Mongolie rondreis

Ik heb een vraagje omtrent reizen in Mongolie. Er bieden zich veel (Belgische/Nederlandse) reisorganisaties aan, maar al bij al redelijk duur, of de data passen mij niet, of er ontbreken plaatsen die ik graag zou wil bezoeken… De planning is om zelf in juli naar Beijing te reizen, daar paar dagen doorbrengen, dan de trein van Peking naar Ulan Baataar te nemen om dan een rondreis doorheen Mongolie te maken (Gobi, Terelj national park, … enz.) liefst met overnachtingen in Gers en dan terug trein richting Beijing te nemen. Nu zijn er verscheidene lokale organisaties die tours aanbieden…Maar nu is mijn vraag of iemand hier reeds ervaring mee heeft met die lokale organisaties, in hoeverre is dat betrouwbaar van op afstand te boeken en hoe ‘veilig’ is het om als vrouw daar dan rond te reizen. Kan je dan aansluiten bij een internationale groep mss? Of heb je toch ervaringen met belgische/nederlandse reisorganisaties die zo goed waren (of niet) … Alle tips en info over rondreizen in Mongolie zijn welkom! :chin:

Hoi,

Ik ben 2 jaar geleden in Mongolie geweest. Niks van te voren geregeld, alleen treintickets (transmongolie express Moskou, Irkutsk, Ulan Bator, Beijing).
Overnacht in gana’s guesthouse (staat in de lonley planet, je kan in een Ger op het dak overnachten) en daar een driedaagse paardrijtour in Terelj geregeld met overnachting bij een mongoolse familie in een ger (prive). Je kan er ook tours met een auto regelen.

Mijn tip: Ga er heen, zoek een hostel wat je leuk lijkt, en regel terplekke met de hosteleigenaar een tour. Is volgends mij overal mogelijk.
Wij waren voor de 3 daagse tour (+vervoer erheen en terug) en 3 overnachtingen in Ulaanbaatar 100 dollar pp kwijt (tour alles inbegrepen) Voor dit geld kan je niet veel luxe (houten bed, gat in de grond en erg oud tuig voor de paarden met een gids die alleen mongools spreekt) verwachten, maar ik vond het een geweldige ervaring. De familie was (ondanks dat ze geen engels spraken) zeer gastvrij.

Je kan ook bij een organisatie overnachting in een commercieel tentenkamp regelen, meer luxe maar echt voor touristen, dus niet aan te raden als je bij de mongolen zelf wilt verblijven.

Als je niet alleen wilt reizen moet je in een hostel op het prikbord kijken, stonden genoeg oproepen van mensen die bv nog een persoon in de auto erbij zochten.

Nog een tip: neem een fles wodka en wat leuks mee (wij hadden stroopwafels mee) voor het gezin waar je verblijft en de gids mee, word echt gewaardeerd en ondanks dat de mensen er wel wat geld voor krijgen is het geen vetpot.

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Als je nog vragen hebt laat het me maar weten.

Ik heb het er echt geweldig gehad en door mongolie hebben we het defintieve besluit genomen om op wereldreis te gaan (nog 2 maanden en dan gaan we :wink:

Groetjes Inge

Inderdaad je kan veel beter ter plekke regelen. Veel makkelijker! Fantastisch land!:cheer:

Thanx voor de info!
En denk je dat wanneer je in Ulan Baator aankomt gauw een groep ofzo kunt vinden waar je kan aansluiten? Het is gewoon dat mijn vakantie beperkt is ( bouwverlof :mad:) en ik uiteraard zoveel mogelijk wil kunnen zien :wereld:
Ik reis samen met mijn vriendin, hoe veilig is het om als twee vrouwen daar ‘alleen’ of met gids rond te reizen?

Groetjes

Mongolie is juist heel makkelijk te bereizen als vrouw zijnde. Ik ben twee jaar geleden met me beste vriendin gegaan. Niet te veel twijfelen. Het komt allemaal goed.

Bouwverlof is in juli? Houd er rekening mee dat half juli het Nadaam Festival is. Dat is echt super om mee te maken, maar het kan heel lastig zijn om dan accomodatie te vinden. Boek dus zo vroeg mogelijk! Zie hier een verslag met foto’s: http://www.ikreis.net/main.php?cid=325

In heel veel hostels in Mongolie vind je wel briefjes met medereizigers. Probeer vooral een groep te vormen, want dat drukt de kosten. De gids waar ik toen mee op stap was, werkt inmiddels bij dit bedrijf: http://www.boerte-nomads.com/. Ik ben heel erg te spreken over haar!

Je moet in Ulan Baatar (maakt niet uit of je man of vrouw bent) heel goed oppassen voor zakkenrollers. Mannen met gelijkende kleding lopen ineens dicht op je (terwijl de straat leeg is), en voor je het weet ben je gerold. En een omschrijving als ‘die met dat witte T-shirt’ is niet precies genoeg als er ineens 6 mannen met witte shirts om je heen staan. Zeker niet als je bedenkt dat hun maatje er met je geld vandoor is. Laat je pinpas en creditkaart dus vooral achter op een veilige plek, en neem slechts een zeer kleine hoeveelheid cash mee. Verdeel dat over zoveel mogelijk zakken.