Rondreis China 2 maanden eind maart - eind mei

Ik ga samen met een vriend van 21-03 t/m 21-05 naar China voor een rondreis. Dit wordt onze eerste grote reis en zijn van plan om voornamelijk zelf dingen te regelen, te reizen en in hostels te verblijven.

Ik ben zelf aan de gang gegaan met het plannen van de trip en een route geprobeerd uit te stippelen. Ik heb denk ik qua bezienswaardigheden en volgorde wel iets goeds heb, maar natuurlijk zou ik graag wat tips willen hebben van mensen die ervaring met het land hebben en zou ik willen weten of dit, zoals ik het nu heb, realistisch genoeg is (volgorde, tijd, hoeveelheid). Moet er bijvoorbeeld beslist nog wat bij of juist geschrapt worden? Waar moet ik nog echt rekening mee houden (verblijf, transfers)? Waar ik bijvoorbeeld ook nog mee zit is of het verstandig is om een basis (hostel) te hebben in een grote stad in een bepaalde provincie en van daaruit andere steden, bezienswaardigheden te bezoeken? Of juist gewoon van stad naar stad trekken.

Wij vliegen eerst naar Hong Kong, zullen daar eerst een dag of 5 verblijven. Van daar uit reizen we naar het noorden met eindbestemming Beijing. Er zullen vast nog meer vragen te binnen schieten, maar als iemand me hier mee enigszins op weg kan helpen ben ik al blij :slight_smile:

Route:

Hong Kong

Kanton (Guangdong)

Lijang-rivier (Guangxi)

Huangyao (Guangxi)

Yangshuo (Guangxi)

Ping’an - Drakenrug-terrassen (Guangxi)

Guilin (Guangxi)

  • Li river
  • Elephant trunk hill
  • Reed flute cave

Chengdu (Sichuan)

  • Pandareservaat

Jiuzhaigou (Sichuan)

Huanglong (Sichuan)

Yibin bamboo forest (Sichuan)

Mount Emei/Giant Buddha (Sichuan)

Wudang-berg (Hubei)

Xi’an (Shaanxi)

Terracottaleger (Shaanxi)

Zhengzhou (Henan)

Luoyang (Henan)

Kaifeng (Henan)

Dengfeng – Shaolinklooster (Henan)

Longmen-grotten (Henan)

(Eventueel: westelijke tomben van de Qing-dynastie (Hebei))

Beijing

  • De verboden stad
  • Het zomerpaleis
  • De Chinese muur
  • Ming-graven

Alvast bedankt!

Groet,

Pim

Wij zijn vorig jaar in Hongkong en China geweest. In China hebben we Beijing, Pingyao, Xi’an, Luoyang, Wuzhen en Shanghai bezocht.
Voor China heb je een visum nodig, voor Hong Kong niet. Beiden hebben aparte munteenheid.
In Beijing hebben we de verboden stad, chinese muur, lamatempel, een hutongtocht, theeceremonie, zijdefabriek, jadefabriek bezocht. Minggraven waren gesloten i.v.m. officieel bezoek, maar in plaats daarvan zijn we naar het Olympisch stadion gegaan en nog een markt. Eg mooi allemaal. Pingyao is een pittoresk stadje met rode lantaarns, leuk voor een dag. Xi’an is een grote stad. Naast het Terracotta leger (erg indrukwekkend) hebben we daar de markt bij de moskee bezocht, de moskee zelf en 's avonds een gratis licht/watershow bij een pagode iets buiten het centrum (de naam weet ik niet meer). Vanuit Luoyang hebben we de Longmengrotten en de Shaolintempel bezocht, ook erg mooi. Wuzhen is een kleine waterstad (soort Venetie) zo’n 2 uur rijden van Shanghai, heel erg mooi. Shanghai is een moderne stad, heel groot, 24 miljoen inwoners.
China vanuit 1 centrale plaats bezoeken lijkt mij niet handig. De afstanden zijn hier enorm groot. Vervoer kun je per trein (redelijk comfortabel), bus of vliegtuig doen. Bussen is een beetje lastig omdat je pas kort van te voren een kaartje kunt kopen, Chinezen reizen zelf ook erg veel, dus je moet dat goed regelen (soms kun je dat via het hotel/hostel waar je gaat verblijven regelen).
Wij vonden de chinezen ontzettend aardige behulpzame mensen, maar ze spreken nauwelijk Engels. Zorg dat je van te voren al de naam en het adres van je hotel/hostel ook in een chinese vertaling bij je hebt. Taxi’s zijn erg goedkoop, maar taxichauffeurs spreken geen engels. Hong Kong is geen probleem wat dat betreft. In Hong Kong kun je vanaf 20:00 uur een gratis lichtshow zien op de gebouwen op Hongkong Island (dan moet je zelf op de andere kant staan natuurlijk, het chinese deel van Hong Kong).
Veel plezier.