Tips gevraagd: Route China

Dag wereldreizigers!

Ik wil in de zomer volgende jaar een half jaar gaan reizen.
Ik zal de Trans Mongolië Express naar Beijing nemen en vanuit daar heb ik een route uitgestippeld.
Uiteindelijk wil ik in Hanoi, Vietnam terecht komen.

Dit is mijn huidige planning:
[ul]
[li]Beijing
[/li][li]Pingyao (Shuanglin Tempel)
[/li][li]Zhengzhou (Shaolin Tempel)
[/li][li]Xi’an (o.a. Terracotta leger, Hua Shan)
[/li][li]Chengdu (Panda reservaat)
[/li][li]Chongqin
[/li][li]Kunming (Yuanyang rijsvelden)
[/li][li]Guilin (Dragon’s Backbone Rice Terraces, Yanshuo)
[/li][li]Nanning (Yangmei, Daming Mountain)
[/li][li]Hanoi
[/li][/ul]

Kan iemand mij vertellen of ik iets mis of tips geven over wat ik echt moet zien?
En in hoeveel tijd denken jullie dat deze trip haalbaar is?

Ik wil hoofdzakelijk met de trein reizen en uitstapjes maken met de bus.
Ik twijfel nog heel erg of ik toch nog Hong Kong er tussen wil doen.

Leonie, ik heb ook even op je site gekeken. De treintickets voor een soft sleeper die je daar aangeeft qua prijzen kloppen denk ik niet. Van Beijing naar Xi’an is het al iets van 80,- p.p.! Een enkeltje…
Verder is je China route vrij logisch, Hong Kong is te doen, alleen heb je dan wel een multiple entry visum nodig.
Wij gaan ongeveer dezelfde route doen in ruim 3,5 week. Dus je kan iets langer de tijd nemen, maar 4-5 weken moet dit makkelijk te doen zijn.
Wat je natuurlijk denk ik echt moet zien:
-Chinese Muur

• Terra leger
  • Grote boeddha bij Leshan (Chengdu)
  • Panda’s
    -Rijst terrassen, karstgebergte
  • Shilin (stenen woud)

en er is zoveel meer op te noemen :slight_smile:

Ik zit nu nog 10 dagen in China en ik heb voor een groot deel dezelfde route gedaan als jij. Daarom bij deze een paar opmerkingen. :slight_smile:

Beijing zou ik ongeveer een week blijven. Vanuit het hostel waar je zit een trip boeken naar de Chinese muur (bij Simatai of Jin Shan Ling). Voor de rest kun je alles (Verboden Stad, paar tempels, paar parken etc.) gewoon zelf gaan bezoeken. Niet met gids ofzo.

Pingyao raad ik af. Ik zou eerder naar Zhongdian -> (Tussenstop bij Baishuitai kalkterassen en Tiger Leaping Gorge) Lijiang -> Dali gaan vanuit Chengdu en na Dali naar Kunming (dus ook Chongqin niet). Voor wat de rijsterassen betreft, ik weet niet of het de goede tijd van het jaar is om daar heen te gaan. Ik ga nu bijvoorbeeld niet omdat het nu allemaal bruin is. Ik weet niet hoe dat in de zomer is.

Hua shan raad ik vanuit Xi’an zeker aan! Heb het zelf ook gedaan en heb 1 nacht op de berg geslapen. Was heel erg koud, maar wel een ervaring. :slight_smile: Terracotta leger vond ik, en iedereen die ik spreek is het daarmee eens, een beetje tegenvallen. Maar aangezien het toch 1 van de dingen is die je moet zien kun je die niet overslaan natuurlijk. Op de weg van Xi’an naar Chengdu zou ik een tussenstop maken bij Jiuzhaigou National Park. Het allermooiste natuurreservaat wat ik ooit heb gezien!

Buiten het pandareservaat is er niet enorm veel te doen in Chengdu. Is op zich wel leuk, maar moet je er veel moeite voor doen, sla dan Chengdu over. Eventueel kun je in Chengdu ook nog een tempel/park bezoeken.

Van Beijing naar Xi’an is het niet 80 Euro p.p. Wat het wel is weet ik niet, maar in ieder geval geen 80 Euro. Hangt er natuurlijk ook vanaf of je alles zelf regelt of dat je iets via een reisbureau doet (wat altijd duurder is).

Voor Hong Kong heb je inderdaad een multiple entry visum nodig. Of je moet vanuit Hong Kong een vlucht boeken naar Hanoi. Dan kan het wel.

Leshan Buddha, kan… maar niet echt 1 van de topattracties van China als je het mij vraagt. De keuze van topattracties volgens de Lonely Planet vind ik niet altijd de beste. Het zijn veelal enorm toeristische plekken terwijl er weinig te zien is.

Succes met het plannen!

Hoi David,
Zo heb ik ook nog wat tips meegenomen. Idd heb ik prijs van treinkaartje Beijing Xian niet goed, ik heb de prijs volgens mij voor 2 personen gepakt :slight_smile:

Voor Xi’an lees ik tips dat je ipv de hal 1,2 en dan 3 pakt de hallen omgekeerd moet bekijken. Beginnen bij hal 3. Dan schijnt het tegenvallende gevoel iets minder te zijn.

Als je nog wat algemene tips hebt: graag :slight_smile:

Leonie succes met plannen!

De rijstterassen zijn in de zomer redelijk te doen. Waterstand is dan helaas niet meer zo hoog, maar nog zeker wel de moeite waard.

Ehm… verdere tips…

Slapen in een hostel en niet in een hotel. Hostels zijn gezelliger, goedkoper, ze spreken daar Engels en kunnen tegen een kleine meerprijs tickets voor je regelen. Daarnaast organiseren ze excursies naar bijvoorbeeld de Chinese muur, het terracotta leger of het pandareservaat. Soms erg duur, dus dan is het beter om alleen te doen, maar soms ook tegen een goede prijs. Zorg wel dat het geen excursie is die vol zit met verkooptrucs.

Neem niet te veel mee. Je moet het ook allemaal dragen en ik heb gemerkt dat dat best wel zwaar is. Achteraf had ik beter bijna geen kleding mee kunnen nemen en gewoon in de grote steden wat kopen. Miljoenensteden als Beijing, Xi’an, Chengdu en Kunming staat vol met kledingwinkels. In Beijing kun je niet-merkkleding kopen, merkkleding en neppe merkkleding (als je weet waar je moet zoeken). Er is dus genoeg te krijgen en op merkkleding na is het goedkoper dan in Nederland. Voor neppe merkkleding, die er hetzelfde uitziet, moet je wel goed kunnen afdingen. Wat je overal moet proberen trouwens…

Plan voor jezelf een aantal rustdagen in. Ik zit nu in de 9e week van de 10 weken en ik kom niet echt uitgerust thuis. Simpelweg omdat ik steeds aan het reizen ben geweest. Misschien dat het met 4 weken nog meevalt, maar af en toe wat langer op een plek blijven is ook niet verkeerd.

Zorg dat je voldoende contant geld bij je hebt. Ga er niet automatisch van uit dat er op de plek waar je heen gaat wel een ATM is. In grote steden uiteraard wel, maar daarbuiten moet je soms goed zoeken. Bovendien kunnen niet alle banken met jouw pinpas overweg dus zorg altijd dat je een ruime hoeveelheid contant geld bij je hebt. Eventueel op verschillende plekken bewaren i.v.m. diefstal. Al is het criminaliteitscijfer in China best laag.

Verdere tips heb ik even niet. Verdere vragen nog? :slight_smile:

Je gaat een leuke tijd tegemoet. Kijk ns op onze site deefennoortje.shareyourstory.nl Misschien doe je suggesties op. De Yuangyang terrassen zijn super, maar liggen wel een stukkie vanaf Kunming af. Zeker de moeite waard. Was 1 van onze hoogtepunten. We hebben daar een rondleiding gehad met een Engelse gids die ons rondgereden hebben (dorpjes en de mooiste terrassen). Heel veel fun!