Tips zelf met camper door Nieuw Zeeland

Wij gaan eind 2008 voor 6 weken naar Nieuw Zeeland en willen dan met een camper rondtrekken. Heeft iemand goede ervaringen met het regelen hiervan vanuit Nederland/reisorganisatie? We willen graag zelfstandig reizen, dus niet in een groep wat veel reisorganisaties aanbieden.

Graag willen we kennismaken met de Maori’s, maar dan niet de standaardexcursie. Bijvoorbeeld een dag of 3 met de Maori’s optrekken.
Wie heeft hier ervaringen mee?

En natuurlijk zijn alle andere tips (buiten de reisbrochures om) van harte welkom!!

Ik ga eind februari zelf 4 weken door Nieuw Zeeland. Ik ben nu bezig om het te boeken met www.nieuwzeelandonline.nl.
Deze hebben een standaard reis waarbij je zelf de onderdelen kunt kiezen. Zo ook een Maori Forest Trail van 2 dagen.
Maar ik denk echter dat ik alleen de vlucht, de auto en 2 keer een hostel/B&B/Cabin bij hun boek.

Ik ben zelf al in 2002 met een georganiseerde toer daar geweest en ik wil nu naar de plekken waar ik nog niet geweest ben. Na een paar dagen vertoeven in Rotorua, Kaikoura, Queenstown, enz. wil ik nu ook die andere dingen zien. Met eigen auto lijkt me de beste optie.

Dus ik ga er eerst met autohuur vanaf het vliegveld (zo kan ik ook bij auckland makkelijk alles daar regel.) in een hostel/BB/Cabin in Auckland (voor goede rust na een jetlag).
Ik huur geen camper want dat gaat het me wel heel veel kosten. 4-5 keer zoveel als met de auto. De auto huur ik voor 25 euro per dag incl. verzekering.

Daar wil ik dan bij de Visitors Infomation Centre de diverse informatie halen om mijn plan compleet te maken en meerdaagse hikes te boeken (sommige hikes mogen maar 10 man per dag starten omdat anders de berghutjes vol zitten.)

Voor de rest van de tocht ga ik met een tent, licht gewicht want ik wil een goede tent (niet zo’n slechte lekke huur tent) en die moet dus mee in m’n rugzak van af nederland.
De overtocht Noord-zuid regel ik te plaatsen.
Ook de in christchurch zit ik een hostel/BB/Cabin. kan ik m’n tent en zo goed inpakken en goed rusten voor een lange trip.

Voor de dingen die ik daar wil gaan bezoeken ben ik dus op de bovenstaande websites aan het zoeken en ik plan m’n afstanden via http://www.wises.co.nz/ een goede route-planner met extra info.

Ik zal m’n ervaring later wel hier op het forum zetten.

Bedankt voor je uitgebreide reactie. We zullen de genoemde websites zeker gaan bekijken. Ook zijn we natuurlijk benieuwd naar je ervaringen als je weer terug bent.
Alvast een hele fijne vakantie!