Toekomstige reiziger zoekt hulp voor volgend jaar:)

Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even vlug voorstellen voordat ik mn vragen stel.
Ik ben Stanley, 23jaar en ik ben van plan om volgend jaar te gaan reizen door Azie.
Ik wil graag met de Trans-Peking express van Moskou naar Peking.
Vanuit daar wil ik door China mischien naar Hong-Kong, Vietnam Laos Thailand Cambodja en het liefst ook naar naar Indonesie.
Dat is allemaal wel vrij ambitieus en ik weet zelf ook nog niet echt of het haalbaar is maar ik kan ongeveer 3a4maanden vrij krijgen (als het goed is)
ik ben zelf al flink bezig met van alles opzoeken maar hier zijn vast mensen met veel meer verstand er van als ik.
dus eigenlijk alle reacties zijn welkom.
fijn zou zijn bijvoorbeeld schattingen van reizen door azie (trein of vliegen of auto)
ik heb daar gewoon geen flauw idee van wat dat ongeveer kost.
of wat ik ongeveer per maand uitgeef aan eten en hostels/hotels
ik wil volgend jaar februari of maart vertrekken.
Ik hoop op veel reacties alvast heel veel dank:)
mvg
Stanley

Het rondje wat jij in 3 à 4 maanden wilt doen, heb ik in ruim 6 maanden gedaan! Zie www.outofasia.nl.

Ik zou eens heel goed naar je planning kijken, en een deel doorschuiven naar een volgende reis. Afstanden in Azië zijn groot, wegen zijn vaak slecht, verbindingen zijn traag, en daar zul je je reis op aan moeten passen :wink:

P.S. Je wilt met de trein van Moskou naar Beijing? Dat kan via de Trans Mongolië express of de Trans Mantsjoerische Express

Hoi Stanley,

Wat een gaaf plan! Heerlijk om 3 of 4 maanden te kunnen reizen en Azië heeft heel veel moois. Ik zou overwegen om Indonesië inderdaad te bewaren voor een volgende reis, dat land is al enorm! En het ligt weer wat verder zuidelijk. De andere landen liggen mooi bij elkaar. Ik zou in Thailand op een lekker eilandje eindigen of zo :wink:

Ligt ook aan je budget; heb je wat meer te besteden kan je makkelijker een vlucht nemen. Overigens is vliegen in Azië niet duur. Vooral Airasia is super! Maar ik heb binnen Thailand ook wel eens voor 20 euro gevlogen.

Ik heb zelf heel Vietnam in 3,5 week gedaan, dan heb je best een reistempo. Cambodja in 6 dagen (Phnom Penh en Siem Reap), Thailand ben ik 2 weken geweest (dat was te kort haha), Indonesië 4 weken (ook te kort). Maar ja moet nou eenmaal keuzes maken.

Ik trek altijd ongeveer 1000 euro per maand uit voor verblijf, eten, en leuke dingen doen (en dan bezuinig ik niet op de leuke dingen doen: duiken, trekkings etc). Ik eet en slaap wel goedkoop, in hostels.

Alvast veel voorpret gewenst!

Hartstikke bedankt alvast voor alle tips en het is inderdaad wel vrij veel maar daarom is het goed dat er zoiets moois bestaat als dit forum:)
en ik heb echt alle tips nodig;)
dus zelfs zulke dingen als ongeveer 1000 euro per maand daar heb ik gewoon al heel veel aan zo kan ik ook dingen gaan inschatten ed
ik ga er komende week nog even goed over na denken en als ik wat meer heb besloten laat ik dat weten:)
is het trouwens moeilijk om in bijvoorbeeld China een treinkaartje te krijgen en verder over land te reizen ivm paspoorten ed?
nogmaals bedankt!

Stanley

Hoi!
Zelf ben ik afgelopen jaar 5 weken naar vietnam en cambodja geweest. 4 Weken Vietnam, 1 week cambodja. Ik ben niet echt van het standaard pad afgeweest, maar ik denk wel dat je in die tijd n groot deel van die landen kunt zien. Ik was liever wat langer in cambodja gebleven (nu alleen pnommpehn en siemreap). In vietnam geweest in Hanoi, Sapa, HalongBay, Hue, Hoi an, Nha Trang, Dalat, HoChiMihnCity, mekongdelta. Je kunt in een dorm slapen vanaf 5/6 dollar per persoon per nacht, een kamer met n 2persoonsbed voor ongeveer 15 dollar. Alles kan natuurlijk nog duurder, maar dat is wat je minimaal kwijt bent. Verder is het reizen van stad naar stad in Vietnam best verschillend. Ik weet wel nog dat ik het best mee vond vallen, ik was denk ik zo rond de 20 dollar kwijt tussen iedere stad, maximaal! 1000 Euro voor n maand Vietnam is zeker meer dan genoeg, indien je heerlijk op straat eet (rijst met vlees en groente voor 1 tot 2 euro) en goedkoop slaapt. Succes en geniet van je reis!

Hey Stanley,

Ik snap je laatste vraag niet helemaal. Waarom zou je in China niet over land kunnen reizen ivm paspoorten? Of wil je vanuit China over land de grens over?

Anyway, over twee maanden kan ik je alles vertellen over China, want 7 juli vlieg ik erheen om 4 weken rond te reizen! :slight_smile: Ik ga daar met trein, bus en vliegtuig rondreizen, omdat de afstanden zo groot zijn.

Schaf anders ook de Lonely Planet zuid oost Azië aan. Daar staat ook veel info in waar je wat aan hebt! Ook over visa, geld, regelingen, everything you need to know!

Ciao!

1 like

Kaartjes kopen voor treinreizen in China is zeer gemakkelijk en kan op de stations of bij een van de vele verkooploketten die verspreid liggen in de grote steden. Ik ben vorig jaar met de HSL trein (Z-trein) van Shanghai naar Beijing gereist, wat zeer goed is bevallen. Kaartjes kostten ongeveer 70 Euro voor ‘one-way’ kaartjes voor de ‘soft sleaper’. Je reist echter 's nachts waardoor je hotelkosten bespaart wat het naar mijn mening zeer betaalbaar maakt.

Beste forum leden,

Een tijdje bezig geweest met info zoeken, lezen, en goed nadenken…
Mn plannen zijn enigsinds gewijzigd.
Ik wil ongeveer Oktober 2012 vertrekken om een halfjaar te gaan reizen.
Dit omdat ik toch wel graag veel wil zien en als ik het een tijdje langer uitstel kan ik dus ook langer gaan en uit "onderzoek;)‘’ is gebleken dat dit ook een betere tijd is om daar te reizen ivm de seizoenen.

mn grove plan is nu:

Beginnen in Moskou, Transmongolie Express, 1of 2weken Mongolie, dan naar China, Vietnam, Laos, Cambodja, Maleisie, Singapore, Thailand en als het lukt wil ik eindigen op Bali voor de laatste 3a4 weken
de echte volgorde vanaf China heb ik nog niet echt besloten omdat ik me nog verder moet verdiepen in welke steden ed ik wil bezoeken.
het is de bedoeling om echt door te reizen dus bijvoorbeeld Cambodja, Mongolie, Singapore, Vietnam hoef ik niet overal een volle maand te blijven.
ben erg benieuwd wat jullie hiervan denken…
en sta open voor alle tips, ideeen, en suggesties.
ik hoop snel iets te horen en alvast dank voor de interesse:)
Stanley

Ha Stanley,

Klinkt als een hele mooie reis! Als je alles wilt doen wat je noemt, wordt het wel een hooooog tempo ;-).

China was fantastisch, indrukwekkend, vreemd, mooi! Politiek, economisch en qua cultuur gebeurt er veel en dat is te merken. Verschil tussen arm en rijk is erg groot, liefde is daar niet relevant, je sociale status is des te belangrijker. Ik ben 4 weken ongegeneerd aangegaapt omdat westerse toeristen toch nog zeldzaam zijn (zelfs in Peking!). Naja, je went eraan ;-). Zelfstandig rondreizen was heel goed te doen. Elke keer als ik dacht nu lukt het vast niet meer om duidelijk te maken wat ik wil, gebeurde er wel iets dat het oploste (net iemand die drie woorden engels kan, in de keuken worden uitgenodigd om je eigen eten aan te wijzen etc). Erg grappig en avontuurlijk dus. En China heeft echt prachtige landschappen!!

Nog voor wat betreft jouw reis: Bali 3/4 weken is echt te lang. Het is een charmant, maar druk en klein eiland. Na 2 weken heb je dat echt wel gezien. Aanrader: Nusa Lembongan, een klein eilandje onder Bali. Je kan er mooi duiken (manta’s gezien), en het is nog charmanter dan Bali zelf vond ik. Gebruik van die 3/4 weken, dan ook 1 of 2 om naar de Gili’s te gaan (Lombok). Bounty-eilandjes, nog mooier duiken. En Lombok zelf vind ik ook een aanrader, maar wel weer voor activiteiten: rondscooteren en de Rinjani vulkaan beklimmen.

Veel voorpret gewenst!

Oja treinkaartjes in China. Ik was er in het hoogseizoen en dan is het iets lastiger. Treinen zijn dan nl snel volgeboekt. Mijn kaartje van Peking naar Xian had ik dan ook in NL al geboekt op aanraden van mijn neef die er al eens was geweest. Later in mijn reis wilde ik vanuit Chengdu meer zuidelijk en dat lukte dus niet, alles was al volgeboekt tussen dat moment en tien dagen later. Ik heb toen een heel leuk advies gekregen van een andere reiziger om een less touristy route te nemen, en daar kon ik wel een treinkaartje voor krijgen.

In het hoogseizoen is het dus goed plannen en improviseren, maar evengoed te doen. Maar volgens mij ga je buiten het hoogseizoen, dus zal dat veel makkelijker gaan.

Hoi Buttrfly,

Hartstikke bedankt!Hier kan ik ook wat mee erg fijn!
Je hebt het dus erg naar je zin gehad!goed om te lezen.
Ik ga hier zeker wat mee doen en idd, ik krijg steeds meer mensen die het zeggen dat het een te hoog tempo is.
Dus ik moet het ook maar eens goed gaan beseffen en toch maar iets voor een andere keer bewaren:)
Zoiezo is dat erg fijn om te horen/lezen dat iets mischien beter anders kan, dus daar wil ik iedereen voor bedanken en hoor graag als jullie nog iets weten!:wink:
Verder las ik hier op de site dat er een Zuid-oost Azie ‘‘info dag’’ is op zaterdag 24september, dus daar ga ik ook heen als het lukt ivm werk.
Verder heb is een goede vriend van me net terug uit Cambodja, en een vriendin is daar op het moment nu ook nog.
dus via hun kan ik ook weer ideeen en tips krijgen heel fijn!
Maar nogmaals iedereen bedankt!
ik ga gauw nog even wat dingen lezen:)

Hoooi