Hello
Mijn naam is Sander en dit gaat mijn eerste berichtje zijn.
Ben aan het backpacken in Zuid-Amerika en was vorige week nog in Bolivia.
Het is er echt gevaarlijk op het moment. De politieke situatie is hopeloos op het moment. Ik ben ook gevlucht met de bus naar Argentinie. Had ik beter niet kunnen doen. Het probleem is dat die Bolivianen zoveel drinken. Dus normaal gesproken in landen in Zuid-Amerika waar de politieke situatie onstabiel is heb je problemen in de grote steden. Dat dacht ik nu ook maar heb me daar lelijk op verkeken, het is echt overal. Ontevreden en dronken Bolivianen wat het gevolg had dat we niet ver van de Argentijnse grens een gewapende bende de bus binnen kwam en echt alles maar dan ook echt alles werd meegenomen.
Daar sta je dan helemaal niets meer. Ellende.
Maar goed ik leef nog en na het een en ander geregeld te hebben toch besloten om verder te gaan.
Maar net in Buenos Aires in een koffiebar 4 meiden uit Noorwegen ontmoet die geevacueerd waren door de Noorse regering. Ze werkte in La Paz en het is er bloedlink zeiden ze. Ze zaten nog te trillen.
Ook de Argentijnse regering (en douane aan de grens) raden af om het land in te gaan.
Mensen blijf voorlopig even weg uit het verder geweldig mooie Bolivia.
Het is er echt niet veilig nu.
Groetjes Sander
En hoe zit het met Peru? 'k heb gehoord dat het daar ook een beetje rommelt, en ik zou er eind juli naar toe gaan …
Hallo Kohraya
Op zich is het nu nog geen probleem om naar Peru toe te gaan maar dat kan iedere dag veranderen.
Er is een hoop aan de hand nu overal in Zuid-Amerika.
Ecuador is de President afgezet die asiel in Brazilie heeft gekregen.
In Chilie in de hoofdstad Santiago zijn enorme demonstraties geweest en in Bolivia is het echt een drama nu.
Dus ik durf je eigenlijk niets te adviseren behalve dat je je goed moet laten adviseren door bv buitenlandse zaken.
Je gaat zelf in eind juli en voor hetzelfde geld is het dan weer rustig in Bolivia en zijn er problemen in Peru.
Ik weet dat de website van CNN het nodige Zuid-Amerikaanse nieuws heeft wat je de komende maand bij moet houden.
Ik wens je succes ermee. Als ik nieuws heb dan zal ik het melden.
Groetjes Sander
Vandaag heeft de President van Bolivia, Carlos Mesa, zijn terugtreden bekend gemaakt. Dit heeft tot meer onrust gezorgd dan dat het al was.
In La Paz zijn de laatste 24 uur tienduizenden mensen protest aan het voeren en er wordt door het legerpolitie met geweld op gereageerd. Er wordt zelfs met scherp geschoten.
Het apparte is dat er verschillende kampen aan het vormen zijn waaronder en al helemaal gekke situatie voor een Zuid-Amerikaans land aanhangers van de afgetreden president.
Verder studenten en verschillende boerenpartijen wat tot gevolg heeft dat het overal onveilig is.
Argentinie heeft zijn grens van Argentinie naar Bolivia gesloten. Er zijn hele nare dingen aan de hand. Voor de komende weken is het raadzaam om weg te blijven uit Bolivia.
In Peru is de sfeer ook gespannen maar is het nog zeker mogelijk om naar toe te reizen. Zeker buiten Lima. De spanningen centreren zich alleen in Lima. Maar het valt zeker mee hier. Maar voor degene die hier heen gaan is het raadzaam om het nieuws te blijven volgen.
CNN zit met een behoorlijke ploeg in deze gebieden. Ook in La Paz en andere plaatsen in Bolivia en hebben goede up-date nieuws.
Groetjes
De onveilige situatie in Bolivia heeft te maken met het feit dat de regering de energiebedrijf (bedrijven) wil privatiseren en dit wilt het volk niet, en kwamen hevig in opstand in La Paz. Een aantal maanden geleden is dit ook al gebeurd, alleen was het minder erg. Toen werd er gezegd dat een Franse multinationaal de energiebedrijven zou overnemen van de staat.
Dag,
Een goede Nederlandstalige site met achtergrondinformatie over Latijns-Amerika - dus ook over Bolivia - is www.noticias.nl
Mochten mensen vragen hebben over de situatie op langere termijn in de omgeving van Samaipata (3 uur ten westen van Santa Cruz) of elders in Bolivia, dan kan men schrijven. Wij wonen in Samaipata, maar moeten daar volgende week nog terugkeren (momenteel zijn wij nog in Nederland).
Anne en Doriña