waarschuwing BOLIVIA: Copacabana - La Paz

Beste mensen,

Mijn vriend en ik zijn recentelijk weer in Nederland na een drie weekse vakantie in Bolivia. Helaas is er op onze laatste vakantiedag iets verschrikkelijks gebeurd. We waren op weg van Copacabana naar La Paz in een minibus en vlakbij La Paz (in El Alto) kwamen er 4 of 5 gewapende mannen onze bus binnen. We zijn geblinddoekt en onze polsen werden met tape aan elkaar gebonden. We werden naar een huis ergens in El Alto gebracht en zijn daar gegijzeld geweest voor 5 uur. Tijdens deze gijzeling zijn al onze spullen doorzocht en hebben wij onder dwang van pistolen onze pincodes afgegeven. Onze bankrekeningen zijn geplunderd en na 5 angstige uren onder dekens te hebben gelegen zijn we weer in de minibus gezet en in the middle of nowhere met slechts 2 plastic tassen met vuile was uit de bus gezet. Toen bleek dat ook twee engelsen slachtoffer waren geworden. Zij hebben 24 uur in dat huis gezeten en zijn tegelijk met ons vrijgelaten.

Ik ben blij en dankbaar dat ik dit verhaal nog kan navertellen en Ik wil graag toekomstige reizigers naar Bolivia waarschuwen voor het reizen met minibussen. De ambassade heeft ons verteld dat dit soort berovingen steeds vaker voorkomt in Bolivia dus de nodige voorzichtigheid is geboden.

Mijn advies: neem toeristenbussen, zorg ervoor dat je in het bezit bent van een busticket voordat je een bus instapt. Let er ook op of je te maken hebt met een betrouwbare buscompany (zie voor advies hierover je reisgids, bijvoorbeeld lonely planet) en of de bestemming van de bus op de voorruit/dak aangegeven staat. Ook belangrijk is dat er onderweg (lokale) mensen in- en uitstappen.

Voor mensen die meer informatie willen over de kidnappings in Bolivia: kijk op het Thorn Tree forum op www.lonelyplanet.com en zoek naar de volgende topics:

hollysheldon Posted: 19 Jun 2006, 3:53pm Title: URGENT WARNING - COPACABANA to LA PAZ

hollysheldon Posted: 24 Jun 2006, 9:58pm Title ‘URGENT WARNING FOR COPACABANA, BOLIVIA’

ElayneF Posted: 02 Jul 2006. 10:54pm Title ‘Copacabana to La Paz Bolivia’

Wat ontzettend vervelend voor je! Heb de verhalen op Thorn tree ook gelezen en die liegen er ook niet om. Hopelijk heb je er geen reistrauma aan over gehouden en kun je het allemaal nog een beetje relativeren.

Ik hoop dat mensen zich ook niet laten weerhouden hierdoor te reizen of naar Bolivia te gaan; dit blijven natuurlijk incidenten en het is die lui uitsluitend om geld te doen! En precies wat jij al aangeeft: doe verstandig, dat scheelt al een hoop; een gewaarschuwd mens…

Hai Regina

Wat een verhaal zeg…afschuwelijk. Mij is iets soortgelijks overkomen op het busstation van El Alto (La Paz) toen ik uit copacabana kwam. Gelukkig is ook dat relatief gezien goed afgelopen.
Als ik de genoemde links zo bekijk, komen dit soort incidenten helaas steeds vaker voor op het traject tussen La Paz en Copacabana.
Ik wil niemand angst aan jagen (overal ter wereld kunnen dingen je immers overkomen) maar ik zou mensen wel willen adviseren op op het traject La Paz- Copacabana NIET met minibusjes te reizen, maar met grotere (touristen)bussen. Verder: koop je buskaartje van te voren bij een agency, dus NIET in de bus zelf pas. Natuurlijk kun je dingen niet altijd volledig voorkomen, en moet je vooral tijdens je reis zo veel mogelijk genieten. Maar het kan geen kwaad om je soms extra bewust te zijn van zaken.

Slds, Eveline:ARGENTINA

Oh haha, zie net dat precies dezelfde tips al gegeven zijn…
Nou ja however; gebruik je verstand maar enjoy!!

** Nederlanders onder slachtoffers Boliviaanse ontvoerders

** ** LA PAZ - De Boliviaanse politie heeft een bende opgepakt die buitenlandse toeristen ontvoerde om hun rekeningen te plunderen. Onder de slachtoffers van de criminele waren ook Nederlandse vakantiegangers, maakte een politiewoordvoerder maandag bekend.** De bende opereerde in de toeristische centra van Bolivia zoals de badplaats Copacabana en de ruïnes van Tiahuanaco bij het Titicacameer. De criminelen volgden de toeristen enige tijd waarna ze hen transport aanboden naar de hoofdstad La Paz. Vervolgens hielden zij de vakantiegangers vast in schuilplaatsen in de sloppenwijk El Alto. Hier werden de toeristen met geweld gedwongen om hun pincodes af te geven, waarna hun rekeningen beetje bij beetje werden geplunderd. Pas daarna kregen ze hun vrijheid terug.

Bron: Telegraaf