toestand Bolivia

Hallo,

een aantal jaar geleden was ik voor een aantal maanden in Bolivia, sindsdien heb ik de toestand daar met bovengemiddelde aandacht gevolgd. Nu krijg ik allerlei berichten via het nieuws over grote overstromingen e.d.

Weet iemand hoe ernstig de situatie is? Het laatste wat ik gehoord heb is dat ze de stad Trinidad in z’n geheel willen evacueren. Best wel heftig dus.

Als iemand een update heeft hoor ik dat graag.

Saludos,

Ramon

vriend van me zit in Bolivia, kreeg gisteren een e-mailtje van hem, maar geen woord over overstromingen of rampen of iets dergelijks…

Vriend van me zit in Bolivia, kreeg gisteren een e-mailtje van hem, maar geen woord over overstromingen of rampen of iets dergelijks…

Misschien omdat ie je niet ongerust wil maken? :wink:

@Ramon1979,
Ik weet alleen dat het te maken heeft met het natuurlijke verschijnsel El Niño (dat kerstkindje betekend). Dat heeft iets te maken met afwijkende passaatwinden en warmer zeewater dan normaal. Door deze omstandigheden (warmer zeewater) verdampt er meer water dan normaal en is er ook meer neerslag. Warme oceaanstromen kunnen ook tropische stormen veroorzaken die, wanneer ze over een gebied razen, zeer veel neerslag met zich meebrengen. Op het moment is er zo een El Niño aan de gang en kan nog maanden voortduren en dus veel overlast geven, zo ook in Bolivia. De overstromingen zijn daar zeker wel een bedreiging voor de bevolking.

Groet,
Wouter v. Kuijk

zag het zojuist op het journaal… Ze hopen dat de dijken houden, maar er staat veel druk op…

@wouter: kan natuurlijk ook aan gebrekkige communicatie binnen het land liggen, plus dat mijn vriend geen spaans spreekt.

Kan natuurlijk ook aan gebrekkige communicatie binnen het land liggen, plus dat mijn vriend geen spaans spreekt.

Is zeker een optie.

Zow… geen spaans en dan in je uppie in Bolivia!! :Bewondering:
Ik hoop dat ie van het noodweer enzo niet zoveel meekrijgt, maar ik vrees dat ie er midden in zit. Een hoog hotel doet wonderen zullen we maar zeggen… :lol:

Wouter.

De situatie in bolivia is inmiddels sterk verbeterd, hoewel de gevolgen voor de bevolking nog lang merkbaar zijn. Veel oogsten en vee zijn verloren gegaan, triest maar waar. Ook huizen zijn al dan niet geheel vernield. Ee.a. met name in Beni en Santa Cruz. Veel lokale wegen zijn beschadigd geraakt en op sommige trajecten zijn nog maatregelen van toepassing die het wegdek wat ontlasten (bijv. éénrichtingverkeer op bepaald gedeelte vd dag).

Andres

Hehe ik zat middenin de overstromingen daar in Bolivia… miserie alom ja.
Momenteel is de situatie ok.

Hij is inmiddels terug. Ze zaten in de bergen en hebben er toen weinig last van gehad. Hij hoorde het zelf ook pas achteraf, van een piloot…