Mongolie te paard

In de maand Juni 2012 kom ik via Rusland Mongolië binnen en gezien het het land van de paarden is, dacht ik hier moet ik gewoon iets mee doen. Ook ben ik niet zo van de toeristische activiteiten, dus toen ik van een vriend van mij hoorde dat een vriend van hem met nog 2 anderen paarden hadden gekocht om hiermee een stuk van Mongolië te ontdekken op een echt avontuurlijk manier was ik verkocht. Dit klinkt gewoon als een te mooi avontuur om links te laten liggen. Vooral toen ik hoorde dat hij maar 200 euro voor zijn paard had betaald en 'm weer voor 100 heeft verkocht.

Het tofste zou zijn als we met in totaal 4 mensen 3 a 4 weken Mongolië ter paard zouden kunnen verkennen.

Wil je meer weten over wie ik ben, check mijn website:
www.jkswalkoflife.nl

CHeers, JK

Ha JK,

Ik wil graag in april/mei 2014 naar Mongolie om daar te gaan paardrijden. Ik ben heel benieuwd hoe jouw reis is bevallen en of je nog tips hebt.

Groetjes,
Marlies

Super tof dat je naar Mongolie gaat, wil er graag weer naar terug.

Ten eerste. Deze maanden kunnen nog redelijk koud zijn. De zomermaanden juni-juli-augustus zijn veel aangenamer. Tenzij je wel een beetje tegen wat kou kan.

Heb zelf locals gevonden en met hun op pad geweest. En hun 10-15 euro per dag/persoon betaald voor de paarden, gids en wat eten.
Zelf heb ik een meisje ontmoet die toevallig in de toerisme zit en dat studeert. Zij heeft ons geholpen aan een chauffeur met zijn onverwoestbare russische busje (half 4wd, half tank :P). Daarmee zijn we in 7 dagen, 2000km van UB naar Bayan Olgiiy gegaan. Super vet. Zou er echter wel iets meer tijd voor nemen. We moesten het namelijk erg gehaast doen.

Ten westen van Bayan Olgiiy heb je een NP, Tavan Bogd. Hier hebben we gehiked 2 dagen en 3 dagen met paard rond getrokken en op 2 plekken 2 dagen gekampeerd. Super mooi allemaal. Maar neem je tijd.

Pas ook op voor de Mongoolse mannen. Kunnen erg agressief zijn en zijn ook vaak dronken door het wodka drink gedrag dat ze hebben aangeleerd van de russen. Dus REIS niet alleen als meisje. Ik raad dit niet snel aan in veel landen. Maar hier zeker weten wel. Heb om de week bijna wel een gevecht gehad. 2 keer moesten we echt met een paar andere jongens een Mongoolse jongen rustig houden, tot een keer toe zelfs vastbinden. Met andere woorden wees heel voorzichtig.

Hostels. Verblijf in the Green Steppe Guesthouse. zit schuin tegenover de Golden Gobi hostel. Het is er een beetje rommelig. Maar ze zijn er erg behulpzaam en vriendelijk, hebben als enige een leuke achtertuin en kikken je er niet uit als je bij hun geen tour boekt. De 3 bekendste hostels, Golden Gobi, UB Guesthouse en nog een andere vlak in het centrum, waar ik de naam zo even niet meer van weet, kikte me er allemaal na 2 dagen uit toen ze er achter kwamen dat ik niet een toer bij ze zou gaan boeken en wat zelf wou gaan organiseren.
Zo ben ik uiteindelijk bij de Green Steppe terecht gekomen.
Tenzij je gewoon makkelijk een tour wil boeken, dan maakt het niets uit. Maar dan ben je wel dief van eigen portemonnee.

Nog een tip, neem vitamine pillen mee. Groenten en fruit groeien niet tot nauwelijks in Mongolië en worden geïmporteerd uit China. Dit is lage kwaliteit en erg duur.

Ook trad er 2x per week een Mongools rockbandje op in een kroeg in het centrum. Slechts voor een half uurtje, volgens mij op donderdag en zondag avond. Maar het is de moeite waard. Ze spelen met echte Mongoolse instrumenten. De band heet Altan Urag. Google maar even of vraag het na. Is de moeite waard. En in deze bar kom je veel internationale mensen tegen.

Elke auto in Ulan Bataar is een taxi. Steek gewoon je hand uit en er stopt vanzelf een auto. Neem juist niet de officiële taxi’s maar een gewone auto’s. 2x zo goedkoop vaak. Spreek voordat je instapt wel de prijs af. Meestal licht het rond de 1000-3000 tugrik 0,5-1,5 euro. Van station naar centrum, was iets van 2000, zo uit mijn hoofd. En het zal je opvallen dat bijna elke auto je wel op zal pikken. Is de ene te duur, neem gewoon de volgende. Locals doen het zelf ook.

Check de zwarte markt uit, voor eventuele traditionele kleding en voedsel. Ook kan je er heel goedkoop handgemaakt materiaal kopen voor paardrijden.

Als je in gers bij Mongoolse families op bezoek gaat, neem een zakje snoep mee voor de kinderen.

Als laatste, ben je een keer lui en wil je een rustig avondje. Ze hebben in UB een 2 of 3-tal spot goedkope bioscopen. Van goede kwaliteit maar wel altijd erg snel vol. Dus wees op tijd. +/- 3 euro voor een kaartje.

Het enige negatieve dat ik over Mongolië kan melden zijn de dronken mannen die willen vechten. Verder ben ik echt verliefd geworden op het land. Heb er zelfs een paar maanden een Mongoolse vriendin op nagehouden. Het zijn rustieke mensen die vooral buiten de steden nog echt van de natuur leven, echte nomaden. Weinig toeristen, een land open voor avontuur!

Enjoy and take care!

Heb je nog info nodig laat het me weten.
Mijn oude blog is offline, maar wil binnenkort weer een nieuw blog de lucht in doen. Moer informatief gericht. Zal vooral uitgebreid informatie geven over Mongolië, omdat het echt een top land is voor reizigers. Je kan jkswalkoflife ook vinden op facebook. Zal daar de lancering van de nieuwe website ook op zetten.

Wow super bedankt voor deze uitgebreide informatie. Ik zit zelf te denken om toch een tour te boeken, omdat ik dus hoogstwaarschijnlijk als meisje alleen ben en omdat ik merk dat mijn ouders/familie het erg riskant vinden als ik gewoon met locals ga (heb dit inderdaad ook al een keer eerder uitgezocht –> heb gewoon via via wat locals leren kennen en gevraagd wat het zou kosten om 18 dagen te gaan paardrijden en dat was inderdaad iets van 10 euro per persoon/per paard/per dag. Het punt is alleen wel als er dan wat met je gebeurd ben je in de middel of nowhere. Het voordeel van zo’n georganiseerde reis is dat ze vaak een sateliet telefoon hebben en een back-up auto, wat als je toch echt 2 a 3 weken wilt gaan paardrijden misschien wel fijn is.

Ik heb nu een tour gevonden van 20 dagen (waarvan 12 dagen echt paardrijden) die je een groot gedeelte van mongolie laat zien; Bayan Gobi Woestijn en zijn zandduinen, Arkhangai steppe en vulkanen en Lake Khövsgöl en zijn wouden. Kosten zijn een kleine 2200 euro per persoon en er zit 1 binnenlandse vlucht bij ingebrepen. Denk je dat dit stukken goedkoper te regelen zou zijn met een tour ter plaatsen?

Ik merk dat ik het best lastig in te schatten vind. Ik ben redelijk bereisd (Ghana, Kenia, Zuid-Oost Azie, Australie) en ik ben heel lang 1,88 meter, niet snel bang, maar merk toch dat dit een totaal ander land is en ik het moeilijk in te schatten vind hoe veilig/makkelijk het is om alles met locals te regelen om de dure toeristen tours te omzeilen. Ben benieuwd wat jouw gedachten hier omtrent zijn (even rekening houdend met dat ik alleen ben en waarschijnlijk niet snel iemand vind die ook 2 a 3 weken wil gaan paardrijden.

Groetjes,
Marlies

Ter plekke is altijd goedkoper. Waarschijnlijk 1/2 tot 1/4 van die 2200, is in elk land zo. Goed te regelen ook.

Maar indien je toch nog overweegt om met locals te gaan. Er zijn zat andere backpackers die dat ook willen. Was zelf ook alleen en heb 5 anderen erbij verzameld. Dit kost echter wel wat tijd om dit rond te krijgen. Maar ook wel weer leuk. In mijn inziens iig. Ben zelf nogal ondernemend in dit soort dingen.

En ja sateliet telefoon. Als je van een paard valt ben je sowieso de sjaal als je verkeerd terecht komt. Zo’n satelliet telefoon is alleen om niet te verdwalen en die locals kennen hun omgeving op een duimpje. Zelfs in woestijnen. Ik houd zelf wel van het onbekende avontuur. Maar hier zitten altijd wel iets meerdere risico’s aan, maar dat maakt jij het reizen voor mij zo leuk.

Succes en veel plezier met keuzes maken. Ik zal het sowieso aanbevelen om gewoon ter plekke wat te regelen, desnoods je erg weinig tijd hebt en je geld te over hebt.

CHeers

1 like

wij zoeken nog iemand!
Team Rumfles
zoekt crew-lid voor de expeditie naar Mongolië

Sommige dingen wil je niet aan toeval over laten en daarom zoek Rumfles een reislustig persoon. Wanneer “de main groep” te paard richting het Altai gebergte trekt, zal jij een team vormen samen met Frank en twee locals (de support groep). Om de 2 à 3 dagen komen we samen op een afgesproken coordinaat. Hier overnachten we als één grote groep en we delen verhalen. genieten van welverdiende rum, muziek en een hartverwarmend kampvuur.

Je zal semi zelfstandig reizen vanaf Olgii (West-Mongolië) in een oud Russisch 4x4 busje, waarin je 1 tot 8 uur per dag hobbelt over weinig gebruikte routes, door stroompjes,beginnende rivieren, over steppes, bergen en heuvels, om als hoofddoel ons waar nodig uit de brand te helpen. Taken tijdens je reis zullen onder andere zijn:
Ziekenverzorger (EHBO/EHBBO(Bergsport))
Cameraman en/of
Kwartier meester

Veder zijn de mogelijkheden oneindig! Zo zijn er mogelijkheden tot vissen, wandelen, zwemmen, toegankelijke bergen beklimmen of dagtochten maken te paard of per kameel, maar ook boogschieten en veel interactie met locals zullen tot de orde van de dag behoren.

op dit moment hebben we nog plek voor 2 personen !

kijk op onze website Rumfles.nl

Wanneer gaan julie die kant op?

Via Wereldwijzer app

We gaan 9 july tot 7 augustus

Hoi Jeroenk ik ga dit jaar voor de tweede maal naar Mongolie om daar per paard te reizen. Kun je mij misschien helpen aan je contacten daar? we willen niet in een groepsreis. Maar wel het een en ander voorbereiden vanuit Nederland.
groet van Anne Marie & Ruth

Weet niet of je al ben gaan rijden in Mongolie Marlies , maar wij twee vrouwen willen dit jaar 2 a 3 weken. We hebben veel paard rij ervaring en ook eerder in mongolie gereden z,n twee weken. Ook als je wel bent gegaan hebben we graag even contact met je als dat kan. Groet van Anne Marie en Ruth

Wow, ik heb ook wel interesse. Is er nog iemand die wil gaan?

Jeroen,

ik ben in April/mei even in mongolie ( stop tijden mongolie express) en heb veel aan jouw info!! Bedankt zeg!! Zeker de tip omtrent de mannen… Verblijf, markt en die band!! Top!!