Aangezien LOT onze tickets naar Hanoi cancelde, heb ik nieuwe tickets moeten boeken. Op dezelfde datums reizen was nu zoveel duurder, dat ik voor een andere optie gekozen heb. We vliegen nu naar Saigon. Ondertussen heb ik m’n geld teruggekregen, maar de binnenlandse vlucht die ik geboekt had van Haiphong naar Saigon vergoeden ze niet en deze vlucht kan ik niet naar een andere datum verschuiven. We reizen low-budget, dus ik zit me suf te piekeren of het toch niet op de één of andere manier mogelijk is om hem toch in te passen in ons reisschema.
We komen aan in HCMC op 28 juni om ca. 20.00 en de vlucht van Haiphong naar HCMC is op 10 juli om 14.45. Als ik graag in de tussentijd naar Hoi An/Hue en Hanoi/Halong Bay zou willen, hoe zou ik dat dan moeten plannen?
We vliegen pas op 26 juli weer terug, dus we hebben nog behoorlijk wat tijd over dan.
Ik had je nieuwe route gelezen ivm met het cancelen van de vluchten van Lot.
Je zit dus met deze vlucht in je maag.
Nu ga ik iets schrijven, maar denk dat je dit al hebt geprobeerd.
Zo niet een optie en anders voor andere mensen.
De vlucht Haiphong naar Saigon gaat waarschijnlijk met Va of Jetstar?
Waarschijnlijk heb je een “super saver ticket” bij VA gekocht.
Dan houdt het op.
Maar misschien heb je wel een " saver ticket " ?
Dan kan je wel wisselen in tijden en zelfs voor je betaalde geld een andere vertrek en aankomst krijgen.
Wel dan een bedrag van rond de 9 euro kosten pp.
Deze tickets zijn 5 euro duurder pp, maar heeft zo zijn voordelen zoals uit jouw situatie blijkt.
Ik heb ook van alles zitten te bekijken en kom eigenlijk tot de conclusie dat je altijd een ticket op welke route dan ook nodig hebt.
Je komt aan in Saigon dan naar Hanoi ( wel met 1 overnachting in Saigon ivm met de vluchttijden betekend 2x transfer + 1 overnachting ) en daar dan 11 dagen in de omgeving verblijven.
Dus bijv Hanoi, Sapa, Halong Bay, Cuc Phuong, ninh Binh provincie.
Is best wel ruim.
Kost je een ticket naar Hanoi vanaf Saigon rond 70 euro pp.
Dan via Haiphong naar Saigon.
Mekong Delta en dan via Mui Nee, Nha Trang, Qiu Nonh, Hoi An, Hue, Danang weer terug naar Saigon, met trein, bus of vliegtuig.
Tja, ik had de goedkoopste tickets, dus daar valt niets mee te doen. Het wordt een hoop heen en weer gereis alleen om die tickets te gebruiken.
Misschien is het toch handiger om niets te plannen en gewoon op ons gemak van zuid richting noord te reizen. Of eventueel helemaal niet naar het noorden te gaan maar alleen zuid en midden te doen? Een ticket terug naar Saigon kan je vast altijd wel bemachtigen, of niet?
Ton, weet je of ik eventueel de taxes nog terug kan krijgen?
Heb je je reisverzekering ook al geraadpleegd? En een overkoepelende organisatie (ik noem maar wat dingen hoor, ook niet bekend mee).
Maar al met al heel vervelend. Als je de tickets wilt gebruiken ga je inderdaad veel op en neer reizen, waardoor je misschien nog meer extra kosten krijgt. Misschien inderdaad handig om te kijken of je goedkoop van Saigon naar Hanoi kunt vliegen (of omgekeerd?).
Even offtopic: zoekende naar informatie hierover kom ik een site tegen waarop 3 MAS vluchten bij buitengewone omstandigheden voor annuleren worden genoemd, Iemand enig idee wat dit betekent?
Ik heb nu een ticket naar Danang geboekt op 29 juni. We landen daar aan het eind van de middag. De bedoeling is om dan meteen door te gaan naar Hoi An en daar een aantal dagen te blijven. Ik heb nog geen hotel geboekt, maar overweeg het Sunflower Hotel of het Hai Au hotel. Iemand van jullie die daar geweest is?
Behalve Hoi An wil ik iig. graag naar Hanoi en Halong Bay. Sapa wil ik overslaan, maar misschien valt Tam Coc nog in te passen? Op 10 juli wil ik dan m’n geboekte vlucht van Haiphong naar Saigon gebruiken.
Omdat ik begreep, dat het over land een hele lange reis is naar Hanoi, overweeg ik nu om nog een vlucht te boeken, maar weet niet goed wat de beste optie is. Vliegen vanaf Danang of toch Hue nog meepakken? En hoeveel dagen/nachten in de verschillende plaatsen?
Ik heb je schema niet meer voor ogen, dus maar gewoon de vraag beantwoorden over Hue.
Wanneer je van varen houd, geschiedenis van Viet Nam ( met name over keizers ed ) is hue de stad.
Je kan de citadel in Hue bezoeken en varend naar de mausoleums bezoeken.
Zelf vind ik het heel mooi om dit te doen.
Dit is een dag excursie, dus aankomen, overnachten, excursie en dezelfde dag naar Hanoi gaan ( vliegen vanaf Hue of nachtbus ) of nog een nacht en de dag erop naar hanoi gaan. Dit moet je zelf even bekijken aan de hand van je schema.
Wanneer je van Hoi An naar Hue gaat, niet met de bus maar met taxi of zoiets door de pas.
Misschien met een stop bij het Chammuseum in Danag, wanneer je interesse daar naar uitgaat.
Heb je nog meer tijd, kan je ook een 2 dagen , met 1 overnachting in de DMZ rondtouren.
Begrijp het goed dat de vlucht van Haipong niet meer van toepassing is?.
Zag je vraag over de tax terug vragen.
In de consumentengids van april staat daar een stuk over, denk wel dat het vooral op de Europese markt van toepassing is. Maar je kan het proberen wanneer je zeker wanneer je via een tussenpersoon hebt geboekt.
Ik denk dat ik deze niet mag kopieren en hier kan plaatsen, Anne weet je misschien wat meer hierover?
Hoop dat dit je misschien wat helpt in je voorbereiding.
We komen op 28 juni in de avond aan in Saigon en vliegen de 29ste naar Danang.
Mijn gedachte was om eerst een aantal dagen in Hoi An door te brengen en daarna - mits dat ook geschikt is voor m’n zoon van 8 - evt. naar Hue te gaan.
Dan van daaruit, of als Hue niet zo geschikt is voor kinderen, vanaf Danang evt. vliegen naar Hanoi.
Van Hanoi naar Tam Coc, mits ik daar tijd genoeg voor heb, maar iig naar Halong Bay om vanaf Cat Ba naar Haiphong te varen. Ik wil dan wel heel graag toch de tickets van Haiphong naar Saigon gebruiken op 10 juli.
We hebben dus in totaal 11 dagen voor dit rondje. Hoe deel ik m’n tijd het beste in, zodat het geen gejaag wordt en het ook leuk is voor m’n zoon?
Je gaat in Juli naar Hoi An, normaal gesproken is het er bloedheet ( 35 graden in de schaduw is geen uitzondering ).
Dus vind je zoon zwemmen geweldig in de zee ( is een zee die niet meteen diep wordt ), en jij ook natuurlijk. Vinden jullie een ochtend fietsen leuk, beetje varen in de vroege middag.
enz. dan zou ik er het maximale uithalen wat er in zit.
Zijn ook tripjes te doen om de omgeving te verkennen met een excursie.
Ik denk dat zelf wel kan inschatten wanneer bovenstaande gaat vervelen.
Zelf ben er diverse malen geweest en verblijf er dan meestal 3 nachten en een enkele keer 4.
Omdat je op een wat lager budget gaat reizen, denk ik dat je overnachtingen plaats zullen vinden in Hoi An stad zelf.
Op de weg naar het strand staan veelal resorts en de prijzen zitten dan al snel op 70 dollar per kamer voor de goedkoopste.
Wel zijn er op die weg diverse hotels voor chauffeurs die de touristen vervoeren.
Die prijzen zijn echt laag, maar een echt super basic lokatie.
Ik denk dat er wel mensen zullen reageren met een leuk verblijf om te overnachten in Hoi An.