Mongolië ontbreekt

We kunnen nergens een topic of thread vinden met substantiële informatie over Mongolië! Kijken wij nu verkeerd of staat deze bestemming niet op Wereldwijzer?

Ik zal gelijk wat topics opnoemen die onze interesse wekken nu bij ons het plan is gerezen om in mei naar Mongolië te gaan:

Type reis:

• All-in-tours - Driver en gids, bepaalde route, tenten, gers, paardentochten, eten & drinken; alles erop en eraan.
  • Auto en driver huren - Salaris van de gids, de huur van de auto en benzine betalen. Zelf een route/activiteiten uitstippelen en tent en eten meebrengen.
  • Openbaar vervoer: met bussen en kamelen van ger naar ger

Kamperen en gers combineren

• Hoe is het om te ‘wildkamperen’ in Mongolië, zeker met wilde dieren in de buurt (bijv. wolven)?
  • Hoe ervaar je de verschillen tussen bijv. touristische gers en niet-touristische en andere nuances op dit gebied?
  • Wordt er raar opgekeken als je een eigen tent dichtbij een gerkamp opzet?

Vooraf boeken of ter plekke

• Wij hebben nu wat contact met Golden Gobi, zij bieden het bovenstaande aan voor prijzen die wij nog wat aan de hoge kant vinden. Op http://www.irenethijswereldreis.nl lazen we dat zij ter plekke een goede prijs onderhandelden.

Vliegen of trein

• Via welke steden kun je het beste aanvliegen of aanrijden? Hoe is de treinrit naar Nederland i.p.v. richting Ulaanbataar qua kosten, visa etc.

Visa

• Het regelen van visa in Nederland of, zoals wij willen doen, in het buitenland bijv. in Bangkok.

Handige dingen om mee te nemen

• De Lonely Planet noemt logischerwijs weinig adressen. Die zijn er in de Gobi woestijn en veel plekken buiten Ulaanbataar natuurlijk niet. Hoe blij maak je jezelf met een GPS?

Goed, een aardige start hopen we. Of hopelijk een serie die past op een plekje met meer info over Mongolië hier op Wereldwijzer. Wij gaan op zoek naar de antwoorden en hopen op jullie hulp :slight_smile:

Groetjes,
Jiska en Pim

Via Wereldwijzer app

Ik heb mijn visum (in 2006) in China geregeld. Dat ging prima.

Uiteraard staat mijn reisverslag van Mongolie op mijn website. Wat mij het meest is bijgebleven zijn de aardige mensen, de tempels, de leegte buiten UB en het Nadaam-festival.

Negatief puntje van Mongolie is dat er toen ik er was heel veel zakkenrollers actief waren. Ze werken in groepjes, omsingelen je als het ware terwijl ze langs je lopen en ‘opeens’ is je geld weg. Omdat deze groepjes allemaal hetzelfde uitzien (donker haar, bv. wit shirt) weet je echt niet wie het was. Goed je geld verdelen dus!

1 like

Bedankt voor je snelle reactie Jenny!

Ik lees in je leuke verslagen van Mongolië dat je 7 dagen voor $30 per dag hebt rondgetrokken. Dat heb je als ik het goed lees gewoon pas in Ulaanbataar geregeld. Had je een gids en driver, of iemand in een dubbelrol? En kampeerspullen gehuurd of zelf meegenomen?

Weet je nog hoe veel werkdagen de Mongoolse ambassade in Beijing nodig had om het mongoolse visum te regelen?

Te gekke foto’s en belevenissen! Jammer dat we er niet in juli zijn voor het Nadaamfestival.

Via Wereldwijzer app

Tijdens mijn trip had ik zowel een gids als een driver. Dat is niet ongebruikelijk en niet onverstandig: veel drivers spreken niet goed Engels, terwijl de gidsen weliswaar kunnen rijden, maar minder goed kunnen navigeren (er zijn bijna geen wegen in de Gobi) en auto’s kunnen repareren. Wij hadden bijna dagelijks een lekker band, en ook nog wat andere probleempjes.

Ik had geen eigen kampeerspullen bij me, behalve een slaapzak. Ter plekke kreeg ik een tent, matje en wat dekens in bruikleen (m’n slaapzak was niet dik genoeg voor nachtvorst). Ik heb een aantal dagen in het tentje geslapen, maar ook een paar dagen bij Mongoolse families in een Ger. Touristenkampen als Terelj heb ik niet gezien, en ook niet gemist.

Als je de kans hebt zou ik zeker een tour van een week nemen. In de verschillende hostels in UB hangen briefjes van mensen die reisgenoten zoeken, dat drukt de prijs.

Wat het visum betreft: ik heb in Beijing betaald voor een spoedvisum, dat was de volgende dag klaar. Ik weet niet of dat nog steeds kan.

Bedankt Jenny! Goede info!

Via Wereldwijzer app

Hey,
Ondertussen al in Mongolie geweest?
Ik ga in het najaar dus ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Wat betreft de gids en driver, zakkenrollers, etc.

Groetjes,
Mirjam

Via Wereldwijzer app

Ha Mirjam,

Wat leuk! Ons plan is als volgt: 18 dagen in Centraal Mongolië,* beginnende op 19 mei, tot 5 juni. We hebben dus nog geen ervaringen in Mongolië, die zullen we waarschijnlijk pas na 7 juni kunnen delen, maar komen dan zeker op pimenjiska.nl!

Heb jij al een plan voor in Mongolië? En hoe ga je in Mongolië komen? Waar oriënteer je je op de reis?

We zijn benieuwd!

Via Wereldwijzer app

Hey!
Ik ga de Trans Mongolië Express doen.
Wil een tijdje in Mongolie verblijven, maar weet dus niet zo goed hoe ik me daar moet verplaatsen.
De excursies enz. Die je in Nederland kunt boeken vind ik erg duur.
Verder vind ik op internet ook niet erg veel informatie.

Dus ben erg benieuwd hoe jullie het gaan ervaren.
Ik wil o.a. Erg graag vanuit Ulaan Bator naar de Gobi woestijn.

Let me know:)

Via Wereldwijzer app

Bij aankomst in Ulan Baatar kun je ter plekke prima een excursie boeken. Gewoon langs verschillende guesthouses gaan (of bureautjes), ter plekke een groepje vormen met dezelfde plannen en dan de kosten delen.

Misschien lukt het ook om via internationale fora (bv. dat van de Lonely Planet) een aantal mensen te vinden die rond dezelfde tijd iets willen doen.

Er vertrekken echter dagelijks vele tours richting Gobi!

Thanks voor je reactie Jenny!

Heb jij ook enig idee wat zo’n tour ongeveer kost en hoelang die duurt?
Moet ik denken aan een week of langer? Zijn er andere tours mogelijk?

Via Wereldwijzer app

De prijs van de tour hangt af van het aantal km en de groepsgrootte, je deelt de kosten.

De duur van de tour kan alles tussen de 2 en 24 dagen ofzo zijn, dat hangt er vanaf waar jouw groepje voor kiest. Ik ging zelf ongeveer een week (zie m’n website).

Mirjam, we zijn net terug van onze tour door Centraal Mongolië en de Gobi. We hebben een supertijd gehad. Op pimenjiska.nl komen de komende week de eerste berichten online. Ik zal binnenkort hier ook onze ervaringen nog even samenvatten.

Weet je al wanneer je ongeveer vertrekt?

Via Wereldwijzer app

Ik vertrek in september/ oktober… Even afhankelijk hoe het lukt met sparen;-)

Wat was jullie ervaring qua tours boeken enz? Ik ben zo benieuwd!!

Hoi,

De samenvatting!

Naar Mongolië
Wij hebben ons visum eenvoudig aangevraagd in Bangkok, zie http://pimenjiska.nl/visum-voor-mongolie-in-bangkok.
Medereizigers uit Nederland vroegen het visum nog eenvoudiger aan in Nederland bij Het Honorair Consulaat van de Republiek Mongolië in Breda (paspoort via de post).

Tour boeken
Eerste nacht in Ulaanbataar slapen we bij Sunpath, één van de vele aanbieders van tours. Goed geslapen en de volgende ochtend een gesprek gehad voor een tour. We wisten al aardig wat we wilden. De manager van Sunpath bood een goedkope en prima, zij het vrij ‘standaard’, tour door Centraal Mongolië aan. We wilden toch nog even praten met Golden Gobi, voor ons gevoel dé aanbieder van tours (natuurlijk zag Sunpath dat liever anders). Drukte daar, maar er kon tijd worden gevonden om ons een hoop keuzes voor te leggen, waarvan ongeveer een derde buiten het standaard toeristische circuit leek te gaan. Daar kozen we voor, voor een hogere prijs (en na wat onderhandelen), 18 dagen voor $1156 (€842) p.p. met 4 personen een driver en een gids. Zie http://pimenjiska.nl/prijs-centraal-mongolie-tour.

De tour
De gids verzorgt ons eten (een goede reden om iets meer geld uit te geven aan je tour voor een gids die lekker kan koken). Vaak krijgen we redelijk westers eten met eenvoudige groente (pasta, soep met brood, (aardappel)salade, tomaat, komkommer, wortel, paprika). De locals zien liever dat ze ‘family food’ kookt (vleesgerechten), een leuke afwisseling als het smaakt en dat doet het ons vaak. Slapen op het platteland van Mongolie doe je in een touristen gerkamp, bij een familie thuis (afhankelijk van het seizoen soms een huis (zomer), vaak een ger), of in een tent waar je maar wilt.
We rijden best veel (gemiddelde rij-dag is zeker 5 uur rijden). De route: Ulaanbataar, Terelj National Park, Genghis Khan Statue Complex, Tsagaan Suvarga, door naar de Gobi (Yoliin Am, Khongoryn Els, Bayanzag), Ongiin Khiid, Naiman Nuur, Tsenkher Hot Springs, Kharkhorin, Hustai Nuuru, Ulaanbataar). Onderweg wordt geprobeerd contact te leggen met families voor een slaapplaats, lukt dat niet dan kamperen we. Soms koud, maar over het algemeen prima te doen, zeker als we eerst opwarmen bij een vuur en dan pas de twee slaapzakken, die we p.p. meekregen van Golden Gobi, ingaan.
We rijden op kamelen (1 dagdeel) en paarden (2 dagen), wandelen door de Yoliin Vallei (1 dag) en Naiman Nuur (2 dagen). Bezoeken een paar kloosters en musea en zien de wilde paarden. Een ongekend gave ervaring en wat mij betreft het hoogtepunt van onze reis van meer dan 9 maanden.
Zie http://pimenjiska.nl/categorie/landen/mongolie.

Er volgt nog meer informatie op onze site, al kan dat nog even duren.

Hopelijk geeft dit je een beetje een beeld en laat het weten als je nog vragen hebt!!
Anders alvast heel veel plezier, maar dat gaat zeker goedkomen in dit prachtige land!

He! Thanks. Super leuk om te lezen…

Misschien kun je me in het kort vertellen wat de mogelijkheden waren qua tours?
Want ik zit met de TME, ik moet van te voren mijn ticket boeken…
Hoeveel dagen zijn de gemiddelde tours?? Wat raad je aan…

Hai allen,

Ik zit met hetzelfde. Ik ben op dit moment bezig het boeken van mijn losse treintickets via Tiara tours, ik wil op eigen gelegenheid in Mongolië verblijven. In de ‘offerte’ die nu is opgemaakt voor de treintickets kom ik 28 sept. aan in Ulan Bataar en vertrek ik 10 okt. weer verder naar Beijing. Dat lijkt me misschien een beetje aan de korte kant? De tickets zijn nog niet geboekt dus ik kan de data nog wijzigen.

Wat ik me verder af vroeg, is het zo dat je steeds losse trips vanuit Ulan Bataar boekt? Dus bijv. Ulan Bataar - Gobi - terug naar Ulan Bataar? En dat je daarna weer een volgende trip boekt? Of kan je ook direct een complete rondreis boeken zonder tussentijds terug te keren naar Ulan Bataar?

Ik reis alleen en dus is het voor mij natuurlijk aantrekkelijk om ter plekke andere reizigers te vinden om een trip mee te boeken. Ik lees dat er in veel hostels briefjes hangen met oproepen hiervoor. Wat is jullie ervaring hiermee? Hoeveel dagen duurt het voordat je een groepje bij elkaar hebt en iets leuks geboekt hebt? Dan houd ik daar even rekening mee in mijn tijd voor Mongolie :slight_smile:

Weet iemand of er ook veel tours ter paard worden aangeboden?

Ik hoor het graag, alvast bedankt!!

Wat fijn om info te lezen over de trekkingen in mongolie. Ik vertrek 21 april met de TME naar Beijing. Heb een week in UB voor ik doorreis, maar taste nogal in het duister over ter plekke een tourtje boeken… Bedankt voor alle info.

Azieazie: een week in UB is wat kort voor een toertje, maar er zijn excursies van 3-4 dagen.

Terelj is een ger-kamp speciaal voor toeristen, kijk goed of je dat wilt en of er überhaupt opties zijn als je er bent.

Hoi allemaal,

Sorry, we hadden de updates even niet gekregen. Wat leuk dat er zo veel mensen reageren op dit topic!

@Mirjam88: Hopelijk nog op tijd… Bij de meeste operators kan je precies aangeven wat je wilt. Onze ervaring was dat bijna altijd binnen een dag ter plekke een tour te boeken was. Dat wil zeggen: overleggen wat je wilt (je laten adviseren) en overeenkomen v.w.b. een prijs. Zeker v.w.b. de prijs ben je dan wel afhankelijk van toevallige medereizigers. Reis je alleen en kan je die dag niemand vinden die met je wil vertrekken, dan loop je het risico dat je voor een ‘privé tour’ moet gaan. Afgelopen mei was het bij Golden Gobi zo druk dat er altijd wel iemand te vinden leek. Ik zou je aanbevelen dat te proberen, omdat je daar toch goed geld mee bespaart.

@Miek7: Zeker als je korter in Mongolië bent, zou ik kiezen voor een aaneengesloten tour, dat lijkt me sowieso het meest praktisch. Heen en weer is niet alleen tijdrovend, ook onnodig vermoeiend denk ik. Wij vonden Mongolië erg de moeite waard. Een tour van 18 dagen, zoals wij deden, was aan de lange kant (als ik het gemiddelde schat van de mensen die we tegen kwamen).

Beiden - wat Jenny zegt - er zijn ook korte tours te boeken. De hostels in Mongolië zijn zeer bereid je iets te bieden dat bij je wensen aansluit, zolang je daar ook een redelijke prijs voor wilt betalen.

Ook in aanvulling op Jenny: Gerkampen speciaal voor toeristen geven wel echt een andere ervaring dan overnachten bij de locals. Het is allemaal wat luxer v.w.b. eten en sanitair, maar wat minder ‘echt’.

Groetjes, Jiska en Pim