Tips voor rondreis Noorwegen en Zweden

Hey,

mijn vriend en ik hebben het idee in de zomer van 2009 een rondreis te gaan maken door noorwegen en zweden. Zijn er tips die jullie kunnen geven? We willen met een eigen auto gaan, wat zijn de beste plekken om heen te reizen en welke hostels/appartementen zijn aan te raden?
Kat

He Kate,

Wij zijn deze zomer met eigen auto naar Noorwegen en Zweden geweest.
We hadden een nachtboot geboekt van Kiel-Goteborg, en daarna meteen doorgereden naar Oslo, een rondje met de klok mee, via Telemarkenkanaal - Stavanger - Bergen langs de kust verder door naar Trondheim (hier begon het slechte weer) en daar doorgestoken naar Zweden, Ostersund, Mora (en toen werd het weer erg slecht…) - Stockholm - Glasregio (ben de plaats even kwijt) - door naar het zuiden en in Trelleborg de boot gepakt naar Sassnitz (Duitsland, eiland Rugen) om via Prora naar huis te gaan.

Dit zijn beide dure landen en wij zijn gewoon met de tent gegaan. Toen het weer wat slecht er werd zijn we gaan overnachten in ‘stugas’ Deze vind je op de camping maar ook gewoon bij de boer. Deze zijn er in verschillende prijsklasse, maar voor ons was het al snel luxe i.v.m. de tent. Veel van deze stuga’s zijn gewoon langs de weg aangegeven (bij de boer) of in de campinggids (die van Zweden had ik een keer opgehaald bij de IKEA, maar zijn ook te vinden op de campings).

Als je naar de noordkaap wilt is in het het mooist om in Noorwegen te beginnen en dan ter hoogte van Trondheim via Zweden verder te gaan, daarna een stukje door Finland en dan zit je weer in Noorwegen. Ik vind Lapland toch wel geweldig!

Wij zijn in 2005 met eigen super kleine auto gegaan en hadden tent bij ons, zo ben je lekker vrij om te gaan en staan waar je wilt, was alleen jammer dat het vrij veel geregend heeft toen wij er waren dus laatste week in een zomerhostel van een universiteit gezeten!

klinkt goed, wil ik ooit ook nog eens doen!

Hallo,

Wij wilden naar de Noordkaap gaan, maar kunnen plotseling niet weg vanwege (werk)verplichtingen in NL. Helaas moeten we nu dus onze boottickets verkopen. Omdat we goedkoop wilden gaan hebben we economy tickets genomen, maar die kunnen we niet annuleren. We zoeken nu dus 2 personen die heen met de boot van kiel naar goteborg willen en terug van stavanger naar hirtshals (data en namen op tickets kunnen gewijzigd worden, op onze kosten uiteraard).
U kunt mij mailen: [EMAIL=“korstjensleo@hotmail.com”]korstjensleo@hotmail.com

Groetjes Leonie