eindelijk ga ik naar Japan, zo’n twaalf dagen eind oktober/begin november.
Tokyo en Kyoto staan al heel lang op m’n ‘lijstje’ maar momenteel staat m’n planning alleen gericht op Tokyo met optionele dagtrips naar Hakone, Kamakura en Nikko. Mogelijk ook nog Yokohama. Als metropoolliefhebber schat ik in dat er genoeg valt te zien in Tokyo e.o.
Zit alleen te twijfelen of ik Kyoto (+Nara?) ook ga bezoeken. Ga ik veel missen als ik me alleen oriënteer op Tokyo en de daytrips? Het is ook een budgettaire kwestie voor mij. Wat is bijvoorbeeld de goedkoopste retour Tokyo-Kyoto?
Ik koppel Japan trouwens aan zo’n vijftien dagen Zuid-Korea. Heb de retours Schiphol-Seoul en Seoul-Tokyo (Narita).
Ga je veel missen? Jazeker, niet voor niets is Kyoto een van de meest bezochte bestemmingen van het land, de hoeveelheid tempels, schrijnen en andere historische bezienswaardigheden is ongeëvenaard. Maar kan je er zonder Kyoto ook een mooie trip van maken? Absoluut. Het is uiteraard niet hetzelfde, maar voor een gezonde dosis tempeleritis kan je vanuit Tokyo ook prima terecht in Kamakura en Nikko. Het zal geen enkel probleem zijn 12 dagen in en rond Tokyo te besteden.
Wel jammer je je vluchten al geboekt hebt, anders was wellicht een vlucht heen naar Narita en terug vanaf Kansai (Osaka) een optie geweest, dan had je maar een enkele reis naar Kyoto gehad. Mocht je nu toch naar Kyoto willen, dan zal het je met de shinkansen zo’n 125 euro per rit kosten, wellicht dat met nog een paar sidetrips een 7-daagse Japan Rail Pass dan net lonend kan zijn. Met lokale treinen kan het voor ongeveer €75, maar dan ben je zomaar 8-9 uur onderweg en moet je tig keer overstappen. Alternatief zou nog een highway bus kunnen zijn, kost nog steeds veel tijd maar dat zou wel een stuk goedkoper moeten kunnen zijn.
Ik sluit me volledig aan bij Wizard. Er is genoeg te doen in Tokyo en omgeving voor 12 dagen, maar Kyoto niet bezoeken zou een groot gemis zijn.
Met de Japan Rail Pass is natuurlijk een rondje door Japan mogelijk voor een zeer schappelijke prijs. Voor zo’n 280euro extra kun je 7 dagen lang naar elk plekje bereikbaar met Japan Rail.
Hier nog een goede Shinkansen-deal voor 21000yen voor Kyoto/Nara: E-Voucher
Met de bus reizen is inderdaad meestal het goedkoopst. Zeker als je een nachtbus neemt, want dan kun je ook een hotelnacht uitbesparen.
Als je alleen Tokyo bezoekt, dan ben je wel in Tokyo geweest, maar niet in Japan! Met Kyoto (en eventueel omgeving) erbij krijg je wel een redelijke indruk van Japan. Daarnaast is Kyoto een heel gezellig stadje dat niet zo groot is zodat je het ook grotendeels te voet kunt verkennen. Zou het zeker doen.
Deze reis neig ik het toch te houden bij Tokyo en de daytrips. Wil heel graag naar Kyoto maar dat doe ik dan een latere reis met een vlucht op Osaka. Van daaruit kan ik met een railpass gemakkelijk Nara, Nagasaki, Hiroshima e.d. bezoeken. Heb ik weer een reden om naar Japan terug te keren