Wie zit er momenteel in Bolivia en kan me wat meer vertellen over de hudige situatie in Bolivia. Van verschillende reizigers horen we momeenteel niet zo´n leuk verhalen (grensovergangen gesloten, traangas in ogen, in protestrellen belanden etc.).
Nu weet ik dat er op 15 december tijdens een grote viering in La Paz de nieuwe Politieke Grondwet officieel voorgesteld werd door Evo Morales, terwijl in Santa Cruz (het hevigste anti-Evo Morales en anti-deze-nieuwe-grondwet departement) de de facto autonomie die ze zelf hebben uitgeroepen (aangezien die niet is opgenomen in deze Nieuwe Grondwet) gevierd… Oftewel een ´opgespitst´ land dus… dat kan tot behoorlijke spanningen leiden.
Ik denk dat het meeste toch wel voorbij is qua protesten tegen de grondwet. Tenminste ik hoor van vrienden in La Paz weinig boeiends.
Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat de berichten op die site al ruime tijd hetzelfde is. Maar ik heb een jaar in La Paz gezeten en heb er niet veel van/over gehoord. Het enige dat met regelmaat voorkomt is die nepagenten. Ik ben zelf ook een keer in een ‘verkeerde’ taxi gestapt. Maar goed het is gewoon goed opletten en helder nadenken.
Ik ga eind deze maand weer naar Bolivia en maak me er niet teveel zorgen om, gewoon de kranten een beetje in de gaten houden ( http://www.eldiario.net/ en http://www.laprensa.com.bo/ )
We zijn nu inmiddels een week in La Paz en hebben geen vervelden ervaringen meegemaakt. Zitten in een wijk vlakbij Plaza de San Fransico en het is hier erg gezellig.
Wij vinden de mensen hartstikke vriendelijk (tegen alle verhalen in overigens), maar dit heeft ook met je eigen houding te maken en het feit of je Spaans spreekt ja/nee.
Al met al Bolvia is tot nu toe een enorme aanrader.
Weet iemand hoe de situatie nu is in Bolivia? Ik las in de kranten dat er wel weer opstanden zijn ivm met de prijzen maar ik vind het nog moeilijk ze helemaal te begrijpen. Vanaf 1 maart bevind ik me in Bolivia en het is toch wel handig om te weten hoe de situatie is.
Het meest verontrustende op dit moment is de heftige regenval. Hierdoor zijn verschillende gebieden en wegen afgesloten. Er zijn bijvoorbeeld geen tours op de zoutvlakten doordat deze onder water staat en ook een tripje naar Rurrenabaque (jungle) is niet mogelijk momenteel. De laatste dagen valt het weer mee en de voorspelling is dat het nog tot eind maart regent en daarna zal dus alles weer gewoon worden.
Er zijn inderdaad vrij veel marchas op dit moment ivm de prijsverhogingen, maar niks om je zorgen over te maken. Het openbaar vervoer in Cochabamba en Santa Cruz ligt al weken plat doordat de buschauffeurs staken, maar taxi´s rijden er altijd en geweld komt er eigenlijk niet bij te pas.
Bedankt voor je reactie! We zitten nu al een tijdje in Bolivia en nu in La Paz. We merken inderdaad aardig wat van de regenval en de gevolgen daarvan. Onze tour naar Salar de Uyuni ging gelukkig wel door maar op de zoutvlakte zelf konden we inderdaad niet heel ver komen (al vond ik het met water, als grote spiegel, wel indrukwekkend). 1 april beginnen we in de buurt van Rurrenabaque met vrijwilligerswerk dus ik hoop dat het dan wel mogelijk is…