even een vraagje voor mensen die momenteel in Bolivia zijn. Er was vanmorgen weer een bericht op het nieuws dat het onrustig was in het oostelijke deel van Bolivia. Ik ga in januari samen met mijn vriendin richting dit prachtige land. Ik maak me zelf niet zoveel zorgen, maar met name mijn schoonfamilie vindt het eng dat hun (28jarige) dochter naar zo’n “gevaarlijk” land gaat.
De rellen vallen toch wel mee en je hoeft je als toerist toch eigenlijk geen zorgen te maken…
als er onrust is in bolivia of er wordt gestaakt dan blokkeren de mensen vaak belangrijke wegen waar je dan ook echt niet door kunt en dan enkele dagen tot de blokkade weer opgeheven is vast zit.
vanmorgen op het nieuws had men het al over de dreiging van een burgeroorlog maar of het daadwerkelijk zover zal komen weet ik niet.
op www.bolivia.startpagina.nl vind je misschien meer informatie met name op het forum daar.
veel succes
Heb zelf 4 maanden in Bolivia gewoond, nu net 1 maand weg daar. Hoe het daar nu precies is weet ik niet maar ik kan me niet voorstellen dat het zo ongelofelijk onrustig/gevaarlijk is dat reizen niet meer mogelijk is.
Toen ik in Bolivia was vonden alle referenda plaats, waaronder de grote van 10 augustus waarin zowel de huidige regering als de 5 deelstaten welke om autonomie vechten mochten aanblijven. Ik heb zelf bijna niets gemerkt van alle onrust, ja het was irritant dat je 2 dagen niet kon reizen… maar meer dan dat ook echt niet. Als er uberhaupt al sprake is van onrust dan is dit niet tegen toeristen gericht.
De Bolivianen zelf aan wie ik gevraagd heb hoe het nou precies zit met veiligheid gaven allemaal ongeveer dezelfde reactie; De onrust hangt echt van de provincie af. La Paz, Sucre Cochabamba en Santa Cruz willen misschien onrustig zijn, maar er zijn ook grote delen van Bolivia waar nooit maar dan ook nooit iets gebeurd (bijvoorbeeld Uyuni en Potosi staan bekend om hun onrustloze verleden). Verder is onrust relatief. Echt onrustig zijn de bovengenoemde steden niet en het is vrij gemakkelijk gevaarlijke situaties te vermijden.
Pfff, januari. Dan zou ik je nog geen zorgen maken
Ik zou vannacht vertrekken richting La Paz, maar American Airlines vliegt tijdelijk niet meer op die bestemming! Ik moet dus waarschijnlijk wachten tot volgende week, al zegt mijn contactpersoon in La Paz dat ze daar weinig last hebben van de onrust. Zijn nu bezig met het omboeken van mijn ticket. Grrr, nog langer wachten.
Ik zit sinds begin dit jaar in Bolivia en tja het is best een rottigetijd, maar nu is het voornamelijk noorden, oosten en een beetje in het zuiden onrustig. Maar de meest toeristische plekken zijn vrij van geweld, je kan gewoon naar la paz, uyuni, potosi etc.
De laaste dagen zijn er rond de 16 doden gevallen en over de 90 gewonden (in ziekenhuizen) bij hevige rellen oa in Pando, het noorden. Vooral de boeren zijn slachoffer van dit geweld, zij krijgen de schuld van het beleid dat de president Evo Morales voert. En worden dus beschoten (met vuurwapens), in elkaargeslagen, vernederd en gevangen genomen door de “unionisten”, de (vooral) stads-burgers van de rijkere provicies, Pando, Beni, Santa Cruz, Tarija en Chuqisaca welke autonomie willen.
De afgelopen week waren er hevige rellen in Santa Cruz (oosten) en Tarija (zuiden). Ook was het vliegveld in Cobija, de hoofdstad van de provincie Pando overgenomen door de unionisten, toen het leger een eind maakte aan deze bezetting zijn er ook wat doden gevallen.
Gisteren zijn er 3 doden en een aantal gewonden overgebracht naar El Alto, de stad boven La Paz, en vanochtend (een aantal uurtjes geleden voor mij) was er een grote mars van mensen uit El Alto die demonstreerden tegen de Media Luna (en diens gouverneurs en burgemeesters), zoals de groep rijke provincies genoemd worden. Er werd een pop die de burgemeester van cobija moest voorstellen in de brand gestoken, evenals de amerikaanse vlag. Ook las ik in de krant dat de amerikaanse ambassadeur het land uit gaat of is, Evo Morales had hem de deur gewezen omdat hij mede verantwoordelijk zou zijn voor het aanwakkeren en motiveren van de onenigheden in het land.
Dus ja het is een echte puinhoop en de kranten koppen “bolivia op de rand van een nieuwe burgeroorlog??”.
Nou goed, ik heb een appartementje in La Paz, waar eigelijk niet heel veel gebeurd nu… En reis wat heen en weer naar de verschillende steden waar wat leuks te beleven valt. Blokkades hebben hier niet heel veel mee te maken, die zijn er altijd wel. Blokkades is een manier van je stem uiten en dus zijn er bijna altijd wel blokkades. Voor reizigers is het lastig maar als de bussen tot de blokkade rijden kan je er lopend langs en aan de andere kant een andere bus pakken. Dat is inderdaad wel minder leuk als je een grote tas bij je hebt whehe. Maar ach, zo is het leven hier nu eenmaal.
op youtube staat ook wat dacht ik over de vernedering van de boeren in sucre, trefwoorden “campesinos” en “sucre”… het deed mij een beetje denken aan de jaren (voorafgaand aan) 1940 etc. En vast ook wel wat over santa cruz, tarija en pando.
Maar zoals er al gemeld wordt, het is niet moeilijk om gevaarlijke plekken te vermijden. En mocht je er toch interesse in hebben om films of fotos te maken, koop een gasmasker en goede wegren gympen.
@ Dribbel; dat klinkt toch ernstiger dan ik dacht. Ik las hier in de krant dat er een overeenkomst was gevormd, maar dat is dus niet zo?
Tja, American Airlines vliegt niet eerder dan volgende week op La Paz. Volgende week donderdag mag ik een tweede poging wagen. Verder met aftellen dus.
Dat A.A. niet vliegt heeft puur met de situatie te maken? Enigszins overdreven als ik de berichten zo lees…
Ik hoop echt dat het in januari wat stabieler is, ik heb maar een maand vakantiedagen en heb dat echt voor die tijd gepland… Als A.A. dan ook niet vliegt heb ik een probleem…
Ja, dat ligt puur aan de situatie. Misschien dat er andere maatschappijen zijn die wel vliegen, want Amerikaanse diensten zijn op het moment volgens mij niet echt gewenst.
Als je het mij vraagt ook overdreven! Had het blijkbaar onderschat, want had niet verwacht dat het problemen zou opleveren. Maar helaas toch.
Overigens werkt Iberia ook totaal niet mee om een oplossing te vinden (waar ik het eerste dele van het traject mee vlieg), geven steeds geen toestemming voor een nieuwe vlucht. Ik hoop ook dat het snel is opgelost en dat het niet tot januari werkt Als je maar een paar weken de tijd hebt komt het toch een stuk nauwer. Ik heb gelukkig de tijd aan mezelf en in ieder geval zeven maanden gepland, dus een week is geen ramp. Maar het blijft natuurlijk balen. Ik hou je op de hoogte.
Ze zijn inderdaad bezig met een dialoog, maar goed die moeten dan alle gouverneurs ondertekenen. Vandaag is de gouverneur van Pando meegenomen naar La Paz, onder begeleiding van gewapende militairen. Hij wordt verantwoordelijk gehouden voor de moord op een aantal boeren die als dieren op gejaagd zijn en neergeschoten door ambtenaren en “gewone” burgers met vuurwapens.
Dus daar is nu weer een rel over, andere gouverneurs erkennen dit niet en noemen zijn arrest illigaal. Dat geeft hun weer een goede reden om de regering zwart te maken.
Goed het ergste zal wel over zijn, mede doordat de boeren tot nu toe nog geen wraakacties hebben ondernomen. Als dit gebeurd zie ik het wel somberder in.
Nu maar hopen dat er een dialoog komt en het geweld stopt, gelukkig zijn de meeste partijen het daarmee eens en wordt er gewerkt aan een oplossing!
En nogmaals, je merkt er niet veel van op de meest toeristische plekken.
Inmiddels alweer tijdje geleden, maar hoe is het inmiddels in Bolivia? Als nu de pleuris uitbreekt vliegt American Airlines niet op La Paz en kom ik Bolivia dus niet in…
Nu is er niet veel aan de hand. Er zijn campanges voor en tegen het nieuwe grondwetvoorstel. Dat is het enige, daar wordt 25 januari over gestemd. Verder zijn er blokkades bij de Chileense grens en demonstraties hier in La Paz. Dit is dan omdat er geen autos geimporteerd mogen worden zonder de juiste papieren.
Dat is het zo een beetje nu. Ik denk dat áls er “tegen” wordt gestemd het wel weer interessant kan worden, maar goed dat zal niet zo snel gebeuren.