Ik vlieg 22 november naar Buenos Aires en 9 januari vanaf Santiago naar huis. Ik heb alleen de vlucht geboekt en reis alleen.
Ik wil in ieder geval Peninsula Valdez, Patagonie en paaseiland bezoeken. Ik twijfel over Talampaya, Chiloe, zuidpool. De rest is nog open en alles is mogelijk. Ik hoor heel graag tips omdat ik 7 weken heb, heb ik niet echt haast. Vooral vanaf het gebaande pad trekt me.
Is dit op eigen gelegenheid en met openbaar vervoer te doen of moet ik echt een auto huren en sommige stukken met een organisatie reizen?
Weet iemand een betrouwbare gids / reisorganisatie om Patagonie mee te reizen zodat ik zoveel mogelijk zie en hopelijk niet tegen de hoofdprijs. Of is dit ook op eigen gelegenheid te doen?
Patagonie is goed zelf te doen, ga in ieder geval zeker naar torres del paine en de perito moreno gletsjer en eventueel nog naar el chalten 225 km. Boven el calafate.
Als je echt van de gebaande paden af wilt kun je bij el chalten een tocht maken naar villa o higgins in chili waar de carretera austral begint (of eindigt) en 1250 km. Noordelijker in puerto montt eindigt wat weer mooi aansluit met chiloe wat je per se wilde zien.
Openbaar vervoer is er wel maar niet frequent, maar in dit gebied is voldoende te bewonderen.
Ik raad je in ieder geval aan een deel van deze weg te bereizen, een klein beetje zoeken op youtube en je vind de mooiste plaatjes van deze streek.
Ook het merengebied is erg de moeite waard.
Wij reisden altijd met een huurauto wat veel vrijheid geeft maar redelijk aan de prijs is en je de auto weer bij het beginpunt in moet leveren om erg hoge drop of kosten te vermijden.
Ga in elk geval veel lezen en informatie inwinnen over argentinie en chili want daar kun je veel profijt van hebben.
Veel reisplezier
Hoewel je vast graag alle vrijheid wilt, zou ik toch even op www.lan.com kijken voor de beste data om naar Paaseiland te vliegen. En onder de 600 euro ga je zeer waarschijnlijk niet uitkomen. Iets om rekening mee te houden in je planning lijkt me Verder is het in november vrij druk met toeristen en vanaf de laatste week december helemaal. Zeker voor die laatste 2 weken van je reis zou ik dus wel eea van tevoren vastleggen om geen problemen tegen te komen.
Heb 3 maanden van zuiden naar het noorden van Chili gereisd. In die 3 maand heb ik slechts 1 keer dat de meeste hostels vol zaten, kwam 's avonds om 23 uur pas aan met de bus, alle andere keren was het geen probleem. Ikhad overigens wel een tent bij me.
Busvervoer is super goed geregeld, dagelijks of 2 keer dagelijks rijden er verschillende busmaatschappijen tussen de verschillende plaatsen.
Een reisorganisatie heb je mijn inziens niet nodig, overbodig.
Als je niet van toeristische trekpleisters houd en al vaker een gletsjer hebt gezien zou ik Perito Moreno skippen, te toeristisch. El Chalten is wat dat betreft leuker en heeft mooie dagwandelingen evt met kamperen.
Torres del Paine is zeer de moeite waard. Vond valle de france het mooiste.
Bariloche (Arg) vond ik ook zeer de moeite waard.
Puerto Varas en NP Vicentes de Rosales ook erg mooi.
Pucon was voor mij het beste, beklimming vulkaan, dagwandelingen, thermaal baden, meerdaagse wandelingen.