Rondreis door China

Beste reizigers,

Begin september gaan wij een rondreis door China maken van 32 dagen.
Zie hieronder ons reis-schema:

4-sep Vertrek uit Amsterdam
5-sep Aankomst in Beijing, transfer naar hotel, accommodatie Bamboo Garden Hotel
6-sep Beijing, dagtour naar de Chinese muur van Jinshanling naar Simatai, acco Bamboo Garden Hotel
7-sep Beijing, dagtour Tianamen Square/ Verboden Stad + Zomer paleis, acco Bamboo Garden Hotel
8-sep Hutong Fietstocht, nachtrein Beijing - Pingyao, softsleeper
9-sep Aankomst in Pingyao, accommodatie TYK Hotel
10-sep Nachttrein Pingyao - Xian, softsleeper
11-sep Aankomst in Xian, dagtour naar Terracotta leger & Pagode, accommodatie Jiahe Business hotel
12-sep Nachttrein Xian - Lanzhou, softsleeper
13-sep Aankomst in Lanzhou, per prive-auto van Lanzhou via Bingling grotten naar Xiahe, acco Bao Ma Hotel
14-sep Xiahe, accommodatie Bao Ma Hotel
15-sep Xiahe, accommodatie Bao Ma Hotel
16-sep Per prive-auto van Xiahe naar Lanzhou, nachttrein naar Chengdu, softsleeper
17-sep Aankomst in Chengdu, accommodatie Shufeng Garden
18-sep Chengdu, dagtour naar Panda Breeding Center & Leshan, accommodatie Shufeng Garden
19-sep Nachttrein Chengdu - Panzihua, softsleeper
20-sep Aankomst in Panzihua, per bus naar Lijiang (lokaal boeken), accommodatie Yao Yuan Hotel
21-sep Lijiang, accommodatie Yao Yuan Hotel
22-sep Bus Lijiang - Dali, accommodatie MCA Guesthouse
23-sep Dali, accommodatie MCA Guesthouse
24-sep Dali, accommodatie MCA Guesthouse
25-sep Bus Dali - Kunming, accommodatie Chuan Bo Hotel
26-sep Kunming, dagtour naar Stenen Woud, nachttrein naar Guilin, softsleeper
27-sep Aankomst in Guilin, transfer naar Yangshuo, accommodatie Lijiang hotel (Li River hotel)
28-sep Yangshuo, boottocht op Lijiang Rivier, accommodatie Lijiang hotel (Li River hotel)
29-sep Yangshuo, accommodatie Lijiang hotel (Li River hotel)
30-sep Transfer naar het het treinstation, nachttrein Guilin - Guangzhou, softsleeper
1-okt Aankomst in Guangzhou, trein Guangzhou - Hongkong, accommodatie BP International House
2-okt Hongkong, accommodatie BP International House
3-okt Hongkong, accommodatie BP International House
4-okt Transfer naar het vliegveld, vertrek uit Hong Kong, aankomst in Amsterdam

Bij sommige locaties hebben we al een excursie geboekt (die staan hierboven erbij).

Nu vroegen wij ons af of jullie nog tips hebben?
Zijn er dingen onderweg die we absoluut niet mogen missen? Of dingen die we onderweg niet hoeven te zien?
Hebben jullie nog tips wat betreft het locale vervoer? Taxi, Fietstaxi, TukTuk, enz. Of tips over het eten/drinken. What to do and don’t.

Dank!

Een volle maar mooie en gevarieerde route.
Mijn eerste reis was ook Beijing - Hongkong in een maand; bij vervolgreizen koos ik voor kleinere trajecten en meer tijd per plaats.

Wat opvalt is het grote aantal nachttreinen. Die zijn over het algemeen prima in China, maar ik zou denk ik ook een paar keer vliegen en misschien Kunming overslaan. Want het lijkt me best een vermoeiende reis.

Realiseer je dat de Verboden Stad en het Zomerpaleis behoorlijk groot zijn. Dat is best veel voor 1 dag. Ik deed de combi Chinese Muur en Zomerpaleis omdat beide buiten het centrum liggen en daardoor redelijk goed op 1 dag te bezoeken zijn. Vergeet de Tempel van de Hemel niet, of de Lamatempel, of Tempel van de Witte Wolken wanneer je iets originelers wil.

Chengdu heeft relatief veel goede hostels, maar Shufeng Garden kan ook prima zijn (ken 't niet).
Lijiang heeft een mooie omgeving om te fietsen.

Tips: reisverslagen lezen, forums doorspitten (ook Engelstalig zoals die van LP). September is een mooie maand. Ik ga dit jaar ook in die tijd.

Johan

1 like

Hoi Johan,

Dank voor je reactie. We gaan inderdaad veel reizen met de nachttreinen om de kosten voor de vluchten + hotels uit te sparen. We hebben dan ook gekozen voor de softsleepers voor iets meer privacy en rust onderweg.

Ik vrees inderdaad dat we na deze reis ‘toe zijn aan vakantie’, maar wij zijn wat dat betreft ‘snelle reizers’. Zo hebben we west-canada ook in 1,5 week gereden :chin:

Wat betreft jouw tip voor de Tempel van de Hemelse vrede, misschien een goed idee om deze er nog ‘tussen te proppen’ :tongue:

Het hotel in Chengdu werd ons aangeraden door het reisbureau, dus op goed geluk.

Daarnaast hadden we gelezen dat er een mogelijkheid is voor een ballonvaart over het Karstgebergte. Echter lazen wij dat dit niet overal meer wordt aangeboden vanwege een aantal ongevallen in de afgelopen jaren. Heb jij hier ervaring mee?

Ook hadden we het idee om een trip naar de rijstterassen te maken, maar weet nog niet of we daar tijd voor hebben.

Zeker omdat jullie softsleeper nemen zou ik toch aanraden om zo nu een dan te vliegen. Dat kan zelf goedkoper zijn dan met de softsleeper te reizen!
Vaak kan je 40% - 60% korting op vluchten krijgen!
Door bijv vanaf Chengdu naar Kunming te vliegen en dan op de bus naar Lijiang te stappen (met een vroege vlucht vanuit Chengdu ben je de zelfde avond nog in Lijaing!) win je veel tijd!

Ik zou wat kleine aanpassingen doen:
Kunming laten vervallen. Als je met de bus of trein uit Dali vertrekt, kan je dezelfde dag met de trein door naar Guilin.
Dat dagje extra blijf je dan in Yangshuo. Niet op de Li-rivier gaan varen, daar kan je beter langs gaan wandelen. Varen kan beter op de Yulong.
Maar ga er vooral fietsen!!

Vanuit Guilin zou ik de trein naar Shenzhen nemen (2 uur verder dan Guangzhou) en dan wandel je gewoon de grens met Hong Kong over…

Het is een relatief dure reis, door goedkopere accomodatie te nemen kan je veel geld besparen…

volgens mij idd een hele drukke reis, maar lijkt me erg mooi. Ik heb niet op alle plekken geweest dus kan niet overal wat overzeggen. Je bent ook vrij gedetailleerd dus weet je volgens mij al vrij veel.

Waarom heb je sommige hotels nu al uitgekozen? In Xi’an heb je recht tegenover het treinstation een hotel dat binnen de oude muren ligt. als je een tour doet zou dat ook vanuit dat hotel kunnen. bovendien zit je al binnen de oude stadmuren met de moslim wijk op een paar minuten afstand met een tuktuk. ook kun je volgens mij daar de muur op.

ballonvluchten boven yangshuo waren afgelopen zomer niet mogelijk. Heb ook geen ballonen in de lucht gezien.

ander niet onbelangrijk detail. Tijdens mijn reis had ik een visum van maximaal 30 dagen. Ik weet niet hoe dat nu is, maar kun je wel 32 dagen blijven? misschien even iets om na te kijken.

Met een 30 dagen visum kan je 30 dagen in China zijn. Langer blijven levert problemen op en een fikse boete.

Ballonvaren is al sinds 2009 (najaar) verboden in Yangshuo vanwege het dodelijke ongeluk met een stel nederlanders. Ook daarvoor gebeurde er al veel ongelukken (het was al een keertje eerder verboden), dus ik zou het zowie zo niet aanraden!

Ter plekke je slaapplaatsen regelen is vaak veel goedkoper. Het komt bijna niet voor dat ik meer dan 100 rmb (11 euro) voor een 2 persoonskamer betaal. Die is dan netjes, met eigen douche en toilet.

@Mart81; @Hugo256,

Is het niet zo dat wanneer je bij de aanvraag invult dat je 32 dagen gaat, je een passend visum krijgt (dus meer dan de standaard 30 dagen). Eventueel met een kopie van de vliegtickets?

Het is jammer dat de ballonvaart niet meer kan, maar veiligheid gaat voorop! We hebben bewust gekozen om vooraf alle transfers (veelal via nachttreinen) en hotels te boeken, zodat we daar geen tijd verliezen met het zoeken naar een gepast hotel. We komen voor het eerst in China, dus dit leek ons de veiligere optie :cheer:

Ik heb nog even gekeken, maar je blijft minder dan 30 dagen in China (om precies te zijn: 27 dagen, Hong Kong telt nl niet mee), dus met een 30 dagen visum kom je prima uit!

Hoe komen jullie vanuit de trein bij jullie geboekte hotels? Hebben jullie al die transfers ook geregeld?

1 like

We hebben alleen de transfers van trein-naar-treinstation geboekt. Lokaal vervoer moeten we dan ook nog lokaal regelen.

Zo heb ik er helemaal nog niet over nagedacht :wereld: Een 30 dagen visum is dus voldoende. Dat maakt het weer makkelijker!

Probeer van je hotels een visitekaartje te krijgen of op een andere manier de naam en het adres in chinese characters. Anders zal een taxichauffeur je niet naar je hotel brengen en heeft de weg vragen ook vaak geen zin…

We krijgen inderdaad van het reisbureau een lijst met hotels in het Chinees mee. Dank voor de tip in ieder geval!