Bolivia Weer Veilig

Het is de meeste (aanstaande) reizigers inmiddels wel bekend, maar in Bolivia is de rust weer teruggekeerd. Natuurlijk blijft het afwachten hoe de aanloop naar de vervroegde verkiezingen in december verlopen.

Soms is de berichtgeving wat overdreven of paniekzaaierig geweest, denk ik. Het meest voorkomende nadeel wat voor reizigers ontstond, is oponthoud in hun reis geweest, vanwege het niet rijden van bussen en treinen. Maar van gevaarlijke situaties (zoals bedreiging, intimidatie) jegens buitenlanders is voor zover wij weten geen sprake geweest.

Oppositieleider Evo Morales is dan wel links en min of meer vooruitstrevend georienteerd, maar hij is naar onze mening veel te radicaal. ´Mucha grita, poca llana´, ofwel veel geschreeuw maar weinig wol. Een regering vormend, zal er al snel een tekort aan communicatie, organisatie en toekomstvisie naar boven komen, denk ik.

Er zal een oplossing gevonden moeten worden voor meer inkomsten uit de nationale energievoorraden, zoals olie en gas. Daarnaast neemt de polarisatie tussen ´oost en west´ (vermogender en arm) toe. Er zijn maar liefst 37 talen in Bolivia. Goede achtergrondinformatie staat op www.noticias.nl

Met vriendelijke groet, vanuit Samaipata - Centraal-Bolivia

Anne van Leeuwen - Doriña Vargas

Ik bezoek dagelijk zo’n 35 forums en heb op verscheidene plaatsen gelezen dat buitenlanders daad werkelijk wel het slachtoffer waren. Een van de verhalen was een jongen die zo snel mogelijk de grens met argentinie wou oversteken. Bus werd beroofd en alles afgenomen. Lees niet zoveel over de huidige situatie.

Wouter

Bolivia is regelmatig onrustig…twee jaar geleden geweest en toen ook overal resten van wegblokkades tegengekomen, maar verder zelf weinig gemerkt. wel andere reizigers die tussen de stakende mijnwerkers terechtkwamen, maar verder geen problemen ondervonden (behalve reisoponthoud)