Hallo allemaal,
In juli vertrekken mijn partner en ik met de Transmongolië express naar China. Als het lukt om een visum te krijgen 2x 30 dagen, verblijven wij 2 maanden in China. Ik heb al veel gelezen over de verschillende bestemmingen en de reisgids al 3x gelezen, maar het blijft lastig om keuzes te maken. Als jullie tips hebben voor onze route, dan zijn die meer dan welkom. We weten in elk geval al wat wél willen zien:
Aankomst in Bejing, verblijf ongeveer 6 dagen
Richting Shanghai
Richting Hong Kong
–> binnen 30 dagen. Xi’an slaan we over. Het gaat dus vooral om aan te raden tussenliggende bestemmingen.
Na Hong Kong willen wij uiteindelijk in Chengdu uitkomen om daar (als alles lukt qua visum, zie ander topic) een tour in Tibet te doen die eindigt in Nepal. Dus een stukje Zuid/Midden China.
Wat we in elk geval willen is naar Tianmen mountain. Verder staat alles nog open en lijkt alles ons geweldig.
–> inclusief Tibet 30 dagen.
Belangrijk voor ons: het eerste deel is veel steden en westers, maar aangezien wij 3 weken wat primitiever reizen ivm de Transsiberië reis + 7 dagen Mongolië lijkt het ons prettig om het eerste deel weer rustig bij te komen en het vooral op ons gemak te doen. Het tweede deel zal misschien weer wat meer natuur/wandelen etc. zijn.
Ik zie graag reacties met tips tegemoet 
Je kunt kijken bij routes van reisorganisaties. In de LP zitten ook voorbeeldroutes.
- Tussen Shanghai & Hong Kong:
Voor Tianmen Mountain rechtstreeks op Zhangjiajie vliegen of bijvoorbeeld een treinrit naar de hoofdstad Changsha en dan per bus naar ZJJ City. Van ZJJ City kun je naar het zuiden naar Jishou (trein) voor een uitstapje naar Dehang + waterval (bus), dan per expressbus vanuit Jishou naar Fenghuang/phoenix en via Huaihua naar Guilin.
Vanuit Guilin met de expressbus naar Yangshuo, vanuit YS een paar kilometer per bus naar Xingping, ter plekke per bamboobootjes, rond Yangshuo kun je je wel een paar dagen vermaken (huur een fiets).
Wil je iets bijzonders, neem dan tijd voor de provincies Guangxi en Guizhou met regelmatig 2 nachten in minderhedendorpen. Soms niet eenvoudig, want je moet met lokale bussen en soms overstappen: Guilin - Longji (populaire rijstterrassen bij Ping’An) - Chengyang - Congjiang (voor uitstapje naar Biahsa) - Diping - Zhaoxing (aanrader!) - Liping - Rongjiang (eventueel Chejiang) - Xijiang (aanrader!) - Kaili - (rond Kaili zijn nog meer dorpen) - Guiyang (eventueel nog naar Longhorn minderheid of Anshun (waterval)).
Guiyang en Guilin hebben weer goede trein- en vliegverbindingen.
- Tussen Hong Kong & Chengdu:
Voor de hand liggend is de populaire route: Kunming - Dali - Lijiang en eventueel Shangri-La (ook een Tibetaans klooster) - Chengdu.
Mocht Tibet niet lukken, dan zijn er een paar alternatieven in China zelf, zoals: Vliegen op Lanzhou en dan per bus naar het zuiden: Xiahe (Labrang Tibetaans klooster!) - Langmuse - Songpan - Chengdu, eventueel met een paar dagen Jiuzhaigou (prijzig).
Vanuit Chengdu kun je ook prachtige routes naar het westen doen door Tibetaanse regios. Veel bergwegen. Neem daar de tijd voor.
Routes kun je eventueel met elkaar verbinden, er is bijvoorbeeld een nachttrein tussen Kunming en Guilin.
In juli/augustus heb je wel kans op veel regen, overstromingen, landverschuivingen en sowieso hitte…
Ik zou in de zomer ook niet lang in Hong Kong blijven…
Johan
Dank voor je reactie.
Ik had zelf bedacht om ZJJ in het tweede deel op te nemen, dus vanuit Hong Kong die kant op. Maar misschien past het in de eerste 30 dagen ook wel. Wij komen 1 augustus aan in Bejing, dus hebben augustus en september. Inderdaad is de zomer minder, als ik had kunnen kiezen zouden we nog wat later vertrekken maar dat gaat helaas niet. Daarom is het misschien ook zo dat we er rekening mee houden dat de planning die we hebben of de dingen die we willen zien niet door kunnen gaan door (weer)omstandigheden. Hoe minder je plant, hoe minder je teleurgesteld kan zijn natuurlijk. Maargoed, ik begrijp dat het voor China belangrijk is om het wel goed te plannen.
We zullen dus eind augustus/begin september in Hong Kong zijn. Bedoel je dat het niet aanraadt voor de hitte om daar lang te blijven, of vanwege andere dingen?
Het omslagpunt naar het droge seizoen in Beijing is meestal eind augustus.
Hong Kong heeft een veel langer regenseizoen en blijft ook langer heet.
Een paar weken opschuiven zou mooi zijn, maar misschien valt het mee. En de eerste week van oktober is weer erg druk en lastig om te reizen omdat Chinezen dan zelf vakantie hebben.
Johan
Door de bomen het bos…… !
We willen teveel zien denk ik, hoe moeten we kiezen, wat is nou echt een handige route zodat we niet om de dag aan het treinen zijn…
Deze plaatsen zouden we graag in ons plan op willen nemen. Wie heeft tips voor de route en hoeveel dagen plannen we ongeveer per plaats?
Wij willen graag de tijd nemen op een plek, soms mag het reizen intensief zijn, maar we willen niet dagen vol plannen met bezienswaardigheden, een fijne afwisseling is belangrijk. Dus laat het vooral weten als jullie denken dat onderstaande wensen erg strak gepland moeten worden en we beter plaatsen kunnen skippen. Het liefst zo min mogelijk binnenlandse vluchten ivm de kosten…
Ons eerste deel in 25-30 dagen:
Bejing
Tai’an
Qingdao
Suzhou
Shanghai
Hangzhou
Zhangjiaje (of in het 2e deel opnemen? afhankelijk van verbinding naar Hong Kong)
2e deel 25-30 dagen (volgorde nader te bepalen…)
Hong Kong
Guillin
Yangshuo
Kunming
Dali
Chengdu
Lhasa - Tibet - Chengdu
Uitvlucht vanuit Chengdu
Ik hoor het graag, alvast bedankt.
Zhangjiajie zou ik in het eerste deel houden en er minstens 3 nachten blijven.
Snelste manier is vliegen vanaf Shanghai.
Andere optie is hogesnelheidstrein via Wuhan naar Changsha (nieuw station in het zuiden), per taxi dwars door de stad (circa 70rmb) naar het west busstation en dan per bus (115rmb) van Changsha naar ZJJ (goede weg).
Maar het probleem van ZJJ is dat het een afgelegen berggebied is en je er ook weer weg moet en vliegen op Hongkong ligt dan weer voor de hand, met overstap.
Het tweede deel kan Hongkong via Shenzhen per trein naar Guilin, lange nachttrein Guilin naar Kunming, bus naar Dali, eventueel bus naar Lijiang, maar ook nu is vliegen op Chengdu de snelste optie om in CD te komen.
Dus ik zou wel een paar binnenlandse vluchten overwegen omdat niet overal goede treinverbindingen zijn.
Vluchten kun je op ctrip boeken. Rond 3 weken voor vertrek meestal de laagste prijs.
Treinen kun je in Beijing laten boeken (door je hostel) of zelf naar een treinkaartjeskantoortje of 1 van de stations gaan.
Ik ben net terug uit China en heb alle treinkaartjes (7 stuks) in het begin van de reis op het station gekocht. Je hebt naam, paspoortnummer, treinnummers en datums nodig. Het meisje bij het loket was zeer behulpzaam en niemand drong voor tijdens de afhandeling (…!!!..).
Johan
Dank voor je reactie, daar kan ik weer wat mee!