Tips voor Zuid Amerika!

Hoi,

Ik ben van plan vanaf half januari 2011 voor 8 maanden op reis te gaan, voornamelijk naar Zuid-Amerika. Ik heb nu Peru, Argentinie en Brazilie in mijn hoofd. Ik heb alleen gelezen dat het voor april in deze landen niet echt slim is heen te gaan ivm het weer(regen, onbegaanbare wegen, hitte, gesloten parken etc.). Heeft iemand hier ervaring mee of tips welke landen tof zijn, in welke periode??

Ik hoor het graag!

Gr. Inge

Ik ben ook benieuwd naar reacties op jouw vraag. Ben van van plan dezelfde periode te gaan, maar wil na drie maanden door naar Noord Amerika en dan Azië.

Hallo Inge,

Half Januari? Dat is zo ongeveer de beste tijd om door Patagonie te reizen wat het weer betreft in ieder geval. :zon02:
En als je vanaf maart/april dan naar het noorden trekt (b.v. Iguazu watervallen) zal het er wat minder heet zijn…

Groeten,
Grietzen

Ok Tnx voor de tip en reactie! Is het dan ook te doen met regen, bereikbaarheid etc.?
Heb jij nog mooie ervaringen daar opgedaan? (tips, mooie dingen die je hebt gezien etc.?)

Gr Inge

Tsja, januari en februari zijn wel de beste maanden om door Patagonia te reizen, maar ik kan natuurlijk niet garanderen dat het nooit zal regenen. In Argentinie heb ik overigens nooit problemen gehad met begaanbaarheid van de wegen. Hoe ga je reizen? Met de bus? Huur-auto?

Tips voor Argentinie? Ik vond Parque Nacional Los Alerces mooi, rond Bariloche kun je mooie trektochten maken in het Nationale park Nahuel Huapi, De zeven-meren route van Villa La Angostura naar San Matin de los Andes route is erg mooi, zeker op de fiets (maar dan weer niet in januari of februari als de autos veel stof doen opwaaien en je alleen maar stof zit te happen :mad: op het eerste stuk van Villa La Angostura naar het noorden…).

Ook de nationale parken Talampaya en Ischigualasto zijn erg indrukwekkend, San Ignacio Mini is leuk als je toch op weg bent naar de overgetelijke Iguazu watervallen die je niet mag missen!

Voor Paraguay heb ik eerder tips gegeven die je via de volgende link kan bereiken:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=84347

Ben wel in Brazilie en Peru geweest maar niet zo lang om je de beste tips te kunnen geven.

Groeten,
Grietzen

1 like

De ergste regen in Peru valt in februari. Maar ik heb er al twee keer gereisd tijdens regenseizoen (1x januari - april, 1x maart-april) en het verschilt heel erg per gebied. Het is een enorm groot en bergachtig land (volgens mij wel groter dan Frankrijk en Spanje samen), dus als het in de ene stad regent, kan het verderop gewoon mooi weer zijn. Ook hebben fenomenen zoals El Niño en de klimaatverandering er wel effect op dus eigenlijk kan je er niet echt een pijl op trekken. Gewoon gaan zou ik zeggen, en je kunt altijd nog op internet kijken of het even verderop mooier weer is en daarheen reizen.
Ik heb wel vaker in andere landen ook gereisd in tijden dat het eigenlijk regenseizoen was, of nog winter. Maar daardoor is het dan ook net wat rustiger qua toeristen, en zijn hotelletjes en tours vaak goedkoper. Dus dat kan juist ook een voordeel zijn.

Verder is Semana Santa (de week voor en tijdens Pasen) een superleuke week om in Peru te zijn (en ik denk in al die andere katholieke landen ook wel mooi). Vooral in Lima en in Ayacucho in Peru pakken ze dan enorm uit met kerkelijke rituelen, processies (rondsjouwen met gigantische maria- en jezusbeelden), in Ayacucho maken ze zelfs prachtige zandmozaieken op de grond (schilderijen van gekleurd zand) die ze met een processie meteen weer kapot lopen.

http://www.pbase.com/cile/image/58458986/medium.jpg
zandmozaiek voor Semana Santa voor Pasen, zie mensen ernaast voor hoe groot het is

Als je Brazilië tot het laatst bewaart, realiseer je dan wel dat het ongeveer 2x zo duur is als Peru. Dus dan kan dan flink schrikken zijn. Ook is het qua taal misschien niet de meest logische combi. Ik weet niet of je Spaans en/of Portugees wilt leren?
Wel is het een totaal andere cultuur dan Peru dus wat dat betreft maakt het je reis wel heel afwisselend.
Bolivia en Peru zijn logistiek gezien vrij makkelijk te combineren. Bij het Titicacameer kun je de grens over. Bolivia is ook echt de moeite waard. Er komen minder toeristen. De Salar de Uyuni (zoutvlakte, gekleurde meren en bergen, geisers, rare Dali-achtige rotsen, eilandje vol 5 meter hoge cactussen, etc etc) is een van de mooiste en indrukwekkendste gebieden die ik ooit ter wereld heb gezien. Google maar eens wat foto’s ‘Salar de Uyuni’ en ‘Laguna Colorada’.

Qua jungle / Amazonewoud kun je trouwens beter in Bolivia of Peru naar de jungle, ook weer vanwege de kosten. En aan die bomen zie je echt niet in welk land ze staan, het is gewoon één enorm regenwoud en alle rivieren komen uiteindelijk in de rivier de Amazone uit!

Van Brazilië vond ik vooral de overige national parks echt verrassend mooi. Bij Brazilië denk je toch vooral aan carnaval en de Amazone, maar ze hebben ook supermooie national parks met grotten, watervallen, tafelbergen, gekleurde stroompjes met rood water, gekleurd zand, heel vreemde rotsen, duinen met meertjes…
Op mijn website kun je wel zien welke ik heb bezocht, en foto’s kijken. De naam staat er vaak bij, dus dan kun je ook in een Lonely Planet of andere reisgids opzoeken of het in jouw plannen past.

Voor Zuid-Amerika geldt over het algemeen dat binnenlandse vluchten (dus binnen Peru, of binnen Brazilië) best betaalbaar kunnen zijn, maar een vlucht over een grens is vaak bizar duur (bv. van La Paz naar Lima). Dan kun je beter met een bus de grens over gaan en daarna een binnenlandse vlucht. Maar zelf probeer ik vliegen zoveel mogelijk te mijden vanwege het milieu, en ook omdat het vaak leuk is om het uitzicht van de bus te bekijken. Je ziet dan heel veel van het dorpsleven waar geen toerisme is.

Maar in giga-landen zoals Brazilië en Argentinië ontkom je er misschien niet aan.

Hier trouwens een mooie reportage van een treinreis in Argentinië waarbij het vooral gaat om de gesprekken met de mensen over het dictatoriale verleden en alle verdwenen mensen.
http://futureexpress.ncrv.nl/ncrvgemist/future-express-in-argentinië

Succes!

1 like

In 8 maanden kun je ook nog wel een groot deel van Chili en Bolivia erij pakken. Ook zeker de moeite waard.

Ik ga in april, mei en juni 2011 voor een aantal maanden naar Zuid- Amerika. Argentinië, Chili, Peru en Bolivia staan op ons programma. De Lonely Planet staat natuurlijk vol tips, maar wat mogen we écht niet missen…?

Hoi Loafer,

Ik zou even een nieuw topic aanmaken voor je vraag.

Ja dat wil ik ook weten!! Ik ga 31 januari voor 10wk naar Argentinie, chili en Peru! Wat mogen we niet missen??!!

8 maanden is een mooie periode. Zoals al gezegd is, ik zou zeker Chili en Bolivia dan ook gaan bekijken. Vanuit Argentinië heb je voor beide landen meerdere plekken waar je prima de grens over kan gaan. Salar de Uyuni is wel echt een hoogtepunt in Bolivia.

Oeps, sorry. Kan ik em nog verplaatsen?!