Ik vlieg 22 november naar Buenos Aires en 9 januari vanaf Santiago naar huis. Ik heb alleen de vlucht geboekt en reis alleen.
Ik wil in ieder geval Peninsula Valdez, Patagonie en paaseiland bezoeken. Ik twijfel over Talampaya. De rest is nog open en alles is mogelijk. Ik hoor heel graag tips omdat ik 7 weken heb, heb ik niet echt haast. Vooral vanaf het gebaande pad trekt me.
Is dit op eigen gelegenheid en met openbaar vervoer te doen of moet ik echt een auto huren en het via een organisatie regelen?
Weet iemand een betrouwbare gids / reisorganisatie om Patagonie mee te reizen zodat ik zoveel mogelijk zie en hopelijk niet tegen de hoofdprijs. Of is dit ook op eigen gelegenheid te doen?
Ik zou eerst naar Peninsula Valdez gaan zodat je walvissen kunt zien (trekken meestal half dec. weg). Kijk anders voor een indruk op onze niet comm. site www.bjusterbaarlik.nl hoe en via wie, wij het hebben geregeld. Wij hadden echter maar 4 weken, maar je kunt voor de div. plaatsen/regio’s in ieder geval een blik werpen. Dit was onze route:
Dag 01 Vlucht van Schiphol – São Paulo – overstappen – vlucht van São Paulo – Buenos Aires
Dag 02 Ochtend vrij – middag stadstour
Dag 03 Vrije dag BA
Dag 04 Trein Tigre (rivierendelta met zodiak)
Dag 05 Vrije dag BA
Dag 06 Ushuaia
Dag 07 Nat. Park Vuurland (lunch buiten, kano)
Dag 08 Boottocht Beaglekanaal
Dag 09 Vrije dag Ushuaia (stoeltjeslift Glaciar Martial) – middagvlucht El Calafate
Dag 10 Met catamaran langs gletsjers en ijsbergen
Dag 11 Perito Moreno gletsjer (o.a gletsjerwandeling
Dag 12 Ochtend busreis El Calafate – El Chaltén – middag vrij
Dag 13 Ochtend vrij – namiddag bus El Calafate en vlucht El Calafate - Trelew (Puerto Madryn)
Dag 14 Península Valdéz, boottocht zodiak met walvissen
Dag 15 Ochtend Punta Tombo (pinguïns) – middag Puerto Rawson (met zodiak kortsnuitdolfijnen)
Dag 16 Vrije dag (ev snorkelen met zeeleeuwen
Dag 17 Ochtend bus San Antonio Oeste – ’s avonds ‘Tren Patagónico**’ **(slaap)trein naar Bariloche
Dag 18 Rond middaguur aankomst Bariloche
Dag 19 Met huurauto door omgeving
Dag 20 Met huurauto door omgeving – ’s avonds diner met Jack en Mariela
Dag 21 Met huurauto door omgeving
Dag 22 Met bus naar Esquel – vlucht Esquel – Buenos Aires – vlucht Buenos Aires – Iguazú
Dag 23 Vrije dag
Dag 24 Braziliaanse kant watervallen
Dag 25 Argentijnse kant watervallen
Dag 26 Vrije dag
Dag 27 Vrije dag
Dag 28 Vlucht BA – São Paulo – overstappen – vlucht São Paulo – Schiphol
Dag 29 Aankomst Schiphol
Reizen op eigen gelegenheid en het openbaar vervoer zijn prima te doen.
Als je evt naar de zuidpool wilt. De hostels in Ushuaia hebben vaak last minute aanbiedingen.
Voor de helft van het geld is een paar daagjes wachten op een plekje wel waard.