In April wil ik voor 3 maanden naar China gaan. De eerste maand ‘‘werk’’ ik tegen kost en inwoning in een hostel en daarna wil ik nog graag 2 maanden rondreizen. Nu was ik vandaag bij het visumbureau in Den Haag maar zij waren niet tevreden over verschillende zaken.
Zij konden niet begrijpen dat ik voor 3maanden op vakantie kan gaan en vroegen daarom een verklaring van mijn werk dat ik in Juli weer op mijn werk moet verschijnen. Ik werk als leraar op oproep basis en daarom is het lastig om hiervoor een verklaring te krijgen. Kan ik dus beter op mijn visumaanvraag unemployed aangeven met een een uitdraai van mijn bankafschrift zodat zij zien dat ik genoeg geld heb?
Verder wilde ze hotelreserveringen voor tenminste 40 nachten. Dit zorgt weer voor een probleem aangezien ik de eerste maand ‘‘werk’’ in een hostel maar dit niet wil aangeven omdat ik dan waarschijnlijk een werkvisum moet aanvragen. Op welke website kun je gemakkelijk reserveringen maken die ik daarna weer kan annuleren?
booking.com kun je meestal de boekingen kosteloos annuleren. Bij hostelbookers moet je volgens mij 10% aanbetaling doen. en je hebt ook nog hostelworld.
Voor de rest van je vragen heb ik niet zo’n goed antwoord.
Hoi,
Ik heb van meerdere mensen gehoord dat een visum voor China hier soms lastig kan zijn. Ik heb zelf dan ook gekozen voor de optie om naar Hong Kong te vliegen (hoef je vooraf geen visum voor aan te vragen en het is een leuke stad om eens te zien) en daar ter plekke een Chinees visum aan te vragen. De procedure daar loopt namelijk veel makkelijker en sneller dan hier, er worden minder vragen gesteld. Je hebt inderdaad wel een uitreisticket nodig (maar zoals hierboven al genoemd, kun je gewoon een goedkoop ticket boeken en weer annuleren). Ik heb niet hoeven aantonen dat ik hotelreserveringen had gemaakt voor de volledige periode, wel voor de eerste week geloof ik (dat lijkt me niet zo’n probleem). Misschien is dit niet je meest ideale optie, maar het kan een tip/idee zijn!