Volgend jaar september ga ik samen met vriend beginnen aan onze wereldreis.
De planning is om in Moskou te beginnen en daar de TME te pakken richting Beijing. Onderweg willen we stoppen in Irkutsk en het plaatsje bij het Baikalmeer iets met Lyv…kom ff niet op de naam en dan vandaar naar Ulan Bator.
Ik zit nu met een aantal vragen:
-Welke tours in Mongolie kunnen jullie ons aanraden?hebben jullie misschien nog handige links hiervoor? hoeveel ben je ongeveer kwijt voor een tour?
-Is het makkelijk om in UB een hostel te regelen, of is het handiger om het alvast vast te leggen?
een ander punt…ben nu een beetje aan het vergelijken tussen een georganiseerd trip of een individuele trip. Als ik zo aan het rekenen ben dan ben je volgens mij wat goedkoper uit als je zo een georganiseerd trip doet. Alleen het nadeel is dat je weinig vrijheid hebt.
Hoe hebben jullie het gedaan? Graag lees ik jullie verhalen en meningen.
1,van Mongol-tours weet ik niks
2.UB heeft hostels zat-meest omgebouwde soviet flats. Kijk eens op sites als hostelbookers, hostelz, hostelworld etc. de trein wordt bestormd door runners als ie binnenrolt
3.ONZIN-gewoon je gezond verstand gebruiken-alles waar extra mensen aan te pas komen en dus geld willen gaan de kosten omhoog. Alleen zijn veel ‘‘tours’’ in Mongol op je 1tje gewoon niet te doen. EN: doe wat studie waar je aan begint-op eigen houtje treintickets regelen voor Rusld-en zeker voor die internat. treinen is vrijwel onmogelijk als je de taal niet goed kent
PS-er zijn 2 TME: Trans Mongol en TransMandchurije (die de meesten Transsib verkeerd noemen)
Mijn man en ik gaan ook met de TME reizen volgend jaar. Wij hebben alles geregeld (inclusief een rondreis in Mongolië) via Tiara Tours. Echter, omdat mijn man na een maand weer thuis moet zijn hebben we minder vrijheid qua tijd en omdat het een hoop gedoe is om zelf alles te regelen hebben we voor deze optie gekozen. Of het veel duurder is weet ik niet maar ik ben erg tevreden met hoe het tot nu toe allemaal verloopt. Je bent ook vrij om zelf hotels of hostels te regelen wij heben er bv voor gekozen om in Peking alles zelf te regelen ipv een hotel/ hostel via hen.
We moeten natuurlijk nog wel gaan, maar zoals we nu geholpen worden heb ik er alle vertrouwen in. Er zijn meer organisaties die het regelen maar daar kan ik je niets over vertellen.
Veel plezier met de voorbereiding!
Ieniminie
Vertrek begin mei in Moskou (TME) ben me ook aan t orienteren. Op t moment kijk ik naar http://www.treinreizeninhetbuitenland.nl/ misschien heb jij er ook wat aan. De site van Joho vond ik ook duidelijk. Tiara Tours ben ik vorige week bij een bijeenkomst geweest is idd een optie… Succes!
Als je nog hele interesante dingen tegenkomt hoor ik t graag natuurlijk :biggrin:
Ikzelf ben een aantal jaat geleden met de TME vanuit Azie terug naar Europa gereisd (zie http://www.outofasia.nl). De tickets heb ik toen geregeld via Tiara Tours, net als een aantal stops in Rusland. Zoals BKKflyer al aan geeft, is dit zeer moeilijk te doen wanneer je de taal niet spreekt, en je geen connecties hebt om een visum te krijgen.
Op de accomodatie en de TME na, heb ik in Rusland alles zelf geregeld. Gewoon, met het OV. Soms was dit nogal een uitdaging, omdat er niet altijd zoveel bussen gingen als ik zou willen, en deze ook niet altijd stopten waar ik zou willen. Maar met een beetje rondvragen heb ik mijn weg prima gevonden. Op de mensen in Moskou na, zijn Russen best aardig en behulpzaam.
In Mongolie heb ik ter plekken een tour geboekt. Dit kan je in je eentje doen, maar dat is bijna onbetaalbaar. Wanneer je met een groepje bent, kunnen kosten voor auto en gids en chauffeur nl gedeeld worden. Het vinden van een groepje kost maximaal een dag, overal in UB hangen briefjes op van mensen die reisgenoten zoeken voor een tour voor een week, of twee weken. In overleg kan er ook van de route worden afgeweken.
Ik vond Mongolie prachtig, en ik vond het ook geweldig om in de woestijn te kamperen, en soms bij Mongolen in een ger. Veel leuker natuurlijk dan die touristische gerkampen die je vaak boekt vanuit Nederland. (Al is dit wel minder luxe.)
Wanneer je niet tijdens het Nadaam festival in UB bent, is het echt niet nodig om je accomodatie al in NL vast te leggen.