaan? *

ja:

Hallo Lucien en Ramon,

als jullie, na de uitgebreide en goede tips van Nigo, toch nog de behoefte hebben om iemand persoonlijk te spreken over Japan, dan kunnen jullie mij een persoonlijk berichtje sturen. Ik kom ook uit Eindhoven.

dus misschien tot ziens