Super tof dat je naar Mongolie gaat, wil er graag weer naar terug.
Ten eerste. Deze maanden kunnen nog redelijk koud zijn. De zomermaanden juni-juli-augustus zijn veel aangenamer. Tenzij je wel een beetje tegen wat kou kan.
Heb zelf locals gevonden en met hun op pad geweest. En hun 10-15 euro per dag/persoon betaald voor de paarden, gids en wat eten.
Zelf heb ik een meisje ontmoet die toevallig in de toerisme zit en dat studeert. Zij heeft ons geholpen aan een chauffeur met zijn onverwoestbare russische busje (half 4wd, half tank :P). Daarmee zijn we in 7 dagen, 2000km van UB naar Bayan Olgiiy gegaan. Super vet. Zou er echter wel iets meer tijd voor nemen. We moesten het namelijk erg gehaast doen.
Ten westen van Bayan Olgiiy heb je een NP, Tavan Bogd. Hier hebben we gehiked 2 dagen en 3 dagen met paard rond getrokken en op 2 plekken 2 dagen gekampeerd. Super mooi allemaal. Maar neem je tijd.
Pas ook op voor de Mongoolse mannen. Kunnen erg agressief zijn en zijn ook vaak dronken door het wodka drink gedrag dat ze hebben aangeleerd van de russen. Dus REIS niet alleen als meisje. Ik raad dit niet snel aan in veel landen. Maar hier zeker weten wel. Heb om de week bijna wel een gevecht gehad. 2 keer moesten we echt met een paar andere jongens een Mongoolse jongen rustig houden, tot een keer toe zelfs vastbinden. Met andere woorden wees heel voorzichtig.
Hostels. Verblijf in the Green Steppe Guesthouse. zit schuin tegenover de Golden Gobi hostel. Het is er een beetje rommelig. Maar ze zijn er erg behulpzaam en vriendelijk, hebben als enige een leuke achtertuin en kikken je er niet uit als je bij hun geen tour boekt. De 3 bekendste hostels, Golden Gobi, UB Guesthouse en nog een andere vlak in het centrum, waar ik de naam zo even niet meer van weet, kikte me er allemaal na 2 dagen uit toen ze er achter kwamen dat ik niet een toer bij ze zou gaan boeken en wat zelf wou gaan organiseren.
Zo ben ik uiteindelijk bij de Green Steppe terecht gekomen.
Tenzij je gewoon makkelijk een tour wil boeken, dan maakt het niets uit. Maar dan ben je wel dief van eigen portemonnee.
Nog een tip, neem vitamine pillen mee. Groenten en fruit groeien niet tot nauwelijks in Mongolië en worden geïmporteerd uit China. Dit is lage kwaliteit en erg duur.
Ook trad er 2x per week een Mongools rockbandje op in een kroeg in het centrum. Slechts voor een half uurtje, volgens mij op donderdag en zondag avond. Maar het is de moeite waard. Ze spelen met echte Mongoolse instrumenten. De band heet Altan Urag. Google maar even of vraag het na. Is de moeite waard. En in deze bar kom je veel internationale mensen tegen.
Elke auto in Ulan Bataar is een taxi. Steek gewoon je hand uit en er stopt vanzelf een auto. Neem juist niet de officiële taxi’s maar een gewone auto’s. 2x zo goedkoop vaak. Spreek voordat je instapt wel de prijs af. Meestal licht het rond de 1000-3000 tugrik 0,5-1,5 euro. Van station naar centrum, was iets van 2000, zo uit mijn hoofd. En het zal je opvallen dat bijna elke auto je wel op zal pikken. Is de ene te duur, neem gewoon de volgende. Locals doen het zelf ook.
Check de zwarte markt uit, voor eventuele traditionele kleding en voedsel. Ook kan je er heel goedkoop handgemaakt materiaal kopen voor paardrijden.
Als je in gers bij Mongoolse families op bezoek gaat, neem een zakje snoep mee voor de kinderen.
Als laatste, ben je een keer lui en wil je een rustig avondje. Ze hebben in UB een 2 of 3-tal spot goedkope bioscopen. Van goede kwaliteit maar wel altijd erg snel vol. Dus wees op tijd. +/- 3 euro voor een kaartje.
Het enige negatieve dat ik over Mongolië kan melden zijn de dronken mannen die willen vechten. Verder ben ik echt verliefd geworden op het land. Heb er zelfs een paar maanden een Mongoolse vriendin op nagehouden. Het zijn rustieke mensen die vooral buiten de steden nog echt van de natuur leven, echte nomaden. Weinig toeristen, een land open voor avontuur!
Enjoy and take care!
Heb je nog info nodig laat het me weten.
Mijn oude blog is offline, maar wil binnenkort weer een nieuw blog de lucht in doen. Moer informatief gericht. Zal vooral uitgebreid informatie geven over Mongolië, omdat het echt een top land is voor reizigers. Je kan jkswalkoflife ook vinden op facebook. Zal daar de lancering van de nieuwe website ook op zetten.