Hallo, wij zijn van plan om in 2011 met ons gezin (2V en 2k) een rondreis te maken door Noorwegen/Zweden.
ik ben in 2007 van nederland naar de Noordkaap gefietst en ken het land al behoorlijk goed. Wij zijn toen vanaf Kristiansand via het oosten omhoog gereden (langs lillehammer en omhaag naar Trondheim en lanngs de kust verder omhoog).
Het stuk wat ik toen gemist heb is het westelijke fjordengebied, dus dat wil ik zeker zien deze reis. Ik heb ook geen behoefte om tot trondheim te gaan, dat vindt ik al te hoog in Norwegen voor deze reis.
Wie heeft er goede routetips voor een reis van rond de 20 dagen door Zuid/west noorwegen en een stuk van zuid-zweden??
Ik ben vooral geintreseerd in bestemmingen waar voor de kinderen leuke attracties/voorzieningen zijn.
Ik twijfel nog of ik de reis met eigen auto zal doen met overnachtingen in hutten/bungalows of dat ik een camper zal huren?
Weet iemand wat je het beste kunt doen? een camper huren in Nederland en er met de camper heen rijden of met de auto naar Noorwegen en dan daar een camper huren? Ik heb ooit gelezen dat wanneer je dicht bij duitsland woont dat je het beste een camper in duitsland kunt huren, heeft iemand daar ervaring mee?
Bij de Noorse westkust moet je het vooral hebben van de natuur en het water. Wat onze kinderen leuk vonden:
Bergen, vooral het acquarium
Zwemmen in de fjord en met een motorbootje boodschappen doen vanuit ons huisje in Oystese
Het trollenpark in het Gudbrandsdal (ligt meer richting Lillehammer)
De Peer Gynt wandeling in het Gudbrandsdal (na eerst het verhaal te hebben gehoord)
Het museum bij de Voringfossen bij Eidfjord
De Briksdalgletsjer
Het vikingschip in Oslo
De terugtocht van Oslo naar Denemarken.
Zelf vonden we vooral de Rondane, de Hardangerfjord en de Hardangervida mooi.
Wat je het beste kunt doen met een camper weet ik niet, wij hebben huisjes gehuurd en een enkele keer in een hotel overnacht.
Een mooi rondje is: Denemarken (of Kiel) - Göteborg - Oslo - Hamar - Lom - Geiranger - Loen - Voss - Bergen - Eidfjord - Geilo - Larvik - Denemarken. Je komt dan alle bovengenoemde gebieden tegen.
Hoi Violet,
Bedankt voor je reactie.
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Een aantal van die bestemmingen had ik al op het oog.
Ik ben wel benieuwd naar het huisje in Oystese! Kun je daar meer over zeggen?
Was jullie reis een "kant-en-klare"rondreis of hebben jullie zelf de route samengesteld.
Als ex-reisleidster houd ik niet meer zo van vastgestelde rondjes, dus ik heb de reis zelf samengesteld. Dit zijn de huisjes in Oystese. Het heette toen Laupsa Hyttetun.
Hoi Violet,
Bedankt voor je reactie.
Ik zal het eens goed gaan bekijken.
Ook wij houden niet van vastgestelde rondjes.
Ondanks dat we geen ex-reisleiders zijn hebben we bijvoorbeeld dit jaar een rondreis door zuid/west amerika gemaakt zonder tussenkomst van een (reis)organisatie. He tis gewoon ook hartstikke leuk om zelf alles uit te zoeken. De vakantiepret start voor mij dan al!!
Zo wil ik het inderdaad ook in Noorwegen gaan doen. Misschien dan inderdaad toch met de auto en in de hytten of bungalows.
Ik ben het helemaal met je eens: het uitstippelen van de route is de helft van de pret.
Laat je niet afhouden van het camperidee, dat gaat geweldig in Noorwegen. Je mag op best veel plaatsen vrij kamperen (met toestemming van de eigenaar) en de campings in Noorwegen zijn prima. Wij hebben dat in Noorwegen alleen nog nooit gedaan met de kinderen. Wij zijn niet zulke campingtypes en de kinderen vinden in de natuur staan nogal saai.
De ideale maanden voor het fjordengebied in Noorwegen zijn mei en juni: dan staat er veel in bloei, de watervallen zijn vol en de sneeuw staat garant voor mooie plaatjes. Je moet in die periode wel even goed oppassen met je route, want sommige passen zijn dan nog dicht. In de zomer adviseer ik je een ruime voorraad aan muggensmeersels mee te nemen, zeker als je op de Hardangervidda wilt verblijven.
Wij hebben in 2009 3 weken Noorwegen gedaan met 3 kinderen. Ook wij vroegen ons af waar het voor de kids het leukst zou zijn. Zonder specifiek reisplan hebben wij ons super vermaakt (auto, campings en af en toe een hut). De kids hebben het meest genoten van de simpelste camping, waar je vuur mocht stoken en zwemmen in de fjord het badritueel was. Heerlijk rustig, je eigen riviertje om dammen te bouwen, bruinvissen in de fjord spotten met onze rubberboot (met motortje), watervallen, mooie ravijnen met wildwaterrivier, bergen met sneeuw waar je naar toe kan klimmen/wandelen, smalle passen met giga-uitzichten, ingesloten door een geitenkudde, noem maar op. Dat alles was 10x beter dan het Bjornepark, de Flam-trein, e.d. Het is ons uitstekend bevallen!
Op de luxere campings waren goede speelplekken en grotere kans op vriendjes.
Ik ben jaren met mijn ouders en twee broertjes in Noorwegen geweest (Kom er nu nog maar dus is zeker geen jeugdtrauma geworden ) . Altijd rondtrekken en bij voorkeur de meest simpele campings. Speciale dingen om ons als kinderen bezig te houden hebben we bijna nooit gedaan, wij hielden ons bezig met vuurtje stoken, de bossen, zwemmen, af en toe douchen in een rivier/fjord als de camping echt simpel was (en dus geen douche had), wandelen, etc. Dingen die me nu nog steeds bijblijven en ik echt niet had willen missen.
Geen idee hoe het zit met huisjes maar op campings hebben wij ons als kinderen toen altijd uitermate goed vermaakt dus zoeken naar “kinderattracties” zou ik zeker niet doen. Noorwegen zelf is die attractie!
Ik ben in 2006 vanuit Nederland prov. Zeeland naar de Noordkaap gefietst, via Zweden erheen en via de kust van Noorwegen terug, U kunt mijn verhaal lezen op www.yellowhat.eu