Ik ben druk bezig met het plannen van mijn reis.
Mijn vlucht terug is vanuit La Paz. Mijn laatste bestemming voor La Paz zal Uyuni zijn. Ik denk dat ik vanuit daar met de nachtbus naar La Paz ga. Nog tips voor de nachtbus? Ik heb niet hele prettige verhalen gelezen wat betreft veiligheid…
Ik zal wel een paar dagen eerder in La Paz aankomen, maar ik ben bang dat er net wanneer ik vertrek er wegblokkades zijn en ik m’n vlucht ga missen. Hoeveel dagen zijn die wegblokkades vaak? Kunnen bussen dan ook een omweg nemen? Hoe vaak zijn er blokkades? En hoeveel dagen zal ik voor mijn vlucht naar La Paz gaan?
Ik ben een beetje bezorgd… I know…
Zou me niet te veel zorgen maken, het valt allemaal wel mee. Als je 1 of 2 dagen speling hebt is dat prima natuurlijk. Je kunt volgens mij trouwens ook vliegen van Uyuni naar La Paz. De grootste ellende is meestal het feit dat de nachtbusritjes door Bolivia niet al te comfortabel zijn (koud, krap, hobbelig), en je slecht kunt slapen. Op je spullen letten moet je overal. Maar mijn indruk is dat je van de Boliviaanse hooglandindianen weinig te vrezen hebt, die zijn vaak erg verlegen, en een stuk minder geslepen dan de mensen in het laagland. Ze zuipen alleen nogal veel, dat kan wel eens irritant zijn.
Op de route Uyuni La Paz rijdt de busmaatschappij Todo Turismo
werkelijk een fantastisch goede bus, met maaltijden aanboord, voetenbankje en heeeeeeeeeeeel belangrijk een verwarming
hou er wel rekening mee dat de rit je gedurende 4 a 5 uur over een hobbelpad voert, dus daar kun je last van krijgen.
Deze bus rijd dagelijks in de nacht en er gaan vooral toeristen mee. Kosten zijn een stuk hoger dan normaal, reken op 250 bolivianos, maar dan heb je echt comfort en service, iets wat in Bolivia in bussen niet bestaat
Kijk eens op www.todoturismo.bo
Ik heb inmiddels de route wat omgedraait en heb een vlucht geboekt van Sucre naar La Paz. Dan ben ik in ieder geval op tijd voor mijn vlucht naar huis. Ik ga nu dus eerder naar Uyuni vanuit La Paz. Misschien dat ik deze bus vanuit La Paz neem, want het klinkt erg goed! Bedankt voor de tip!