Tokio

Hallo lezers,

Woensdag zijn wij op het vliegtuig gestapt naar Tokio.
Wij zijn Jan en Yvonne en lezen al een tijdje mee in dit Japanforum.
We hebben allerlei tips hier opgedaan.Nog bedankt hier voor.
Het leuke van de vliegreis was dat we een "bekende"zagen op schiphol die we kennen van dit forum.Zeker wisten we dit niet maar het kon haast niet missen en toen hij de stoel achter ons had,vroegen we hem of hij het was.
Natuurlijk was het Sado!!!.
Hij zal ongetwijfelt nog wel iets schrijven.
En nee Sado,we hebben op de 45e verdieping van the Goverment niet de Fuji-san gezien.
Verder vermaken we ons prima en hebben vandaag in Ginza rondgelopen en in Harajuku.
Morgen gaan we naar Akiabara,een tempel bezoeken en een japanse tuin.

Ha, wat grappig!

Veel plezier in elk geval! Ik houd me aanbevolen voor tips (over een paar maanden ga ik zelf naar Japan).

Da’s ook toevallig. Misschien ben ik ook al wel talloze mede-forumleden tegengekomen, maar ze lijken vaak niet zo erg op hun avatar, en dan herken je ze dus gewoon niet. Bij een meeting van een filmforum viel me dat ook al zo op :biggrin:

Maar veel plezier daar in Tokyo!

Het was echt geweldig om jullie even te ontmoeten! De wereld is een kleine plek, vooral Nederland. Jammer dat jullie Fuji-san niet hebben mogen zien; jullie krijgen nog een kans als jullie in de trein zitten, alhoewel er heel veel regen aan zit te komen, dus zichtbaarheid zou minimaal kunnen zijn. Morgen ga ik ook een dagje naar Tokyo, even een vriend de weg wijzen voor ik zelf richting Shikoku ga liften. Maak alsjeblieft veel foto’s en deel ze met ons!

Ja grappig hoor, de heenweg heb ik ook rondgekeken op Schiphol. Wie van deze mensen sprak/las ik op het forum…

Nu groetjes vanuit Tokio (het was een FANTASTISCHE reis!), morgen ga ik weer opletten of ik iemand op de luchthaven herken hihi…

Hallo allemaal,

Tip voor Tokyo, koop een dagkaart voor de Yamanotelijn, dan kun je voor 730 Yen zowat alle interessante wijken van Tokio bereiken.
Tip voor Takayama, huur een fiets voor 1200 Yen, een hele dag, en je kunt de meeste plekken makkelijk bereiken.
Ga daar naar Hida no sato, een soort openluchtmuseum.

Sado, we hebben de Fuji redelijk kunnen zien vanuit de kabelbaan bij Hakone en onderweg in de Shinkansen naar Nagoya was hij zowat helemaal zichtbaar alleen niet glashelder.
Wij vonden het nogmaals heel leuk om spontaan iemand uit het forum tegen te komen.
We hebben al veel foto,s en aardige mensen ontmoeten we elke dag.
Morgen gaan we richting Kyoto vanuit Takayama, overigens als tip, een hele mooie treinroute vanaf Nagoya.

Groeten Jan en Yvonne

Bedenk wel dat je daarmee pas vanaf 6 ritten op een dag daadwerkelijk voordeel hebt, je moet dus wel redelijk kriskras de stad door gaan. Met de dagkaarten voor zowel JR als metro (1580 yen per dag) is dat overigens al helemaal een uitdaging, dat is echt een keuze voor gemak, niet voor het voordeel. Wat dat betreft zou Tokyo een voorbeeld kunnen nemen aan bijvoorbeeld New York, $27 voor een volle week.

Daarnaast bind je je daarmee aan één transportsysteem, terwijl in veel gevallen de metro toch sneller/praktischer is. Dat merkte ik zelf ook bij m’n tweede bezoek aan Tokyo, toen ik een JRP had. Dan werd het een sport alles (gratis) met de treinen te doen, en zo min mogelijk met de metro. Gevolg was toch vaak meer reistijd en pijnlijkere voeten door de extra gelopen kilometers…

Overigens mag je met die pas ook de andere JR-treinen binnen Tokyo gebruiken, niet alleen de Yamanote. Wil je naar de buitenwijken (bijvoorbeeld voor het Studio Ghibli Museum) dan is zo’n dagkaart met een retourtje vaak al terugverdiend en is het inderdaad een no-brainer.

Wat betreft Mt. Fuji vanuit de Hakone Ropeway: you lucky bastard! :biggrin:
(ik ben er in 2008 geweest, gedurende een hele dag Hakone was er, ondanks prachtig weer, echt niks van die hele berg te zien. En vanuit de trein evenmin. Een trip naar Kawaguchiko later dat jaar heeft dat gelukkig helemaal goedgemaakt…)

Hoe herkenbaar!! Wij waren er vorige week woensdag en kwamen aan met bewolking. De volgende ochtend was het stralend weer, dus op naar het platform met de kabelbaan… We hebben de hele ochtend gewacht, het leek net alsof hij steeds BIJNA uit de wolken kwam, maar helaas. De weergoden hadden het voor het zeggen :tongue:

Verder heeft alles meegezeten hoor! :zon02:

Volgens mij vlogen wij op dezelfde dag (29 sept), toch? Wij vlogen met KLM om 17.40u naar Tokyo. Dus wellicht hebben wij elkaar gezien? Wij zijn inmiddels ook weer terugggekomen op 19 okt en ook onze reis was FANTASTISCH.

Ja geweldig land he! Maar wij vlogen 29-9 18.05 van AMS naar Fukuoka en 11-10 van Tokio weer naar AMS dus we hebben elkaar wel gemist denk ik.

Nee wij vlogen op 6 oktober.Zondag vliegen we helaas weer naar huis.
Op dit moment zitten we in Hakata (Fukuoka).Hier zijn we vanmiddag aangekomen.Hordes schooljeugd zijn we hier tegengekomen.
Het blijkt dat de studenten hier in Japan in de maanden oktober en november de bezienswaardigheden afgaan om zo de geschiedinis van het land te leren kennen.Ze zullen daar waarschijnlijk werkstukken over moeten maken.
Verder hebben wij een fantastische reis gehad hier in het land van de reizende zon.
We hopen nog wat Sumo’s te spotten.

Groetjes Jan en Yvonne

Dan zijn jullie eigenlijk iets te vroeg, 14 november begint het November Tournament in Fukuoka. Ik ben daar vorig jaar geweest, da’s toch wel een bijzondere ervaring. Het meest bijzondere waren eigenlijk nog niet eens de wedstrijden, maar de entree van de toppers, gewoon door de publieksingang. En dan een paar man beveiligingspersoneel die een overmacht aan uitzinnige (maar altijd respectvolle) fans op afstand moet zien te houden…

Zelf ben ik straks tijdens dat toernooi wel in Japan, alleen zit ik dan in/rond Tokyo, dus dat schiet niet echt op. Maar ach, het is vast wel op tv…

Maar mooi om te lezen dat jullie het naar je zin hebben gehad, al kan ik me niet herinneren dat ik überhaupt ooit heb gehoord dat iemand teleurgesteld werd.

1 like

Vorig jaar november heb ik het Grand sumo tournament in Fukuoka op TV in mijn ryokan/guesthouse elke avond met spanning zitten bekijken, er komt ook heel wat ‘psychologische oorlogsvoering’ aan te pas en de combinatie techniek, sluwheid en kracht maakt het een intrigerende sport. Een tournament live bezoeken staat nog op mijn verlanglijst.

De studenten / jongeren kan ik mij goed herinneren vooral in Nara komen veel groepen om werkstukken te maken, van de docent mogen enkele je dan in het Engels aanspreken, wat de meest met enige schroom en een lachje ook doen. Volgend jaar spreek ik redelijk Japans zoals het nu naar uit ziet, dus dan zal ik hen eens verrassen :slight_smile: ben benieuwd of er dan ook echt conversatie ontstaat met de jeugd.

vr.gr.

Ton

Even gegoogled en tot mijn verrassing kan ik het Sumo tournament in Osaka in 2011 bijwonen, komt goed uit met mijn al vastgelegde vliegschema dat is afgestemd op de Hanami (kersenbloesem).

Waar zo’n forum al niet toe kan leiden.

Bedankt Wizard.